Avatar billede oy-bsj Nybegynder
11. december 2015 - 08:06 Der er 3 kommentarer

Hvide streger i billeder ved udskrift ?

Hej

Word 2007 (gør det forøvrigt også i nyere versioner)

Når jeg indsætter et billede og printer det, så er alt OK - men hvis jeg sætter en ramme rundt om (fra Word's "indbyggede" udvalg), og printer det, så er der typisk en tynd, lodret, hvid streg ned igennem billedet.

Hvis jeg gemmer som PDF og derefter printer, så er stregen væk

Det er ikke selve printeren/driveren den er gal med - gør det på forskellige computere/printere

Hvad pokker går der galt ?

Mvh.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. december 2015 - 11:17 #1
word (i hvert fald tidligere) er meget til bmp-billeder internt i word-filen. Og det rettes så nok fra fx jpg til bmp når der sættes ramme omkring. bmp er så absolut ikke gode til at tilpasse sig mht anden opløsning, så der kan komme fejl. Det ligger så i word til printer renderingen. Typisk vil fejlen så ikke optræde hvis du skalerer billedet i word en anelse før du sætter ramme omkring.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
12. december 2015 - 17:23 #2
-> claes57 - Øhhh ???- der blev jeg lige tabt i din forklaring!

Jeg har samme problem

- og er det en mulig løsning at gemme som .jpg, istedet for .bmp ?
( Det kan jo gøres ved at gemme filen gennem paint eller PhotoShop eller ...... )

Hvordan med .png ? - jeg har god erfaring med .png formatet - men bliver sommetider irriteret over kantens pixelering ved fritskrabninger af billeder

Eller findes der en indstilling, der laver "overlapning" ved print  - f.eks 0,1 mm's overlap mellem ramme og billede ?
Avatar billede claes57 Ekspert
12. december 2015 - 17:42 #3
det er når word sætter billedet ind i et dokument, at det (i hvert fald tidligere) omdannede det til BMP. BMP er fast pixel-opløsning, og derfor skal der regnes på billedet, hvis der ændres (fx fra skærm-visning til printer-udskrift) - den rutine kan let gå galt.

Jeg ville umiddelbart glemme alt om at finde fejl, og bare gemme som pdf, og bagefter udskrive den. Når man så får en ny version af word så kan man teste om fejlen er rettet - og hvis ikke, så blive på word-pdf-print.

png er godt - men fx irfanview er som standard ikke sat til at gemme i optimal kvalitet. Og png har færre farver end jpg, så kanter er mere enten/eller, og derfor med lidt mere hak end jpg. png er dog langt bedre end bmp - specielt på net-sider. Skal du have en pæn kant, så arbejd i maksimal opløsning, og når fritskrabning er færdig, så gem i lavere opløsning.