Avatar billede plato Juniormester
14. december 2015 - 19:04 Der er 7 kommentarer

Kan man overtage et navne-domæne

Hej Alle

Den korte historie:

Min kæreste har et specielt efternavn. Hendes far har retten til det efternavn.

Min kæreste's eks ejer domænet med dette navn, selvom han på ingen måde har relation til dette navn.

Mit spørgsmål lyder så om sådanne domæne kan overdrages?
Der eksistere intet på domænet. Den fungerer udelukkende som mail-server for min kæreste's eks.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2015 - 19:32 #1
du kan godt søge om at få det tvangs-overdraget - men det ville være bedre med en frivillig overdragelse.
se punkt 2 https://www.dk-hostmaster.dk/klager/
Avatar billede plato Juniormester
14. december 2015 - 19:57 #2
Det handler vist mere om afgørelse gjort af DK Hostmaster. Så langt er vi slet ikke kommet. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
14. december 2015 - 20:07 #3
Svaret er ret klart: ja og nej.

Ja, fordi vurderes det at tilknytning er for lille for ejeren, og stor for klageren, så kan dk-hostmaster vælge at overdrage det - det skete fx for peterbrixtofte.dk

Nej, fordi der skal en god grund til, og det er svært for os at sige om der er det.

Men der er de to muligheder:
1) Be' pænt, og betal lidt for ulejligheden
2) Klage hos dk-hostmaster
Avatar billede claes57 Ekspert
14. december 2015 - 20:53 #4
jeg synes, det var det, jeg skrev... frivilligt eller tvang.
Avatar billede plato Juniormester
14. december 2015 - 20:58 #5
Claes, det gjorde du også. Linket forvirrede mig dog, da det handler om en truffet afgørelse fra hostmaster. :)
Avatar billede aphandersen Juniormester
14. december 2015 - 21:05 #6
Der er gode eksempler på at domæneklager har ført til at andre har overtaget et domæne. Den situation du beskriver, hvor det er et specielt familienavn som eks'en ikke har nogen tilknytning til (heller ikke fælles børn?!), kan være en situation der sagtens kan føre til medhold. Læs evt. nedenunder eksempler på afgørelser på domæneklager:

http://www.erhvervsblogger.dk/hvilket-navn-maa-jeg-kalde-min-virksomhed/

https://www.domaeneklager.dk/dansk/afgoerelser/

Jeg vil opfordre dig til at indsende en domæneklage og få overtaget domænet. Det koster ganske vist et mindre gebyr, men er det værd hvis han ikke vil gå af med det frivilligt.
Avatar billede kevinruder Praktikant
01. juni 2020 - 17:26 #7
Hejsa, jeg har arbejdet med en dele af de her domæneklager før og som aphandersen skriver, i sager som denne så vil du oftest få medhold da domænet ikke rigtig bliver brugt til noget der er relevant.

for at læse lidt mere om hvordan man opretter en domæneklage så kan du evt. læse her:

https://www.klagen.dk/saadan-laver-du-en-domaeneklage/