Avatar billede peter_holst Praktikant
04. januar 2016 - 12:06 Der er 1 kommentar

Er e-mail preview egentlig et problem?

Hej

Jeg er ved at revidere vores IT sikkerhedspolitik og i den forbindelse er jeg stødt på dette punkt, som efterhånden irretere mig lidt, da samtlige mailklienter - programmer og web - har preview som standard.
---
7.9.3. Brug af preview funktion til åbning af e-mail
E-mails må ikke åbnes i preview funktion. Dette gælder kun for ulæste e-mails.
---
Grunden til at punktet blev lavet er jo frygten for virus/spam, men også i tilfælde af at nogle skulle overse personfølsomme data sendt til en i en mail.

Hvis vi isolere problemet til alene at omhandle virus/spam, hvad er så problemet egentlig i at åbne en usikker mail. Der sker vel under alle omstændigheder ikke noget før man evt. klikker på links eller åbner vedhæftede filer?

Er der nogen der arbejder med IT sikkerhedspolitikker og har diskuteret dette emne?
Jeg vil nemlig gerne af med punktet, da den i praksis er meget svær at overholde for mange brugere og sjældent/aldrig udgør nogen reel trussel.
Avatar billede claes57 Ekspert
04. januar 2016 - 12:23 #1
hvis der fx er billeder i mail (logo og andet) så kan disse være hentet fra servere, der sporer hvilke mail-adresser, der viser billedet, og dermed har en aktiv email-konto, der så kan testes for yderligere veje ind.