Avatar billede torben7913 Juniormester
07. januar 2016 - 11:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 fejl.

Jeg har haft problemer med Windows 10 som jeg for nogle måneder siden opgraderede til  fra Windows 7. Pludselig var browseren Edge og søgefunktionen væk og startknappen fungerede kun med højre klik.
Jeg kontaktede Microsoft support som prøvede forskellige tiltag uden det ændrede noget. Som en sidste løsning foreslog de, at jeg skulle oprette en ny bruger, samtidig fik jeg at vide, at jeg så ville være nødt til at flytte dokumenter og billeder m.m. via en ekstern harddisk over til den nye bruger.
Mit spørgsmål er: Er der en anden måde at få adgang til dokumenter, billder og musik på end at flytte dem, de ligger jo allerede på c-drevet på min pc?
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2016 - 14:06 #1
prøv http://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
du skal lidt ned på siden til
Portable (17.93 MB)
og der vælger du mulighed #2  Direct Download
Programmet skal ikke installeres - bare kør. Det virker klart hurtigere når du (som programmet foreslår) lige genstarter i fejlsikret tilstand, og kører det derfra.
De første faneblade i programmet kan du springe over - start der, hvor du tager en kopi af regdb og laver et gendannelsespunkt, når det er gjort, så repair.
Genstart når det er færdigt, og test maskinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2016 - 18:00 #2
Du kan måske reparere det hele på den måde her:
http://www.eksperten.dk/spm/1008046#reply_8205529
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2016 - 18:02 #3
Du skal være på den bruger du har problemer med når #2 udføres vil jeg mene.
Hvis dette retter dit problem, og bibeholder alle dine personlige filer som de var, kan du evt. fjerne den nye bruger du har lavet igen
Avatar billede 220661 Ekspert
07. januar 2016 - 18:03 #4
Husk hvis der er nye filer i den nye bruger at få flyttet dem tilbage i den gamle før du sletter bruger.
Avatar billede torben7913 Juniormester
07. januar 2016 - 21:47 #5
Tak til claes57 jeg har kørt programmet igennem i fejlsikret tilstand, desværre uden det ændrede noget, det sluttede med at computeren skulle genstarte og det gjorde jeg så, og da den var genstartet var der ikke sket nogen forandringer.
Kan programmet bruges til mere?
Også tak til 220661
Så vidt jeg kan se  er det de samme forslag som jeg fik fra Microsoft support der skrev:

Højreklik på start i venstre hjørne og vælg kommando prompt med administrator.
Skriv i kommandoprompt vinduet: Dism /online /cleanup-image /restorehealth
Genstart din PC når den er færdig (100%)
Åben kommando prompt og skriv denne gang: SFC /scannow
Genstart din PC når den er færdig (100%)
Højreklik på start og vælg kontrolpanel.
Højreklik på start i venstre hjørne og vælg kommando prompt med administrator.
Skriv i kommandoprompt vinduet:

powershell
Get-AppXPackage -AllUsers |Where-Object {$_.InstallLocation -like "*SystemApps*"} | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 09:42 #6
Nej du skal ikke køre kommandoprompt. Det ser jeg som værende forkert.
Du skal gå i alle apps og køre ned til powershell, som du korrekt højerklikker på og kører som kommando.
Når den blå skærm frmekommer fra Powershell, kopierer du dette ind og trykker enter.

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Så skulle der ske en masse i vinduet, da alle apps fra Windows geninstalleres.
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 12:19 #7
Hej igen og tak til  220661
OK.  Powershell er en app
En ny fejl viser sig nu: Når jeg højre klikker på startknappen, får jeg ikke adgang til Apps og kan derfor ikke finde Powershell
Jeg har så søgt her:
Kontrolpanel\Programmer\Programmer og funktioner
Men der er ikke noget der hedder Powershell.
Jeg har så logget ind som ny bruger, her  kan jeg godt finde Powershell, så den må jo være på computeren, så hvordan får jeg så  adgang til den?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 12:24 #8
Kommandoen er jo for "all users" så den burde også reparere den anden bruger profil. Prøv at køre den på den nye bruger, og log på den gamle bagefter.

Du får en blå skærm når du kører Powershell ikke?
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 12:44 #9
Nu har jeg prøvet fra den nye bruger, her får jeg denne tekst i
Powershell:

PS C:\Users\test> Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLo
cation)\AppXManifest.xml"}
Get-AppXPackage : Adgang nægtet.
Adgang nægtet.
At line:1 char:1
+ Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopm ...
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (:) [Get-AppxPackage], UnauthorizedAccessException
    + FullyQualifiedErrorId : System.UnauthorizedAccessException,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.GetApp
  xPackageCommand

PS C:\Users\test>
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 13:29 #10
Problemet er så sikkert at du ikke i den nye bruger har 100% administrator rettigheder.
Prøv i den nye bruger at åbne kommandoprompt som admin.
Når den er åbnet, så prøv at kopiere dette ind

Net user administrator /active:yes

Får du lov til dette, så prøv igen med powershell som admin
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 14:54 #11
Hej igen 220661 Tak for din vedholdenhed.
Så sker der det her:

Windows PowerShell
Copyright (C) 2015 Microsoft Corporation. All rights reserved.

PS C:\Users\test> Net user administrator /active:yes
>>>
Systemfejlen 5 opstod.

Adgang nægtet.
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 15:05 #12
Jeg glemte at svare på et tidligere spørgsmål: Jo jeg får blå skærm når jeg åbner Powershell
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 16:55 #13
Hej igen.
Der blev skabt en ny bruger: Administrator.
Jeg loggede derfor ind på denne bruger, åbnede Powershell og skrev

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}

Så skete der en masse, men desværre ikke nok
til slut stod der på Powershell med rødt:

PS C:\Users\Administrator> Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.
InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Pakken kan ikke installeres, fordi der allerede er instal
leret en højere version af denne pakke.
Windows cannot install package Microsoft.BingWeather_4.5.168.0_x86__8wekyb3d8bbwe because it has version 4.5.168.0. A h
igher version 4.7.118.0 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] bec60904-4baa-0000-e562-c6beaa4bd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID bec60904-4baa-0000-e562-c6beaa4bd101
At line:1 char:38
+ ...  | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception
    + FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Pakken kan ikke installeres, fordi der allerede er instal
leret en højere version af denne pakke.
Windows cannot install package 34791E63.CanonInkjetPrintUtility_2.4.0.6_neutral__6e5tt8cgb93ep because it has version 2
.4.0.6. A higher version 2.5.0.6 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] bec60904-4baa-0000-e662-c6beaa4bd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID bec60904-4baa-0000-e662-c6beaa4bd101
At line:1 char:38
+ ...  | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception
    + FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Pakken kan ikke installeres, fordi der allerede er instal
leret en højere version af denne pakke.
Windows cannot install package Microsoft.WindowsCamera_2015.1078.40.0_x64__8wekyb3d8bbwe because it has version 2015.10
78.40.0. A higher version 2015.1211.10.0 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] bec60904-4baa-0000-1563-c6beaa4bd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID bec60904-4baa-0000-1563-c6beaa4bd101
At line:1 char:38
+ ...  | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception
    + FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

Add-AppxPackage : Deployment failed with HRESULT: 0x80073D06, Pakken kan ikke installeres, fordi der allerede er instal
leret en højere version af denne pakke.
Windows cannot install package Microsoft.XboxApp_11.12.9011.0_x64__8wekyb3d8bbwe because it has version 11.12.9011.0. A
higher version 11.13.6008.0 of this package is already installed.
NOTE: For additional information, look for [ActivityId] bec60904-4baa-0001-e45a-c6beaa4bd101 in the Event Log or use th
e command line Get-AppxLog -ActivityID bec60904-4baa-0001-e45a-c6beaa4bd101
At line:1 char:38
+ ...  | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (C:\Program File...ppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], Exception
    + FullyQualifiedErrorId : DeploymentError,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

Add-AppxPackage : Cannot find path 'C:\AppXManifest.xml' because it does not exist.
At line:1 char:38
+ ...  | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.I ...
+                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : ObjectNotFound: (C:\AppXManifest.xml:String) [Add-AppxPackage], ItemNotFoundException
    + FullyQualifiedErrorId : PathNotFound,Microsoft.Windows.Appx.PackageManager.Commands.AddAppxPackageCommand

PS C:\Users\Administrator>

Jeg åbnede så den bruger som har alle billeder, dokumenter og muski liggende.
Desværre var der ikke sket nogen forandringer, jeg kan stadig kun højre klikke på start og ser ingen adgang til alle apps.
Så nu ved jeg ikke om der kan være andre muligheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 16:59 #14
Velbekomme :-)
Kan du venstreklikke på startknappen og vælge indstillinger-recovery og update?

Hvis du kan dette skulle man kunne vælge at køre det der hedder "refresh" der kun installerer Windows.

Er ikke bekendt med om man kan det samme med en dvd med Win 10??
Har du sådan en dvd eller usb med instalationsfil?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 17:00 #15
Ved ikke om du har disse muligheder overhoved?
https://www.youtube.com/watch?v=5Zkvlcnv-UU
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 17:10 #16
#13 Fik ikke lige opdateret.

Jeg er desværre bange for det ikke lige er til at rette.

Du kommer sikkert ikke udenom en reinstallation af Win 10.
Jeg håber du har et installationsmedie du kan gøre det med.
Om refresh muligheden vil kunne rette dit problem det kan jeg ikke love dig.

http://www.howtogeek.com/wp-content/uploads/2015/05/ximg_554d2fd8e8d06.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.k10utwk6JM.png
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 17:12 #17
Hov
Kan se i min bærbar at den funktion nu hedder "nulstil denne pc", som skulle give mulighed for at bevare filer hvis dette ønskes. Programmer vil dog sikkert skulle geninstalleres.
Avatar billede torben7913 Juniormester
10. januar 2016 - 18:13 #18
Tak for hjælpen 220661 selv om det ikke løste problemet, så læg et svar, så lukker jeg spørgsmålet.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2016 - 20:02 #19
Ok og tak for point :-)