Avatar billede JacobN Juniormester
17. januar 2016 - 17:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Valg af 55" tv

Hej alle!

Jeg går med en lille tanke om, at skulle investere i en fladskærm - og tror, at min valg vil falde på en 55" skærm.

Men jeg er lidt i tvivl om nogle mål, og kunne derfor godt bruge et råd eller to.

1. Selve væggen, som tv'et skal hænge på er 165 cm i bredden, hvor der derefter kommer en vindueskam - bliver det for voldsomt at opsætte en 55" tommer (140 cm) skærm der?

2. Afstanden fra sofaen og til selve væggen er på 3m-3,5m - er denne afstand for kort til et 55" skærm?

På forhånd tak :-)

Mvh. Jacob Nielsen
Avatar billede claes57 Ekspert
17. januar 2016 - 18:34 #1
Der er rigelig plads til tv.
Jeg har 42" på 3m afstand - når det er sat til pc, så passer det lige med at kunne læse uden briller. Med 55" ville der være rigtig godt billede, som bør kunne aflæses uden problemer.
Typisk mht afstand: sid i sofa, ræk hænder frem med knyttede næver. De to hænder skal ca passe til bredde på tv - så har du en fin afstand.
Avatar billede kurtba Ekspert
17. januar 2016 - 23:36 #2
Væggens størrelse i forhold til skærm er jo noget, som nogen nok ikke kan lide og andre kan. Så hvis du mener, at det ikke vil være et problem, så er det  jo sådan det er. Det er dig der skal se på det.
Vi hængte et 55" op for 3 uger siden og sidder i en afstand fra 2-3,5 m fra skærmen, og det er helt fint. Har absolut ikke fortrudt.
Avatar billede larsen45 Juniormester
18. januar 2016 - 12:39 #3
Jeg har testet i forskellige butikker, og haft dialog for dig omkring dem som sælger sådan nået.

Du har angivet afstand til tv med 3m-3,5m.
Det er helt fint, havde du 2 meter var det for lidt, men 3-3,5 meter er godkendt. Så du kan være helt rolig hvad angår afstand det vil fungere fint.

Omkring vægbeslag der skal du være opmærksom på hvad størrelse dit tv kan klarer af beslag, normalt er 55T tv på 400x400 beslag. Det kan naturligvis være anderledes for det tv du har så tjek de tekniske detaljer.

Du skal aldrig købe beslag hos Fona, Elgiganten, Computercity, Power.
De koster for meget. Tag derimod kig hos de billige forhandlere som Harald Nyborg, Jem og Fix. Der kan du få dem helt ned til 100 kroner og op efter alt efter hvad de skal kunne deje, tilte, dreje arm, eller fastlåst position.

En anden vigtig ting, er at kigge på tv producentens kundeservice hvis dit tv går i stykker. Det er ikke alle som er lige god, hvis du løber ind i problemer. Så læs anmeldelser på nettet, og få erfaring den vej rundt.

Omkring selve dine vægmål bredde og højde, så burde du ikke få problemer, Du skal huske på, at de tal du ser på tv tit er med indpakningen når den bliver leveret, så det er vigtigt du tjekker

målene uden indpakning, hvis ikke det er angivet hvor du køber den.
Så tjek producentens hjemmeside de skriver det altid.
55 T plejer aldrig at været 165cm i bredden nærmere 124-139 cm alt efter producent. Så ingen problemer der.
Avatar billede JacobN Juniormester
19. januar 2016 - 18:11 #4
Tusinde tak for hjælpen allesammen - nu er jeg i hvert fald afklaret med omkring tv'ets størrelse samt placering. Så mangler jeg bare, at finde den udbyder/model, som jeg vil investere i ;-)

Mvh. Jacob