Avatar billede moejensen Nybegynder
18. januar 2016 - 13:35 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til countif

Hej Eksperter,

Jeg har lidt bøvl med at finde en løsning på nedenstående problem.

Jeg har et regneark der ser således ud

A        B      C      D      E
æble    1
æble                    1
Pære
Banan
æble
Banan            1
Pære                            1
Kiwi
Ananas

Kolonnerne repræsentere forskellige typer, men de tælles ens. Mit mål er en formel der løber kolonne A igennem og hvis en specifik frugt optræder så skal der lægges en til, hvis der er et 1 tal i kolonne B, C, D eller E.

Resultatet skulle derved gerne være:

æble 2
pære 1
Banan 1
Kfwi 0
Ananas 0

Hvordan klare jeg den?
Avatar billede natkatten Mester
18. januar 2016 - 14:26 #1
Jeg går ud fra, at du har engelsk Excel. Der er overskrifter i række 1 og frugternes navne står i celle H2 og nedefter. Denne burde fungere:

=SUMPRODUCT(($A$2:$A$100=$H2)*($B$2:$E$100))
Avatar billede moejensen Nybegynder
18. januar 2016 - 14:40 #2
Tak for dit bud, hvis jeg forståd et korrekt, så skal jeg i stdet for $H2 skrive ex "æble" og den tæller dem så sammen for hele kolonnen?

Når jeg sætter den ind så får jeg en VALUE fejl
Avatar billede ebea Ekspert
18. januar 2016 - 17:02 #3
Skulle dit resultat ikke være:

Æble=2
Banan=2
Pære=2

Hvis du vil lægge 1 til hver gang at der er et 1 tal ud for en af frugterne?
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. januar 2016 - 23:41 #4
Hej moejensen.

Jeg er ingen ekspert men jeg tror en løsning kunne være en lang formlen som sum.hvis().

Jeg har i celle G2 skrevet æble og i celle H2 skrevet formlen:

"=SUM.HVIS(A2:A10;G2;B2:B10)+SUM.HVIS(A2:A10;G2;C2:C10)+SUM.HVIS(A2:A10;G2;D2:D10)+SUM.HVIS(A2:A10;G2;E2:E10)

Formlen er selvføllgelig uden det indledende "

Du kan jo prøve at kopiere forlen direkte ind i dit regneark og slette "

Det virker og jeg tro det er det resultal du efterlyser.
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. januar 2016 - 23:46 #5
Hej Jeg tror ikke formlen er at se i sin fulde længde, så jeg sender lige formlen del å 2 linjer

"=SUM.HVIS(A2:A10;G2;B2:B10)+SUM.HVIS(A2:A10;G2;C2:C10)+
SUM.HVIS(A2:A10;G2;D2:D10)+SUM.HVIS(A2:A10;G2;E2:E10)
Avatar billede jkrons Professor
19. januar 2016 - 16:31 #6
Hvor er det, at resultatet skal stå?
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. januar 2016 - 17:09 #7
Resultatet skal stå hvor du indsætter formel. i dit eksempel H2, det der findes er Æble, som er skrevet i G2.

Du skal være opmærksom på at formlen kun finder de steder hvor æble er stavet på nøjagtig samme måde som det er stavet i G2.  Vis du kan anvende den mmtode, skal du måske lave en tabel med 2 kolonner hvori du har betegnelsen f.eks. æble stående og ved siden af kolonnen indtaster du tal.
Så skal du søge på tallene i stedet for. Det er en mere sikker metode, da man ikke så let indtaster tal forkert.  du kan prøve at udskifte dine betegnelser i dit skema med tal, og så søg på tal ved at indtaste tal i celle G2.
Avatar billede moejensen Nybegynder
20. januar 2016 - 10:00 #8
@ebea, Den samme frugt skal kun optræde en gang i listen, men der kan være 1 tal i flere forskellige kolonner der skal tælles med - se evt hvordan resultatet skal være i min beskrivelse.
Avatar billede moejensen Nybegynder
20. januar 2016 - 10:12 #9
@Mads32, Jeg får en #NAME fejl. Hvis du har en mail kan jeg prøve at sende dig mit eksempel i excel
Avatar billede moejensen Nybegynder
20. januar 2016 - 10:13 #10
@Jkrons, resultatet skal bare stå et andet sted på siden hvor der bliver talt sammen for hver frugt type hvor mange gange der står et 1 tal ud for frugten
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 10:42 #11
Min Mail

jem.varde2gmail.com
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 10:42 #12
Fejl I min Mail

jem.varde@gmail.com
Avatar billede moejensen Nybegynder
20. januar 2016 - 11:32 #13
Så er der mail :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
20. januar 2016 - 14:11 #14
Har du glemt at vedhæfte filen
Avatar billede jkrons Professor
20. januar 2016 - 23:50 #15
Hvis du ikke allerede har fundet en løsning, kan denne bruges

=SUMPRODUKT(($A$1:$A$9=H1)*(($B$1:$B$9=1)+($C$1:$C$9=1)+($D$1:$D$9=1)+($E$1:$E$9=1)))

Fra H1 til H5 har jeg skrevet de relevante frugter. Formlen står i I1 og kopieres ned. Ret områderne, så de dækker det, du har brug for.
Avatar billede Mads32 Ekspert
23. januar 2016 - 11:18 #16
Hej

Dejligt svar