Avatar billede bbkdk Seniormester
15. februar 2016 - 15:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Formular med "fortrykte" poster

Jeg har et spørgsmål, som kunne løse noget, jeg har haft brug for i flere forskellige situationer.

Jeg har i nærværende situation en database, der indeholder firmaets leasede biler.

Ved slut af hver måned aflæses kilometerstanden, der indberettes på de enkelte biler.

Men er det ikke muligt at få en formular, der "automatisk" laver en linje for hver bil, hvor der er fortrykt registreringsnummer. Samtidig må det gerne være muligt at blive spurgt om datoen, som så fortrykkes det felt, hvor datoen skal stå.

Hvis f.eks. der er 10 biler, skulle formularen åbnes med 10 poster. Ved åbning skal man spørges om datoen, der så også sættes ind automatisk.

Dvs. at der kun er kilometertallet, der skal indtastes.
Avatar billede petersen7913 Forsker
16. februar 2016 - 07:46 #1
Du må have en tabel med bilernes registreringsnummer. Når du åbner for indtastning kan du hente tabellen eller den ønskede forespørgsel ind og så har du registeringsnumrene vist.

Et mere præcist svar afhænger af hvordan du har bygget din database op.

Men jo, du kan godt lave det du beskriver :)
Avatar billede bbkdk Seniormester
16. februar 2016 - 09:38 #2
Hej Petersen7913

Tabel 1:                  Tabel 2:
Regnr (en siden)          Regnr (Mange siden)
Flere andre felter        Dato
                          Kilometerstand

Jeg vil gerne have en formular, med flere poster, hvor der automatisk oprettes en post for hver bil. Det vil sige, at brugeren ikke skal taste et Regnr ind (eller vælge en bil fra en kombinationsboks), men bare skal indtaste en dato og en kilometerstand.
Disse felter er jo udfyldte, hvis de bare trækkes ind i forespørgselsgitteret.
Når formularen køres, skulle den gerne spørge om en dato, der så kunne forudfyldes (ellers skal den samme dato indtastes i alle felter.
Og så skal kilometerfeltet naturligvis udfyldes.
Jeg har faktisk selv et eksempel, men det er så kompliceret opbygget, at jeg knap nok selv kan finde ud af det, og jeg har en teori om, at det burde kunne laves bedre.
Avatar billede petersen7913 Forsker
16. februar 2016 - 10:27 #3
Jeg vil foreslå, at du laver en lille testudgave, hvor du starter forfra med de 2 tabeller, de nødvendige forespørgelser og så bygger formularerne op ud fra det.

Så små skridt så du har kontrol over hvad du laver ;)

Din teori er god nok så det er bare at prøve den af
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2016 - 13:51 #4
Du opretter en forespørgsel a'la:

INSERT INTO Tabel2 ( RegNr, Dato )
SELECT Tabel1.RegNr, [Indtast dato] AS Expr1
FROM Tabel1;
Avatar billede bbkdk Seniormester
16. februar 2016 - 14:18 #5
Hej spg
Det er så tæt på at virke - Men der mangler et tomt felt til at taste kilometertallet ind i.
Din løsning opretter korrekt en post for hver bil, og der sættes også en dato ind, men der mangler et tomt felt, hvor kilometerstand til Tabel 2, kan indtastes.

Jeg har selv fået lavet en løsning, men det er virkeligt et husmandssystem. Det er noget med yderligere en tabel, samt en slette- og en tilføjelsesforespørgsel m.v.

Så kunne det lade sig gøre at tilføje det manglende felt i din løsning, vil det være rigtigt fint
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2016 - 14:28 #6
Forespørgslen opretter bare posterne, så hvis du har en kilometer kolonne i tabel2 så kan du når du åbner din formular indtaste dine tal.
Avatar billede bbkdk Seniormester
16. februar 2016 - 15:02 #7
Hej spg

Nu virker det - hermed points og mange tak for hjælpen