Avatar billede JacobN Juniormester
01. marts 2016 - 14:49 Der er 5 kommentarer

Automatisk opdatering af datoer osv.

Hej alle.

Er det muligt, at lave et Excel dokument, som bare ved, at blive åbnet kan opdatere datoer/årstal som;

1. 01/01-31/12 XXXX (Her 2015)

2. Regnskab XXXX (2015) Budget XXXX (2016)

3. Indeværende år pr. 31/12 XXXX (2015)

4. Sidste år 31/12 XXXX (2014)

Håber, at det er muligt. Det er selvfølgelig ikke et nødstilfælde, men derimod en prøvelse på, at optimere og effektivisere vores arbejde.

Mvh. Jacob
01. marts 2016 - 14:57 #1
Er det 4 celler med indhold af ovennævnte tekster, du ønsker opdateret?

Eller er det med baggrund i disse oplysninger, du ønsker at få vist oplysninger for de nævnte perioder (år)?

Hvis data ønskes opdateret automatisk vil jeg anbefale dig, at opdele i flere celler, så ren tekst står for sig, og datoer / årstal i andre celler.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2016 - 15:25 #2
jeg ville have ét felt med
=år(nu())
det ville så pt skrive 2016
Når året er gået, så ret fra formel til fast tal-værdi, så man fx i 2017 kan åbne arket og se tal uden at der pilles ned data.
hvis ovenstående er i A1, så er
1) ="01/01-31/12 " & TEKST(A1-1;"####")
2) ="Regnskab " & TEKST(A1-1;"####") & " Budget " & TEKST(A1;"####")
3) ="Indeværende år pr. 31/12 " & TEKST(A1-1;"####")
4) ="Sidste år 31/12 " & TEKST(A1-2;"####")
Avatar billede JacobN Juniormester
01. marts 2016 - 15:28 #3
Det er kun selve årstallene, som skal opdateres. Det skal bruges til regnskabsudarbejdelse, hvor vi har op imod 80 regnskaber. Som sagt er det ikke et nødstilfælde, men derimod en hjælp til os selv, så vi kan bruge tiden mere effektivt.
01. marts 2016 - 15:39 #4
#1 ?????
Avatar billede claes57 Ekspert
01. marts 2016 - 15:46 #5
jf før, du kan stadig bruge løsningen - men du kan også droppe den første formel, og så erstatte A1 i formlerne med år(nu())
Så vil der bare ikke være et centralt sted, der viser årstal til beregning af tekst-felt-data.