Avatar billede Buggelsgaard Novice
01. marts 2016 - 21:47 Der er 7 kommentarer

Lenovo i5 vs. Lenovo i7

Hej.
Jeg er på jagt efter nogle robuste maskiner til mine knægte. De skal bruges til skolearbejde og lettere spil, men måske også fremtidssikrede i et vist omfang.

Krav:
- Skal kunne tages med i tasker til skole og venner
- Spil som Minecraft, ARK m.v.
- Lettere videoredigering for youtubekanal
- Gerne forberedt til lidt mere krævende spil, men skal ikke være gamerPC'er
- Gerne 15" skærm
- SSD HD 128+
- Skal gerne kunne holde 3 år inden udskiftning
- Lidt udendørs brug også, hvis muligt?

Jeg har kig på disse to refurbede maskiner, hvor der er garanti og reklamationsret(har valgt T-serien pga robustheden):
1. Lenovo T520 i7 2520 2,7gHz 2gen, 8Gb ram DDR3, 128 SSD, 15,6" 1600x900, Grafik NVS4200M, Win Pro 7, 1.5 timers batt., DKK 3800,-
2. Lenovo T520 i5 2520 2,5gHz 2 gen, 8gB ram DDR3, 128 SSD, 15,6" 1366x768, Intel HD Graphics 3000, Win Pro 7 64-Bit, 1.5 timers batt., DKK 2800,-

Andre maskiner kan også være relevante, men synes at både Dell og HP er mindst ligeså dyre. Og måske er HP heller ikke så robust?

Tusind tak for hjælpen
Avatar billede kurtba Ekspert
01. marts 2016 - 23:49 #1
Det er nogle gamle modeller du har fundet - og derfor tvivlsomt om de holder 3 år.
Umiddelbar kommentar: Ingen af de 2 pc.er har et grafikkort som er egnet til spil.
Ingen af de 2 pc.er har skærm med fuld HD, som jeg mener er et must, når man snakker spil og video.
Til spil er grafik og skærm meget mere vigtigt end en ssd disk.
Jeg synes, at de er for dyre i forhold til indholdet - og hvis man sammenligner med en nyere model.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
02. marts 2016 - 07:08 #2
Mange tak. De skulle kun være 1 år gamle iflg. sælger.
Synes bare, det er lidt svært at finde en fornuftig løsning i en bærbar som også er fysisk robust - og til at betale.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2016 - 00:12 #3
Jeg må holde fast i, at de ikke er egnede til de spil som du nævner.
Jeg forstår ikke, at de kun skulle være et år gamle - så må det være nogle gamle modeller, som har ligget og samlet støv.
Jeg har selv en Lenovo, som er godt 2 år gammel og i den sidder der en 4. generations I7 cpu. Den cpu der sidder i de 2 du nævner kom på markedet i 1. kvartal i 2011, så det giver da ingen mening at denne cpu skulle sidde i en pc, som blev solgt som ny for 1 år siden.
Intels hd grafik 3000 er også fra den gang. De er nu nået til version 6000. De har aldrig været kendt for at være spilegnede, da de er indbygget i cpu.en.
Pc.er til spil bør have eget grafikkort.
Batteri som kun holder 1,5 time tyder heller ikke på, at det er en nyere model. De sidste par år har man vist sjældent set nogen med under 4 timers kapacitet.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
03. marts 2016 - 08:17 #4
Tusind tak. Godt svar.
Det gør, at jeg vil tænke noget mere over det.
Men hvad fa'en gør man så, for som jeg forstår det, så er det ikke sådan lige at sætte et eksternt grafikkort i en bærbar. Ikke i de maskiner vi har råd til i hvert fald.
Det skal ganske vist ikke være hardcore gaming maskiner, men skal selvfølgelig kunne trække minecraft og ARK og måske også spil der kan lidt mere end det samt let videoredigering.  Hvad bør processor, grafikkort, skærm, ram, hd mv som minimum hedde?
Det skal være bærbar da den skal med rundt.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2016 - 22:26 #5
Du skal købe en bærbar, som har et dedikeret grafikkort indbygget. Ikke noget med efterfølgende at sætte noget i.
Udover hvad du har nævnt af krav, skal der tages stilling til skærmen. Skal den kunne vise fuld HD eller kan du nøjes med mindre.
Når der skal redigeres video foretrækker jeg helt klart fuld HD, men det er jo heller ikke gratis.
Har du brug for indbygget dvd drev. Det er ikke standard mere især i mange af de billige.
Er SSD et must - eller nøjes med en alm. hd. I mine øjne vil en ssd ikke gøre spil og redigering af video hurtigere.
Nogle pc.er har såkaldte hybrid harddiske, hvor der er indbygget  en cache funktion, så den faktisk er lige så hurtig til opstart som en ssd.
Endelig skal alle kravene holdes op mod, hvor mange penge man vil ofre.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
04. marts 2016 - 08:29 #6
Mange tak - der er i hvert fald noget for mig at arbejde videre med. Takker.
Avatar billede Buggelsgaard Novice
05. marts 2016 - 14:18 #7
Hvordan tildeler jeg point?