Avatar billede peterscl Juniormester
02. marts 2016 - 11:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk gruppering

Jeg har en liste med produkter, en kategori og en pris - se eks. nedenfor:

Produkt  Kategori  Pris
Mælk    A        10,-
Ost      A        15,-
Kød      B        50,-
Pålæg    B        30,-
Brød    C        10,-

osv.

Denne liste bliver der tilføjet/fjernet og rette i hele tiden.

Jeg vil gerne have på ark 2 at der var en liste / gruppering på kategori og samlet pris (sum) - altså:

Kategori  Pris
A        25,-
B        80,-
C        10,-

Denne liste skal automatisk ændre sig når jeg retter i listen med produkter.

Hvordan gør man dette?
Avatar billede garrett Seniormester
02. marts 2016 - 14:30 #1
Sådan om jeg læser dit spørgsmål, så bør det kunne løses v.h.a. en pivottabel.
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2016 - 14:33 #2
jeg har uploadet et eksempel her:
https://www.dropbox.com/s/sj3hor3skxyvolk/sum-index.xlsx?dl=0

Så må du se, om det var sådan du tænkte dit eksempel! ;-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2016 - 14:38 #3
Og her et eksempel, hvor også kategori tilpasser sig automatisk.

http://web01.gratisupload.dk/f/8v1mvbh9cr/
Avatar billede peterscl Juniormester
02. marts 2016 - 14:49 #4
Garrett: Jeg prøvet med en pivot men den opdater ikke automatisk hvis jeg laver nogle ændringer - jeg skal ind og klikke på "opdater" og det ville jeg gerne undgå.

Ebea: Godt forslag men i ark2 har de forud defineret alle kategorierne og det kan jeg ikke for de vil også ændre sig.

xl-Enthusiast: Jeg kan ikke få dit link til at virke :-(
Avatar billede ebea Ekspert
02. marts 2016 - 14:55 #5
I mit forslag, kan du jo ændre kategori som du ønsker, i formlen.
Kig på bogstavet i formlen, som definerer kategorien!
Der summeres ud fra din definering af kategori.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2016 - 15:05 #6
Hvis du er interesseret i en kopi af filen kan du sende en personlig besked til mig med en mailadresse, hvor jeg skal sende den til.
Avatar billede peterscl Juniormester
02. marts 2016 - 15:21 #7
ebea: jeg skal kunne tilføje nye kategorier i ark1 kolonne B og så opdater den automatisk i ark2 i kolonne A.

Ligesom hvis jeg havde en pivot men problemet med den er at men manuelt skal ind og opdater.

Håber det giver mening...
Avatar billede peterscl Juniormester
02. marts 2016 - 15:40 #8
Tak for løsning til xl-enthusiast... hvordan er det med det der point - hvordan?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
02. marts 2016 - 15:55 #9
Bare accepter denne besked som svar.