Avatar billede Bregenov Juniormester
10. marts 2016 - 18:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Query Datawarehouse udtræk kombineret med manuel indtastning

Hej Eksperter!

Jeg har en opgave jeg selv finder lettere kompleks, og som er relativ svær at beskrive. Men nu prøver jeg.

Kort info:
Jeg laver i Excel 2010 en kørsel via Microsoft Query som trækker data fra vores ERP systems datawarehouse.(Axapta 3.0)

De data jeg trækker indeholder 5500 produktionsordrelinjer.
Disse data filtrere jeg via filtre, således jeg kan se hvad der skal laves i hver afdeling, team, og på hver maskine.

Dataene er sorteret udfra hvornår den enkelte opgave skal startes (dag, måned,år, tidspunkt)

Jeg vil gerne overstyre disse tidspunkter, og lave en sortering på en kolonne jeg tilføjer som hedder prioritet. Her vil jeg indtaste et tal, som definere hvad der er prioritet 1,2,3 osv.

Det fungere rigtig fint - lige indtil jeg opdatere mine data fra Microsoft Query udtrækket. Nu er der jo kommet nye produktioner og der er forsvundet produktioner. Fordi de er blevet produceret og nye oprettet.

det vil sige at prioritet 1,2,3 er forsvundet, da de nu er produceret. Men prioritet 4,5,6 osv. er der stadig. nu skal de selvfølgelig stå øverst da de nu har højeste prioritet.

MIN UDFORDRING:

Prioriteterne forsvinder, når jeg opdatere mine data.

DET JEG GERNE VIL:

Lave en makro eller lign. der huske mine prioriteter, således at når nye data indlæses, kombinere disse med de manuelle prioriteter jeg tidligere har givet.
Dertil kommer at jeg hver dag laver nye prioriteter, og bytter rundt på allerede tildelte prioriteter.

Er der nogen der kan hjælpe??
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2016 - 23:32 #1
Er der en unik værdi pr. række - som kunne gemmes sammen med prioriteterne?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
11. marts 2016 - 07:50 #2
Hvis der er en unik identifikation ud for hver produktion (f.eks. et ordre nummer)er det let nok.

Hvis der ikke er en unik værdi, så tror jeg du får et problem...

Umiddelbart ville jeg lave makroen:

1) Løb de nuværende produktionslinjer igennem og læs prioriteterne ind i et Dictionary.
2) Læs data fra ERP
3) Løb de indlæste data igennem og indsæt de prioriteter, der kan findes i Dictionary (du kan selvfølgelig ikke finde prioriteter for nye produktionslinjer, der måtte være kommet til).

Kan du selv lave makroer?
Avatar billede Bregenov Juniormester
11. marts 2016 - 08:22 #3
Tak for gode input.
Jeg har en unik værdi. så det kan bruges som reference.

Jeg kan godt selv lave makroer. Men har ikke prøvet at lave en dictionary tidligere. Men jeg kan måske finde noget tutorial på youtube.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. marts 2016 - 09:03 #4
En mulighed kunne jo også være at tage en kopi af arket via makroen inden opdateringen og så i diæter prioriteterne fra kopien
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
11. marts 2016 - 10:57 #5
Alt, hvad du har behov for at vide om Dictionay kan du finde her:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Dictionary/

(på dansk :-)

Jeg ville bruge det unikke linje-ID som 'Key' i Dictionary, og dernæst prioriteten som 'Value' ('Item')...
...men, skænk en kop kaffe op, og læs linket, og se om du kan blive klogere :-)
Avatar billede Bregenov Juniormester
12. marts 2016 - 09:46 #6
Jeg har læst det igennem, og prøvet at kopiere linier over i mit dokuemnt, og sætte det op. Jeg tror dog det er for avanceret til at jeg kan få det til at virke. Er det muligt at lave en hel template, hvor jeg "blot" skal indtaste nogle referencer hvorfra data hentes og hvortil de skal til de skal indføres?
Avatar billede supertekst Ekspert
12. marts 2016 - 14:15 #7
Prøv at Uploade en model af det du forestiller dig.
Avatar billede Bregenov Juniormester
12. marts 2016 - 15:06 #8
kan jeg uploade min fil? eller et billede?
Avatar billede supertekst Ekspert
12. marts 2016 - 15:19 #9
Det kan godt være dit fil med en forklaring - men det skal gøres via GratisUpload eller lignende.
Alternativt kan du sende det direkte - @-adresse under min profil
Avatar billede Bregenov Juniormester
12. marts 2016 - 15:25 #10
jeg har sendt mail. :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. marts 2016 - 11:58 #11
Så er det lavet :-)
Sender det til dig, når jeg kommer hjem i aften :-)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
18. marts 2016 - 17:51 #12
Fik du det til at virke?