Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
12. marts 2016 - 02:19 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Køber jeg det rigtige hardware?

Hejsa

Jeg har en gammel Fujitsu Siemens Amilo Si 3535, som trænger til en grundig opgradering.
Jeg er ikke gamer, så jeg vil bare gerne ha' en god kraftig all-round computer.
Mit budget er 3500-4000 kr.
Jeg kunne godt tænke mig at fortsætte med mit Amilo kabinet, for det er ikke så stort.
Jeg har kigget på bundkort, cpu, RAM og SSD harddisk.
Det er mange år siden jeg sidst har rodet med hardware, så jeg vil spørge her på forumet, om jeg har fundet noget ok hardware?
Jeg synes selv, det lader til at passe sammen (bundkort og cpu f.eks.), men jeg kan ha' overset noget.
Er den medfølgende fane ok?
Jeg kan ikke se hvor stor strømforsyning der skal til det nedenstående Gigabyte bundkort, men den strømforsyning, som sidder i maskinen nu, er vist på 160W (ifølge denne side http://www.leboncoin.fr/informatique/922274585.htm ). Er det ok?
Jeg skal vel også huske at købe kølepasta?
Til daglig kører jeg med Ubuntu.
På forhånd tak.

Hilsen
Martin :-)

(alle links er for overskuelighedens skyld til komplett.dk, men jeg har fundet andre danske sider, hvor pris og fragt er lidt billigere)

Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI, Socket-FM2+
https://www.komplett.dk/product/799823/hardware/bundkort/amd-socket/gigabyte-ga-f2a88xn-wifi-socket-fm2#

AMD A10-7850K Black Edition, Socket-FM2+
https://www.komplett.dk/product/806072/hardware/processorer/amd-a10-7850k-black-edition-socket-fm2

HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black
https://www.komplett.dk/product/812885/hardware/hukommelse-ram/hyperx-fury-ddr3-1866mhz-16gb-black

HyperX Fury SSD 240GB 2,5"
https://www.komplett.dk/product/818717/hardware/harddiskssd/ssd-25/hyperx-fury-ssd-240gb-25#
Avatar billede Jim Rasmussen Novice
12. marts 2016 - 10:33 #1
Det ser rigtig fint ud. :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
12. marts 2016 - 14:34 #2
Hvad er dit mål med en opgradering?
For hvis ikke du spiller, så lyder det måske som en "lidt" vild udgift for lidt hurtigere maskine.
Men der er måske en masse ting jeg ikke ved / læser, så måske du kan fortælle lidt mere. :)
Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
12. marts 2016 - 23:32 #3
Hej jakobdo

Det er udelukkende fordi jeg ikke længere har følingen med hardware!
Jeg har tænkt, at da det jo ikke var "state-of-the-art" (mht. pris), så ville det forhåbentligt bare give en væsentlig forbedret brugeroplevelse.
Min nuværende maskine stønner højlyt under Ubuntu 15.10, så jeg glæder mig bare til, at det kommer til at flyde lidt bedre.
Min dreng har købt et Go-Pro kamera på DBA, så det gør heller ikke noget, at maskinen har kræfter nok til videoredigering. Og det lyder på dig, som om det ikke skulle blive noget problem.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. marts 2016 - 08:21 #4
Problemet er lidt om tingene kan passe ind i dit nuværende kabinet. Det tør jeg ikke udtale mig om.
Men DSDM siger det ser fornuftigt ud, så hvis han kender kabinettet og tør sige go.
Men find de gamle specs på din maskine og se om du kan finde noget der matcher, bare nyere, så er du vel godt på vej. :o)
Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
13. marts 2016 - 23:39 #5
Det lader til, at det godt kan være i kabinettet. Det har stort set samme størrelse som det gamle hardware.
Det er netop nu lige gået op for mig, at jeg ikke har tænkt kølelegeme med til cpu'en.
Der skulle komme en ventilator med til cpu'en, men det er vel ikke det samme som kølegitter?
Har alle kølelegemer samme monteringshænglser? Er der en standard størrelse?
Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
13. marts 2016 - 23:54 #6
Aaah....kan se nu, at Socket FM2+ angiver hvilken type monteringsstik, som er på bundkortet.

F.eks.
https://www.computersalg.dk/i/941957/scythe-shuriken-rev-b-scsk-1100

eller
https://www.computersalg.dk/i/774921/scythe-kozuti-sckzt-1000-processor

Af hensyn til kabinettet, så må den ikke være for høj.
Har nr. 2 en fordel ved den måde blæseren er monteret (mellem cpu og kølegitter) frem for den mere traditionelle (nr. 1)?
Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
14. marts 2016 - 00:25 #7
Hmmm...undskyld jeg spørger og svarer selv. Ikke god opdragelse!
Men på denne youtube video
https://www.youtube.com/watch?v=uIpxrDvGgzw
kan jeg se, der både følger en blæser OG kølelegeme med.
Jeg har købte kølepasta også, så nu burde jeg vel være klar til at bygge en lille computer?
Avatar billede martinjochimsen Nybegynder
28. marts 2016 - 23:56 #8
Nu har jeg fået samlet min nye computer.
Det eneste problem, som opstod, var at strømstikket fra strømforsyningen var et mini 24-pin atx stik, og det som det nye bundkort skulle ha' var et almindeligt atx stik.
Jeg købte et helt almindeligt kabinet med strømforsyning (450w) til 399, og så drønnede computeren bare derud ad.
Tak for input.

Hilsen Martin :-)

(Jakobdo, jeg kan åbenbart ikke give dig nogle point, så det må blive en anden gang)