Avatar billede mortenernst Juniormester
18. marts 2016 - 08:22 Der er 7 kommentarer

Overførsel af film til ekstern harddisk (med generel tilgængelighed!)

Jeg er i fuld gang med et større projekt med at overføre/rippe/sikkerhedskopiere en masse dvd'er til en ekstern harddisk. Jeg bruger den nyeste version af programmet 'Aimersoft Dvd Ripper' på en windows 10 baseret pc, og det går sådan set glimrende, hvis ikke lige det var fordi, at jeg nu er stødt på en dvd (en helt nyudgivet film, som jeg lige har købt), som den ikke vil æde (programmet siger at "The selected dvd folder is invalid, please choose another one."). Det er en film, som jeg meget nødig vil undvære på min nye personlige 'filmserver', og jeg vil derfor i denne forbindelse forfærdeligt gerne have svar på mindst ét af følgende 2 spørgsmål:

1) Er der nogen måde at få mit dvd ripper-program til at rippe den, selvom den som udgangspunkt ikke vil, eller er der andre måder at få det gjort på (NB: jeg gemmer filmene som MP4, da jeg forstår, at det er det format, som er mest tilgængeligt uanset, hvad man efterfølgende vil afspille filmene på)?

2) Jeg tænker alternativt, at jeg vil købe filmen igen i digital version (formodentlig i google play store), men hvis jeg skal gøre det, har jeg brug for at vide med rimelig sikkerhed, at jeg uden videre problemer vil kunne overføre filmen herfra til min eksterne harddisk og samtidig vil kunne tilgå den fra enhver computer (eller smartfjernsyn), som jeg vil kunne finde på at tilslutte den til - er dette muligt? (Vil jeg kunne omformatere den til MP4, så den ligner de andre film på min eksterne harddisk?)
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2016 - 10:53 #1
jeg har for nogle år siden brugt anydvd - og de opdaterede programmet løbende når der kom nye krypteringer/algoritmer frem. Så se lige i dit program, om der er en opdatering - og ellers vent en måneds tid, så er den der nok. Evt skriv til deres support og angiv den film, du har problem med.
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2016 - 12:19 #2
MakeMKV (www.makemkv.com) er helt gratis og opdateres ofte, så dét ville jeg forsøge mig med i din situation. Resten af min kommentar er selvfølgelig kun relevant, hvis det løser problemet.

MKV er det bedste bevaringsformat til film (MP4 kan f.eks. ikke gemme DTS-lyd, som findes i mange DVD- og Bluray film), men hvis du er meget afhængig af Apple-udstyr, er det rigtigt, at du er nødt til at vælge MP4.

Nogle programmer (f.eks. XMedia Recode) giver mulighed for at skifte filformat UDEN at omkode selve indholdet. Kig efter indstillingen "(Direct Stream)Copy" eller "No transcoding" i dit program.
Avatar billede mortenernst Juniormester
05. april 2016 - 19:14 #3
Prøvede at installere Anydvd, og den ville heller ikke tage de pågældende dvd'er - den ville faktisk slet ikke læse dem - foreslog at det måske er mit drev den er gal med (at mit fysiske drev måske kun kan læse bestemte formater, men ikke andre). Kan dette være forklaringen (og hvordan tjekker man det i så fald?) - for hvis det er, så kan jeg jo nok installere software herfra og til jul og stadig ikke få hul igennem...? :-(
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2016 - 20:57 #4
for at tjekke drev, så må du rundt i vennekredsen for at se, om deres bluray-drev kan læse disken. Hvis der er en der kan, så se om du kan låne det drev til din pc for at teste overførsel.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. april 2016 - 18:48 #5
Ét optisk drev kan måske ha' problemer med at læse en disk med en bestemt type kopibeskyttelse, som et andet drev ikke har. (Af samme grund er det faktisk ikke ulovligt at bryde en kopispærring for at tilgå det indhold, man har betalt for.)

Men hvis dit optiske drev ellers både kan læse CD, DVD og Blu-ray, burde du ikke ha' problemer med at tilgå indholdet i øvrigt. Videoformaterne, som benyttes til hhv. DVD og Blu-ray er begge

Lige et par afklarende spørgsmål:
- Nu er det vel ikke en Blu-ray film, du kæmper med, selv om dit drev kun kan læse DVD'er?
- Tjek også, at dit drev kan afspille den pågældende regionskode - Europa er f.eks. kode 2, mens USA er kode 1 og Asien er vist kode 4)?
Avatar billede mortenernst Juniormester
12. februar 2017 - 18:49 #6
Har fundet frem til WinX DVD Ripper... Den kan klare langt det meste :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
13. februar 2017 - 09:19 #7
Det ser brugervenligt ud, selv om gratisversionen ser lidt skrabet ud rent funktionsmæssigt.
Personligt benytter jeg altid kombinationen af MakeMKV og Xmedia Recode, som tilsammen giver flere muligheder - og som i øvrigt er helt gratis. :-)