Avatar billede HPi Novice
18. marts 2016 - 15:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Filnavn i sidefod

Word 2013:

Er det ikke muligt i sidefoden at lave en kode for dynamisk sti/filnavn, således at navnet ændrer sig, hvis filens navn ændres?

Det var muligt engang.

Med venlig hilsen

Hans Pihl
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
18. marts 2016 - 16:33 #1
Jo, det er muligt, og det virker som i alle tidligere versioner af Word.

Du skal indsætte et felt af typen FILENAME:

1. Tast Ctrl+F9 for at indsætte feltklammer (kan ikke tastes med alm. tegn).
2. Indsæt følgende mellem feltklammerne:

FILENAME \p

Så ser det ca. sådan ud:
{ FILENAME \p }

\p bevirker, at stien kommer med. Filnavnet vises med eller uden ekstension (f.eks. .docx) afhængigt af systemindstillingen for visning af filnavne.

3. Tast F9 for at opdatere feltet.

Se også følgende artikel vedr. opdatering af feltet:
https://support.microsoft.com/da-dk/kb/832897

Bemærk, at det er muligt at lave det sådan, at filnavnet ikke vises på alle sider. Se min beskrivelse i artiklen "Sådan kan du indsætte speciel tekst i sidehoved eller sidefod på sidste side i et dokument",
http://www.thedoctools.com/wordtips/speciel-sidehoved-sidefod-sidste-side-i-dokument/
Avatar billede HPi Novice
29. marts 2016 - 15:56 #2
Tak for svar - men det plejede at være sådan, at et nyt filnavn automatisk blev sat ind - nu skal man tilsyneladende finde feltet i sidefoden og taste F9 for at skifte til det nye filnavn - eller hvad?

Venlig hilsen
Hans Pihl
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. marts 2016 - 19:49 #3
Det virker præcis, som det har gjort siden Word 2002 (se linket i Microsoft-artiklen i min første post). Feltet skal opdateres for at vise et ændret filnavn.

Man behøver ikke at vælge feltet for at opdatere det.

Som beskrevet i Microsoft-artiklen kan man bruge en makro til at opdatere feltet (og andre felter), når et dokument åbnes.

Feltet bliver også opdateret, hvis man f.eks. skifter til Vis udskift og tilbage igen. Min punktvise (1.-3.) forklaring gik på at oprette feltet i første omgang.

Der findes også en indstilling, som sikrer, at felter opdateres før udskrivning: Filer > Indstillinger > Vis > Opdater felter før udskrivning.
Avatar billede HPi Novice
04. april 2016 - 15:34 #4
Så lykkedes det - det var vigtigt, at der kom et mellemrum før skråstregen - og det er fint at navnet updateres inden print - tak for hjælpen.

Var det i øvrigt ikke meningen, at du skulle have points for svar?

Hilsen Hans
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
04. april 2016 - 15:50 #5
Velbekomme. Det var godt, at det lykkedes. Det er dig der afgør og styrer point ;-). Min første post var lavet som et svar, som du kan vælge at acceptere.

Mht. mellemrummet: Det er også med i feltkoden, jeg viste i #1. Der skal altid være mellemrum før en sådan "switch" i en feltkode.