01. april 2016 - 16:16 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nyt bundkort, ram og cpu vil ikke vise billede på skærm

Hej Eksperter

Jeg er ved at være lidt på den, for jeg har lovet at skifte bundkort, ram og cpu på min datters pc. Hun har købt et ASUS Z170-A DDR4 - ATX LGA1151 bundkort, en Intel Core i7-6700 3,4GHz LGA1151 CPU og endelig Kingston HyperX Fury DDR4-2666 DC - 16GB. Har selvfølgelig det gamle grafikkort, ssd og strømforsyning. Det hele starter fint op, alle dele kører, kan ikke se flere løse stik som skal bruges, så jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad problemet kan være? Kabinettet er et fractal design define r3
Vi har en pc magen til, bare med et lidt nyere grafikkort og et fractal design define r5 kabinet i stedet for. Men samme bundkort, ram og cpu. Den samlede jeg også selv, det tog ikke lang tid og den virkede med det samme.

Har prøvet den anden pc, på samme skærm og samme kabler og der virker det fint.

Jeg har prøvet at bytte grafikkortet ud, prøvet at bytte rammene ud og at sætte en anden ssd i...

På billedet ligger der et par løse sata stik. Det er kun stikket til ssd'en med styresystemet der sidder i.

Der er et billede her: https://billedeupload.dk/?v=Z74F8.jpg

Så please hjælp, så jeg ikke skal mobbes alt for længe.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2016 - 17:19 #1
Og det er på grafik kortet du monterer, og ikke på den interne grafik, som der jo også er med I7 cpu'en?

Når eksternt kort er monteret, så lukkes der så vidt jeg ved ned for det interne.
01. april 2016 - 17:28 #2
Ja det er på grafikkortet der er monteret kabel.

Er godt nok ved at blive tosset over det.....
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2016 - 17:31 #3
Har du prøvet at fjerne det lille bios batteri i ca 15 minutter. Når batteriet er ude tryk på startknappen og hold den nede et stykke tid.
Dette skal gøres uden strøm på pc.

Genmonter og prøv at starte op.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2016 - 18:30 #4
og der er ikke windows på den genbrugte ssd? Så du starter på en dvd.
Hvis du starter på ssd, så mangler der sikker drivere til bundkortet - så det er noget med at starte fejlsikret, og så indlæse drivere.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2016 - 20:10 #5
Jeg har installeret både Samsung og Kingston SSD og de kørte fint uden drivere. Også helt uden HDD skal der være billede på skærmen.

Kræver grafikkortet sin egen strømforsyning? hvis ja, har du så husket at sætte stikket i?
Det kan være de forkerte ram.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2016 - 20:14 #6
#5  - det var ikke helt det, jeg mente med drivere. Hvis der er en færdig windows til den gamle opsætning på ssd, så vil den starte med den, og derfor køre på drivere til et andet bundkort. Og så mangler ssd/windows drivere til det nye bundkort.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2016 - 20:28 #7
#6 Ok, men der bør alligevel komme et billede på skærmen med meddelelse om, at der ikke blev fundet noget at boote op på.

Man kan ofte, i windows, flytte en SSD fra en computer til en anden.
Jeg har lige flyttet en SSD fra en Medion til en Lenovo.
Den boote fint op, rettede nogle ting til den nye hartware, og alt var i orden. Kører med den her og nu.
01. april 2016 - 21:09 #8
Nu har jeg prøvet at bytte lidt rundt på tingene. Jeg har taget den ene cpu og flyttet over på det andet bundkort. Cpu, bundkort og ram er ens på begge maskiner, så det gik fint nok. Pludselig kunne jeg komme ind i bios på begge to.... Den ene skriver så godt nok at den mangler bootmanager, men det er nok til at finde ud af. Den anden er lidt mere træls, for efter genstart, ville den ikke starte op med billede igen, øv. Har prøvet at tage batteriet ud, ca. 10 minutter nu, så venter lidt længere, og så håber jeg det virker igen.
Tak for alle forslagene.
Sidst jeg samlede en pc, tog det en god time, og nu har jeg nok brugt i hvert fald seks timer på det skidt, så lidt træls....
01. april 2016 - 22:01 #9
Det ville den så heller ikke, med batteriet ude i lang tid. Ved simpelthen ikke mine levende råd....
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2016 - 22:42 #10
Vil den vise billede på det interne kort?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2016 - 22:57 #11
For at teste dette skal det eksterne lige pilles ud.
Er der forskel på de to strømforsyninger med hvor kraftige de er?
Prøv evt at bytte bios batteriet ud for at se om dette kunne være problemet, siden du kunne få boot billede der desværre forsvandt ved genstart.
02. april 2016 - 08:18 #12
Jeg har fået et billede frem af bios. Det var ved at have batteriet ude hele natten.... Men når jeg så er inde at rette til i bios, for at rette tiden og vælge hvilken bootdisk den skal starte op med, så vil den ikke igen:(. Igen batteriet ud, denne gang kun et kvarter, men ind i bios og rette til, og så samme problem igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2016 - 18:35 #13
Er du sikker på at bios batteriet virker?
Avatar billede 220661 Ekspert
02. april 2016 - 18:36 #14
Derfor jeg skrev "bytte ud".
03. april 2016 - 08:43 #15
Ja det tror jeg da:) Det er et helt nyt bundkort. Har fået min datters pc til at virke, men måtte starte helt forfra med ren installation af windows. Men nu kører den. Den fik CPU'en fra den anden computer. Så nu mangler jeg 'kun' at få liv i den anden computer, prøver som sidste udvej en formatering og ny installation på den.

Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2016 - 14:00 #16
velbekomme
03. april 2016 - 16:49 #17
Og det kan jeg så heller ikke..... En gang i mellem er jeg heldig at bios kan ses (se billede)
https://billedeupload.dk/?v=IbLHZ.jpg
men når der er lavet ændringer, vil den ikke starte op igen, andet end jeg har haft batteriet ud et par timer, men så er det det samme igen. Når jeg endelig er inde i bios, vil den ikke genkende harddisken (ssd), selvom det er ny formateret i nfts.
Så er der en af Jer der har nye forslag, er de mere end velkommen.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. april 2016 - 20:19 #18
Har ikke flere bud end dem jeg har kommet med.
Så hvis du har prøvet med et andet bios batteri, har jeg ikke flere bud.
03. april 2016 - 20:33 #19
Det har jeg desværre prøvet:(
16. april 2016 - 16:09 #20
Kan oplyse at det var to bøjede ben på cpu soklen der var skyld i problemerne. Heldigvis ikke værre end at vi selv kunne rette dem, så nu virker det hele fint.
Tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. april 2016 - 21:09 #21
velbekomme.