Avatar billede Capsh Juniormester
06. april 2016 - 09:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kildehenvisning i Fodnoten

Hej jeg skal til og igang med at skrive en større opgave, og i den forbindelse vil jeg gøre det så nemt og overskueligt som muligt med administrering af kilder.

det system vi køre efter er at når man skal henvise til en kilde, skal det forgå i fodnoten med forfatter, titel, udgave og side antal.

Jeg har oprettet de forskellige bøger i kildestyrring, men når jeg i en fodnote indsætter en kilde kommer der kun navn(efternavn) og årstal, jeg kan dog godt få indsat sidetal ved at redigere.

opretter jeg derimod en reference liste udfra biblografi står det præcist som jeg ønsker.

Håber der er en der ude som kan hjælpe
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2016 - 13:15 #1
Når du skal have kilderne angivet som fodnoter, kan du ikke bruge "Indsæt citat" til at indsætte kilderne. Den funktion er beregnet til indsættelse lige efter teksten, som kildehenvisningen hører til.

Det er i princippet de enkelte kilder fra resultatet af "Indsæt bibilografi", du kan bruge, evt. med tilretning (f.eks. skal navne evt. angives anderledes i fodnoter end i en samlet bibliografi sidst i dokumentet), i hvert tilfælde første gang, der henvises til kilden. Krav til formatering afhænger af den bibliografi-typografi (style i engelsk version - style er et bredere begreb end typografi), der skal bruges. Hvis du midlertidigt indsætter bibliografi sidst i dokumentet, kan du kopiere derfra og rette til efter behov. Så kan du slette bibliografien, når du er færdig, hvis den ikke skal bruges.

Måske følgende videoer kan være til hjælp:

"How to footnote and make proper citations", https://www.youtube.com/watch?v=J3LiWzFUs9g&nohtml5=False

"History Papers -- How to do a title page and footnotes -- Chicago Citation Style", https://www.youtube.com/watch?v=OmNvKnE6JlI&nohtml5=False
Information om citations starter efter ca. 3 min.

(For en ordens skyld skal jeg lige nævne, at jeg ikke selv har behov for at arbejde med bibliografier, så jeg har ikke overblik over de specifikke krav i de enkelte typografier/styles)
Avatar billede Capsh Juniormester
06. april 2016 - 14:14 #2
Tak for svaret, dog var jeg kommet frem til den løsning med at kopier fra min biografiliste.

Og ender umildbart også med at blive min løsning.

sidste håb er at der sidder en, som ved hvordan man indsætter en biografipost i fodnoten, hvis muligt, det vil nemlig løse problemet-
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. april 2016 - 15:49 #3
Der findes ikke nogen indbygget funktion til det (hvis det var tilfældet, havde jeg skrevet det i første omgang ;-)).

Du kan f.eks. oprette autotekster for hver af de tester, du har brug for at gentage. Så kan du indsætte autoteksten i stedet for at skrive/kopiere teksten igen.

Det fremgår ikke, hvilken version af Word, du bruger. Beskrivelserne nedenfor passer f.eks. til Word 2013 (PC).

Oprette ny autotekst:
1. Marker det indehold, der skal gemmes som autotekst.

2. Tast Alt+F3 for at åbne dialogboksen Opret ny dokumentkomponent.

3. Skriv det ønskede navn i feltet Navn - op til 32 tegn er tilladt.

Navne skal være unikke. Brug navne, som gør det let at finde den rigtige autotekst. Sørg for, at "Gem i" er sat til Normal.dotm.

Så vil autoteksten blive gemt i din personlige Normal.dotm og vil være til rådighed i alle dokumenter.

4. Klik OK.

VIGTIGT: Hvis Word spørger, om du vil gemme Normal.dotm, når du afslutter programmet, skal du vælge Ja, hvis du har oprettet nye autotekster. Ellers bliver de ikke gemt.

Indsæt autotekst:

Metode 1 - hurtigste metode:
1. På det sted, hvor autoteksten skal indsættes, skriv navnet på autoteksten - eller så meget af navnet, at det kan genkendes som unikt for den ønskede autotekst.

2. Tast F3 for at indsætte autoteksten.

Metode 2:
1. Klik der, hvor autoteksten skal indsættes.
2. Vælg fanen Indsæt > Genvejselementer > Autotekst.
3. Klik på den ønskede autotekst.
Avatar billede Capsh Juniormester
07. april 2016 - 10:45 #4
Super jeg arbejder videre med dette. tak :)
Avatar billede Capsh Juniormester
07. april 2016 - 10:46 #5
hvordan tildeler jeg enlig dig de 30 point hehe :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. april 2016 - 12:05 #6
Velbekomme.

Tildeling af point kræver, at en post er oprettet som et svar, som du efterfølgende kan acceptere.

De to første poster var lavet som kommentarer. denne er lavet som et svar.

Du kan finde vejledning her:
http://www.eksperten.dk/faq