Avatar billede rsorgenfri Novice
18. april 2016 - 14:01 Der er 18 kommentarer

Vlookup hvor der tages hensyn til flere værdier

Jeg håber I kan hjælpe med flg.
Jeg har et ark med omsætningsværdier for flere varegrupper. Her er bade omsætning pr. måned og budget for de enkelte varegrupper.
Jeg har så et ark med hver af mine kunder som gerne skal opdaters når jeg laver et omsætningsark. Dvs. en fane for kunde1 og en fane for kunde2 osv.

I kunde1 arket skal jeg have den til at slå op I mit oms.ark. på:
Kunde 1
varegruppe
Omsætning eller budget
Værdi.

Jeg har gemt et eksempel på:
https://drive.google.com/open?id=0Bz4ZUsJeHxfzQkJFLWpOV2hYRWs

Jeg håber en kan hjælpe med det. Det tager lidt lang tid at opdatere for mine 126 kunder manuelt hver måned :-)

Jeg bruger office365 engelsk
Avatar billede supertekst Ekspert
18. april 2016 - 14:25 #1
En makro skulle nok kunne udføre dette - hvis ønskeligt.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. april 2016 - 16:01 #2
Måske sådan hvis du foretrækker en formelløsning:

https://www.dropbox.com/s/6kfyo0rznevyyxa/oms%C3%A6tningstal_2.xlsx?dl=0
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2016 - 08:07 #3
Stadigvæk, hvis du foretrækker formelløsning, så  prøv denne her (i stedet for den i #2)

https://www.dropbox.com/s/q0q20o9qsw9trxh/Oms%C3%A6tningstal_3.xlsx?dl=0
Avatar billede rsorgenfri Novice
19. april 2016 - 10:00 #4
Hej xl.
Den virker fint I fane 1, men hvis jeg kopierer det til fane 2 kommer actual ikke med.
Jeg forstår heller ikke formlen og det er nok der fejlen ligger. (hos mig:))
Hvor angiver jeg hvilket ark den henter data fra? Det kan jeg ikke umiddelbart se ud fra din formel:

=IFERROR(INDEX(d;SMALL(IF((b.navn=$C$15)*(t.kunde=$B$3);ROW(d)-CELL("row";d)+1);ROWS($1:1));COLUMNS($A:D));"")

Hvis jeg kopier alt det du har indsat under mit eksempel til testkunde 2, så virker "budget" kun og der er "0" I Actual hvor der skulle være "23" I januar. Marts virker fint...? :)
Avatar billede rsorgenfri Novice
19. april 2016 - 10:01 #5
Hej Supertekst
Jeg er ikke velbevandret I makroer, men jeg er ikke afvisende. Jeg ved blot ikke hvordan jeg laver sådan en :) og slet ikke hvordan jeg tilretter den.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. april 2016 - 11:30 #6
Hej rsorgenfri

Fortvivl ej - jeg kan godt fremstille makroen m.v.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. april 2016 - 11:39 #7
Hvordan forestiller du dig at selve opdateringen skal igangsættes?
Er det f.eks. ved at dobbeltklikke på månedens navn i række 1 eller..
Avatar billede rsorgenfri Novice
19. april 2016 - 11:43 #8
Jeg får oms.tal een gang om måneden af vores økonomiafdeling. Jeg vil så gå ind og overskrive den fane med oms.tal på. Så er alle måneder til dato på samme ark.

Jeg havde forestillet mig at den så opdaterede som når der er formler I cellerne, men hvis jeg skal trykke "F8" eller lign. er jo ikke noget problem. Bare det hele kan gøres ved et knaptryk og jeg ikke skal ind på hver fane og kopiere fra et ark til et andet vil gøre hele min hverdag nemmere :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2016 - 12:31 #9
rsorgenfri

Jeg tager #5 og #8 som udtryk for, at du ikke er interesseret i en formelløsning.
Avatar billede rsorgenfri Novice
19. april 2016 - 12:37 #10
Hej XL.
Jo tak jeg er også meget interesserert I en formel løsning. Jeg kan ikke selv lave makroer, hvis der er ændringer vil jeg helst kunne finde ud af det selv :)
Så hvis det ikke er for meget forlangt kunne jeg godt tænke mig forklaringen på din formel. Jeg kan ikke finde ud af at få den over I mit rigtige ark.
Avatar billede supertekst Ekspert
19. april 2016 - 13:06 #11
Går i venteposition - giv signal hvis du er interesseret..
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2016 - 14:08 #12
Det bliver tidligst en gang i aften jeg får set på det.
Avatar billede rsorgenfri Novice
19. april 2016 - 14:49 #13
Hej Begge. Jeg er meget taknemlig for jeres hjælp. Jeg ser frem til en løsning på det :)
Avatar billede supertekst Ekspert
19. april 2016 - 15:27 #14
Hej RS

Er "kommet til" at programmere systemet i en ledig stund :-)

Hvis du vil se det - så send en mail - så returnere jeg. @-adresse under min profil.
Avatar billede Mads32 Ekspert
19. april 2016 - 15:52 #15
Hej RS

Jeg har i en ledig stund siddet og lavet et program med et nogle makroer, så der automatisk opdateres ved et klik på en KNAP.

Men jeg har måske misforstået opgaven. Jeg har taget udgangspunkt i at du Indtaster på hver faneblad med "Kunder". og af opdateringen sker på dit omsætningsark.

Mit eksempel omfatter kun Testkunde1 til Testkunde4. Makroer kan let
tilrettes  så den omfatter alle dine "Kundeark".

Har det nogen interesse så skriv en kommentar.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
19. april 2016 - 19:46 #16
Avatar billede rsorgenfri Novice
06. maj 2016 - 14:17 #17
Hej XL.

Tak for det tilsendte. Jeg har lige været udenlands og har ikke kigget på det før nu.

Når jeg lægger din formel over I mit rigtige ark bliver alle felter tome. Jeg kan ikke finde referencen til mine tal som den skal slå op til. Dvs. min omsætningsfane og hvordan den skal finde ud af at slå op I den fane. Normalt når jeg laver vlookup bliver fanenavnet en del af formlen, men det er det ikke I din formel.

Din formel:
=IFERROR(INDEX(d;MATCH(1;(kunde=$C$1)*(budget=$C3)*(Act.Bud=$D3);0);COLUMNS($A:A));"")

Det ser ud til at "IFERROR"....;"") er det der slår igennem, så hele lookup virker ikke I mit ark. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
06. maj 2016 - 17:08 #18
Du skal definere navne som jeg har gjort(d, Act.Bud, budget og kunde) - se Navnestyring. Hvis du ikke ønsker at bruge navne skal du selvfølgelig bruge de relevante celleområder i stedet for.

Der er tale om matrixformler. Så ved indtastning skal du afslutte ved at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Når du har indtastet én matrixformel korrekt kan den kopieres til andre celler på normal måde. Excel vil, ved korrekt indtasstning, automatisk omslutte formlen med tuborg-parenteser.