Avatar billede jami Nybegynder
08. maj 2016 - 10:22 Der er 5 kommentarer

Røddeer i haven

Hej

Er her en fagmand eller én med kendskab til plantning af træer - jeg har et par små træer som jeg vil plante i haven, men lige akkurat dér hvor jeg har tænkt mig at de skal være, er der nogle gamle rødder cirka 30 cm nede jorden som muligvis stammer fra et tidligere fældet træ - kan jeg plante de nye træer lige dér blot ved at save rødderne over, eller vil de forhindre de nye træer i at udvikle sig på længere sigt - hvad hvis jeg graver godt ud i siderne, for eks. 60 - 80cm

Venligst - Mike
Avatar billede milter Ekspert
08. maj 2016 - 13:10 #1
Hvad er det for træer, du vil plante, og hvor store er de nu?

Gamle rødder burde ikke være noget problem. Rødder er utroligt opfindsomme og hårdføre, når det drejer sig om at finde groplads, og det eneste problem, jeg kan se, er arbejdet med at få fjernet de gamle rødder, så de nye træer kan komme dybt nok ned fra starten.
Avatar billede jami Nybegynder
08. maj 2016 - 14:23 #2
Hej

Træerne som jeg vil plante er et pære og et æbletræ og to taks lignende træer - de er ikke ret store lidt mindre end mig selv, så der skulle vel ikke være de store problemer - det var også kun mest konkurrencen om jord/næring jeg tænkte på - men hvis du mener at de gamle rødder ikke er noget problem - så er det vel bare at hugge over og plante nyt :-)

Tak for svaret
Mike
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2016 - 15:58 #3
hvis du skal plante æble træ samme sted bør du fjerne meget af den gamle jord

tilføje nyt eller spagnum

det er ALDRIG godt at plante et nyt æbletræ samme sted men man kan godt

der kan ligge sygdom gemt i jorden derfor ny jord

m.v.h
Avatar billede jami Nybegynder
15. maj 2016 - 14:30 #5
Mange tak for svarene