Avatar billede Blandy Praktikant
09. maj 2016 - 12:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

kaliberering af skærm til foto

Er der nogen der kan abefale en metode til at kalibrer sin skærm, så man er nogenlunde sikker på at det billede man nu har på skærmen, også er det man får via et udskrift af f.eks foto?

Synes tit jeg oplever at et tilpasset foto's farver ikke stemmer med det der bliver printet ud. Så det ret svært at fotobehandle og vide om man rammer rigtigt.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. maj 2016 - 12:41 #1
min skærm kom med et par kort med pantone-farver. Dem skulle jeg så ramme i indstillingen. Derefter kunne hp-printer kalibreres, så den passede med skærm - via hp's programpakke til printeren.
Så ned til farvehandler, og lån farveprøver (det er en vifte med farver), og juster skærmen til dem (du skal have et lille program, hvor du kan søge på en pantone-farve, og få vist den på skærmen, fx http://pourpre.com/colorbox/indexen.php - det er gammelt, men farverne er jo det samme). Og når skærm er på plads, så udskriv samme farver og indstil printer, så den rammer.
Avatar billede chalde Seniormester
09. maj 2016 - 12:52 #2
Alternativet kunne være at købe (eller låne) en Spyder5. Det afhænger naturligvis af hvor mange penge du vil smide efter det.
Avatar billede Blandy Praktikant
09. maj 2016 - 13:02 #3
Vil så vidt muligt ikke bruge penge på det, da det knap nok er en hobby med hensyn til fotografering.
Avatar billede milter Ekspert
09. maj 2016 - 21:48 #4
Hvad mener du med et "tilpasset foto's farver"? Dvs., hvor har du billedet fra, hvilket program bruger du til "tilpasningen, og hvad gør du ved billedet?