Avatar billede dorte123 Juniormester
03. juni 2016 - 13:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Glemt koden til åbning af excellark

Er der en måde at bryde koden på et excellark som ikke kan åbnes uden kode?
- det er altså ikke cellerne som er låst, men selve åbning af arket...
Avatar billede ebea Ekspert
03. juni 2016 - 14:08 #1
her er et Link til en password "remover"
http://www.straxx.com/free-excel-password-remover-2012/
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2016 - 20:51 #2
Der er flere forskellige metoder. Nogle er bedre end andre. Det eneste der kræves af dig er at søge på google :)
Avatar billede eurositi Ekspert
04. juni 2016 - 11:57 #3
Det er meget simpelt, hvis der er tale om et dokument i formatet XLSX (det oplyser du ikke, så det antager jeg blot).
Omdøb filendelsen til ZIP.
Åbn ZIP-filen.
(Inde i ZIP-filen) Navigér ned til mappen: \xl\worksheets undermappen
I denne mappe ligger der én eller flere XML-filer, som f.eks. hedder sheet1.xml (sheet2.xml, osv - eller evt. et navn, du selv har givet det).
Udpak f.eks. sheet1.xml til dit skrivebord
Åbn sheet1.xml med Notepad eller Notepad++
I XML-tekstfilen skal du søge efter ordet "sheetProtection password".
Find det og slet hele tagget (altså fra og med <sheetProtection password=...> til og med </sheetProtection>)
Gem filen.
Kopiér den tilbage i ZIP-arkivet (overskriv)
Omdøb igen filendelsen fra .ZIP til .XLSX
Åbn dit Excelark og se, om problemet er løst.

Hvis ikke du ved, hvordan filtypenavne (fil-endelser) vises i Windows:
Åbn Windows Stifinderen.
Klik på topmenupunktet "Vis" > Instillinger > Skift mappe- og søgeindstillinger
(I pop up vinduet) Vælg fanebladet "Vis".
Fjern fluebenet ud for "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Klik OK eller Anvend.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
06. juni 2016 - 15:20 #4