Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 10:47 Der er 11 kommentarer

Win10 langsom (SSD fejl eller?)

Hej.

Nu har jeg rodet med min fars computer i en uges tid, og jeg kan bare ikke blive klog på, hvad der er galt.

Pludselig en dag (onsdag i sidste uge), var windows langsom, VIRKELIG langsom.
Tager lang tid at logge ind, tager LANG tid om at åbne "task manager", properties når man højreklikker på "computer" på skrivebordet. At gå ind i indstillinger osv.

Jeg har scannet disken med Malwarebytes og adwcleaner (INTET fundet), ikke engang en gammel småkage, i fjerneste hjørne ;)
Jeg har startet op i safe mode og kørt en "dism repair" samt sfc /scannow, som begge "reparerede" lidt.

Jeg har brugt ultimate boot cd, kørt en disk test, ram test, samt cpu stress test.  Viste heller ingen fejl.

I går installerede jeg windows 10 (inde fra windows), en slags repair installation.  Samme problem.

Mangler kun at formatere nu, og installere på ny.

Men inden jeg gør det.  Kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening, især om SSD'ens S.M.A.R.T. data.
Crystaldiskinfo samt SSDlife, skriver den er okay.  Selvom jeg synes der er mange underlige ting i smart infoen. Som ikke bliver vist på min egen SSD's smart data.

http://imgur.com/5NOjhUn
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2016 - 12:47 #1
ny disk. 100 ureparerbare fejl er 100 for mange.
Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 13:18 #2
Hvis det er :
BB : Reported Uncorrectable Errors
du tænker på.

Så står den da på 0? :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. juni 2016 - 13:39 #3
Har haft en lignende fejl på en SSD - bortset fra at den også drillede med nye programmer som crashede etc. Det frustrerende var at der var ikke fejl at finde og ingen systematik i det (både Windows og Linux var sære).

I sidste ende købte jeg bare en ny SSD ud fra ideen om at reklamation på et periodisk problem etc. ikke var 600 kroner / tiden værd - og siden har det kørt uden problemer.
Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 13:50 #4
Okay, nu mener i begge to, det kan være disken, så det må jeg hellere prøve.

Muligvis en til min mor også, for hendes ssd er magen til, og har også underlige smart data. Selvom den kører fint endnu.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. juni 2016 - 14:38 #5
Er du fiks på fingrene kunne du evt tage din fars disk ud og prøve i en anden pc inden du køber nyt.

Ville ikke skifte din mors, bage tage backup ?
Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 15:42 #6
Ja, det kunne jeg, selvom den så vil installere alt muligt hardware.
Har vist en ekstra ssd liggende. Så kan jeg vel prøve at clone den.
Clonezilla? :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. juni 2016 - 15:49 #7
Well worst case hvis du smider den i en anden maskine så kan Windows ryge. Men det burde køre - hvis du har en stationær så ville jeg smide den i som sekundær disk for at kunne måle hastigheden på den.

Bare for at tage vejen med mindst modstand.

Men ja, prøv at klone og se om den også kører sært i din fars maskine.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juni 2016 - 16:01 #8
Bare lav en klon - men med fejl på 'master' så kan det tage lang tid, da clonezilla vil forsøge at få data ud fra alle områder.
Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 16:07 #9
Tak for svarene, jeg prøver at clone den i morgen.
Eller sætte den i en anden stationær.

Skal nok vende tilbage, med godt eller skidt nyt ;)
Avatar billede smasherdk Novice
07. juni 2016 - 22:19 #10
Det endte med jeg prøvede at clone disken allerede her i aften.

Den clonede fint, over på en Samsung 850 Evo, 500 GB

Men det hjalp desværre intet.

Og der er opstået endnu et problem i løbet af dagen.
Når han genstarter, og windows starter op, han taster password ind.
Så er skærmen sort i 30 sek..  ja, nu her til aften var det nærmere 2-3 min.
Og når der så endelig kommer billede på skærmen, så kan man se, hvordan den LANGSOMT indlæser tingene nede i højre hjørne. De få programmer der nu skal starte op.

Nu prøver jeg at formatere den nye "test ssd" og installere windows 10 forfra.
Se om det hjælper.
Ellers må det jo være hardware relateret.

Sådan noget her, kan vel ikke skyldes strømforsyningen, vel? :/
Avatar billede smasherdk Novice
09. juni 2016 - 12:45 #11
Jeg installerede Windows 10 på den gamle SSD (format, start helt forfra)
Og nu virker det igen, som det skal.

Det er godt nok mystisk.

For han installerer aldrig noget selv..  Så hvordan skulle windows kunne blive så "smadret" fra den ene dag til den anden.