Avatar billede Niico Novice
07. juni 2016 - 12:07 Der er 2 kommentarer

Hjælp til Lopslag

Jeg sidder med to lister, hvor jeg skal finde de fakturanumre der ikke stemmer overens. Jeg har brugt Lopslag til at finde fakturanummer og returnere beløb.
Mit problem er at på den ene liste figurerer samme fakturanummer to gange, med både et plus beløb og et minus beløb. På den anden liste figurerer fakturanummeret én gang med et minus beløb. Lopslaget returnerer minus beløbet ud for de to fakturaer på min anden liste. Altså returnerer den minus beløbet ud for begge mine fakturanumre. Findes der en måde hvorpå man kan undlade minusbeløbet ud for plus fakturaen? Eller er der måske en smartere måde end Lopslag?
Avatar billede ebea Ekspert
07. juni 2016 - 13:48 #1
Jeg ved ikke helt hvordan dine lister er opsat (Fakturanummer / Beløb).

Men en måde, er at bruge 2 formler, og 2 kolonner til at returnere de fakturanumre som ikke stemmer sammen.
Der er Faktura nr. i kolonne A, og beløb i kolonne B fra den ene liste, og Faktura nr. i kolonne G og beløb i H kolonnen.

Disse 2 formler indsættes i henholdsvis kolonne J og K - så der kommer fakturanummer i Kolonne J, og alle beløb i Kolonne K - Og så kopier ned, så langt du ønsker.
=HVIS(ER.FEJL(IKKE(SAMMENLIGN(A2;$G$2:$G$100;0)));A2;"")
=HVIS(ER.FEJL(IKKE(SAMMENLIGN(A2;$G$2:$G$100;0)));B2;"")
Avatar billede komputerdk Mester
15. juni 2016 - 17:07 #2
=hvis(A2<0;"";lopslag(b2;Din matrix;kolonne med beløb;falsk)

a2 er fakturabeløbet
b2 fakturanummeret
din matrix (listen hvor fakturanummeret kun er 1 gang)
kolonne med beløb

så den ser om beløbet er minus eller ej