Avatar billede lopus Novice
11. juni 2016 - 23:45 Der er 13 kommentarer

Reducere touchpad berøringsfølsome område ???

Hej Eksperter

Jeg har købt en ny Lenovo bærebar, og kan simpelthen ikke vender mig til at knapperne på touchpladen er en del af det berøringsfølsomme område.

Når jeg sider og arbejder, har jeg en finger på venstre knap, hvilket resultere i jeg zoomer når jeg skal flytte musen...

Problemet opstår også når jeg vil højre klik, for at få en menu frem, så flytter markøren sig, da knappen er følsom.

Spørgsmålet :
Kan man på en eller anden måde, evt. via regedit, med et lille program eller med en ny driver gøre de nederste 10-15 mm af touchpladen ufølsom.. ?

Jeg er ved at blive skør af det lårt her !  :-)

Mvh. Jacob
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 06:53 #1
Hvorfor ikke bare tage konsekvensen af det og deaktivere skidtet og købe en trådløs mus i stedet?
Avatar billede lopus Novice
12. juni 2016 - 08:18 #2
Så skal jeg til at slæbe den med rundt, og finde bord plads til den...

Den løsning er ikke optimal for mig...
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 08:48 #3
Er der noget her der kan hjælpe dig?
https://support.lenovo.com/dk/da/documents/ht075745
Avatar billede lopus Novice
12. juni 2016 - 11:11 #4
Hej igen

Tak for forslaget..

Jeg har leget utrolig meget med følsomheden.. hvis jeg får den indstillet så det ikke driller, så får jeg krampe i fingeren, så hårdt som jeg skal trykke :-p

Er der virkelig ikke nogen der har samme problem ?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 12:09 #5
Hvis du vil have den nederste del af touchpad gjort ufølsom, hvordan vil du så bruge "museklik" højre og venstre?
Avatar billede lopus Novice
12. juni 2016 - 12:37 #6
Det klikker mekanisk, som en alm. knap...

Det hverfald min umiddelbare fornemmelse...
Samtidig er det følsom...
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juni 2016 - 15:23 #7
Jo men er det ikke kun venstreklik der virker når man tapper på berøringsfladen? Har da aldrig kunnet højreklikke. Eller tager jeg fejl der?
Bruger ikke pad og knapper selv da jeg hader dem. Men det er nok et levn fra min stationær pc :-)
Avatar billede lopus Novice
12. juni 2016 - 21:45 #8
1 finger tap på pladen er venstre
2 finger tap er højre..

Men samtidig er pladen også en rigtig fysiks knap.. med højre og venstre klik.
Denne "knap" er samtidig følsom.. og det er hele problemet..
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2016 - 13:28 #9
På min Lenovo bærbar er der forskel mellem "tap" og "click" - så jeg må gå ud fra, at hvis man slår alle flueben fra ved "tap" skal man bruge den mekansike click, før der sker noget.
Så udfordringen ligger i driverne.
Du kunne selvfølgelig også prøve at afinstallere Touchpad-drivere, og se hvordan din bærbar vil håndtere dette
Avatar billede lopus Novice
14. juni 2016 - 20:36 #10
Jeg tror i misforstår mit problem :-)

"1 tab"virker fint.. og det bruger jeg selvfølgelig..
men vil man arbejde lidt hurtigere, evt. markere flere ting, lave figure og rediger billeder, så er det lettest at bruge begge hænder..

man bruger så fysik/mekanisk klik med ventre pege finger, og højre pege finger styre ,musen på touchpladen.

problemet her er at, den mekaniske knap, er følsom.. altså, har man en finger på knappen, og prøver at flytte med musen samtidig, så zoomer man... :-)

Derfor vil jeg gerne kunne reducere touch pladens fungerende område..
det kan nogle drivere, men ikke mit.

Derfor er spørgsmålet om nogle herinde har forstand på dette, og kan hjælpe..
17. juni 2016 - 16:15 #11
Hvad med disable tapping?
Så skal du bare bruge knapperne altid.

Jeg kører selv med tapping disabled.
Avatar billede lopus Novice
17. juni 2016 - 22:09 #12
Jeg tror ikke i forstår mit problem... :-)

Tapping virker fint...

Knappen, altså den fysiske klik knap, er en del af touchpladen.

Altså når man trykker på knappen, med venstre finger og bruger højre hånds finger på touchpladen (til musen), så har man 2 finger på pladen..  = man zoomér

:-)
Avatar billede moddi100 Seniormester
18. juni 2016 - 02:19 #13
Lenovo har et driverprogram, der gør dig i stand til netop at justere disse indstillinger. Jeg har gjort det på en Lenovo bærbar før. Dog er det længe siden, og jeg husker ikke hvad programmet hed - men det var med garanti fra Lenovo af, og må kunne findes på deres hjemmeside. Generelt kunne der laves ret store ændringer i touchpaddens funktionering