Avatar billede Uvanga Ekspert
23. juni 2016 - 10:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til artikel i Computerworld - Speedtest

Computerworld 23-04-2015
Kabler slår stadig WiFi
"Selvom de potentielle hastigheder med WiFi stiger, så er der stadig et generelt problem med, at en del af internethastigheden går tabt, når man skifter kablerne ud med en trådløs router.
WiFi brugere mister i gennemsnit omkring 30% af download hastighed, og rammes af en 10-20% højere latency (forsinkelse) end det er tilfældet, hvis man i stedet kobler på med et kabel"
**
Jeg har lavet en test, og får kun marginale forskelle i download. Se vedlagte resultater som er gennemsnit af 10 målinger i alle kategorier:
Via    VPN: WiFi=  5,44mbit/s - Kabel=  4,79mbit/s (Latency 225)
Uden VPN: WiFi=14,91mbit/s - Kabel=15,92mbit/s (Latency  24)

Upload i alle tilfælde ligger nogenlunde stabil på 1,4mbit/s
Alle målinger udført med ookla.com speedtest

Hvordan kommer CW frem til 30%?
WiFi er sat op således:
Band= 2,4Ghz
Kanal= 1
Width= 20
Signal= -54dBm
Sikkerhed= WPA Personal
Avatar billede Slater Ekspert
23. juni 2016 - 11:00 #1
Artiklen var baseret på en ubrugelig undersøgelse, lavet af et engelsk researchfirma ved navn Epitiro, som bare har fået nogle brugere til at installere en hastighedstester, der har sendt resultaterne tilbage til dem. Det har forståeligt nok fået et gennemsnit på 30% mindre, bl.a. fordi det inkluderer virksomheder, folk med store huse osv, hvor der ofte er for få routere, og folk sidder med deres computere mange meter væk, bag flere vægge. Det inkluderer også folk med 802.11g routere, der kun kan klare 54 Mbps, men har et kablet internet der er langt hurtigere end det.

Det har intet at gøre med folk, der sidder med en god, moderne router i samme rum som computeren. Der vil du typisk ikke opleve nogen målbar reduktion i hastighed, selvom ping som regel stadig går noget op.
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. juni 2016 - 13:57 #2
Tak for svaret, det afklarer fuldt ud mit spørgsmål. Jeg sidder netop i samme rum som Router (6m væk) Burde CW ikke afkræfte oplysningen, eller i det mindste præcisere grundlaget for artiklen? Det har de måske gjort, jeg har dog ikke set det. Artiklen giver et noget(meget)misvisnende indtryk af WiFi versus kabel.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. juni 2016 - 18:22 #3
Jeg tror nu heller ikke man skal være bange for at bruge moderne trådløst netværk. Så længe jeg kan måle højere hastighed trådløst  end jeg betaler for er jeg tilfreds. nu spiller jeg ikke - der kan der muligvis hentes noget på ping tider...