Avatar billede kemilio Novice
13. juli 2016 - 14:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Enten/eller i excel

Hej eksperter.
Jeg er ved at lave et regneark til noget tilbudsberegning. Problemet er at mine excel skills ikke står mål med mine ideer... :-)
Jeg vil gerne have muligheden for enten at bruge en procentsats af nettoprisen til at bestemme avancen eller i et felt ved siden af at indtaste den salgspris inkl. fortjeneste jeg har i hovedet.
Kan jeg opnå ovenstående og samtidig få resultatet vist i samme kolonne? Altså, så jeg kan indtaste data i enten den ene eller den anden celle, og resultatet bliver vist i den samme celle?

Jeg har prøvet at forklare lidt ud fra et skærmklip her:
https://billedeupload.dk/images/QjDVZ.png

På forhånd tak for hjælpen
Mvh. Kristian
Avatar billede ebea Ekspert
13. juli 2016 - 14:49 #1
I eksemplet som vist:
=HVIS(N11=0;L11+P11;L11*N11+L11)
Avatar billede Jessen Seniormester
13. juli 2016 - 14:51 #2
Hej - jeg har prøvet at genskabe dit eksempel.
I cellen U9 har jeg indsat følgende formel

=HVIS(N9>0;((L9/(100*N9))+L9)*H9;HVIS(P9>0;H9*P9;0))
Avatar billede ebea Ekspert
13. juli 2016 - 14:52 #3
Det er forudsat, at din avance i kr. er indsat i P11  -  du skriver en ting, men viser en anden ting i eksemplet.
Avatar billede kemilio Novice
13. juli 2016 - 15:19 #4
Jessen! Du er min helt. Tusind tak. Der var lige en parentes for meget ved omregningen til %, men da jeg slettede den, så passede det hele. Dejligt! :-)
Formlen endte altså med at se sådan ud:
=HVIS(N9>0;((L9/100*N9)+L9)*H9;HVIS(P9>0;H9*P9;0))
Tak igen.
Jeg har markeret din post som løsning, skal jeg gøre mere?

ebea, ellers tak for hjælpen. :-)

Mvh. Kristian
Avatar billede Jessen Seniormester
13. juli 2016 - 15:28 #5
Hej Kristian,

Fint, at du fik rettet formlen og det virker. Du har markeret svaret som løsning og alt er fint :)