Avatar billede havmaage Juniormester
04. august 2016 - 10:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortering på dato sortere ikke på år

Hej,
Jeg forsøger at sortere på en kolonne med dato tid , når jeg sortere ser det ud til den kun sortere på dd-mm og ikke på yyyy

se følgende sortering i faldende orden

jeg har formateret cellerne som dato med formatet dd-mm-yyy tt:mm:ss

Hvad har jeg ikke fået gjort korrekt her mon
Avatar billede supertekst Ekspert
04. august 2016 - 10:59 #1
Der skulle vel ikke være tegnet ' som det første?
Avatar billede havmaage Juniormester
04. august 2016 - 11:45 #2
Hej supertekst, nej der er ikke ' tegn eller " tegn. De er som de står der.
Avatar billede supertekst Ekspert
04. august 2016 - 11:49 #3
Ok - var det muligt at få en kopi at filen?
Avatar billede anedi Ekspert
04. august 2016 - 12:44 #4
Prøv at kopiere dine datoer/tid til et nyt område og formater cellerne som tal.
Ser sorteringen rigtig ud, hvis du sorterer på tallene?
Avatar billede havmaage Juniormester
04. august 2016 - 13:05 #5
data kommer ind fra en tekst fil der bliver dannet af et lille script jeg har lavet. lavede datotid om til kun dato, derefter kunne jeg godt sortere.
Avatar billede jens48 Ekspert
04. august 2016 - 19:34 #6
Når jeg importerer datoer fra andre filer bruger jeg altid dette format: dd-mmm-yyyy hh:mm. Så kan jeg nemlig med det samme se om Excel opfatter det som en dato, eller som en tekst. Hvis excel ser det som en teksk kan denne formel lave det om:

=DATE(MID(A1;7;4);MID(A1;4;2);LEFT(A1;2))+MID(A1;12;2)/24+MID(A1;15;2)/24/60+RIGHT(A1;2)/24/60/60