Avatar billede perhol Seniormester
12. august 2016 - 13:13 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 - anniversary update

Jeg har en Intel Compute Stick med  2 GB RAM og 32 GB HD i NTFS format, hvoraf 13,8 GB er ledig plads. Den kom med Windows 10 installeret.
Der er desuden et MicroSDXC kort på 64 GB i exFAT format med 58,1 GB ledig plads.
I går downloadede jeg Windows10Upgrade28084.exe fra support.microsoft.com og forsøgte at opdatere, men fik en besked om at der var for lidt plads til at installere opdateringen. Der skal åbenbart bruges ca. 16 GB.
Jeg vil kun kunne frigøre knap ½ GB ved at afinstallere programmer, og det er ikke nok!
Hvordan bærer jeg mig så ad med at installere windows 10 anniversary update?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
12. august 2016 - 13:29 #1
Du har vel allerede været igennem alt det sædvanlige knald med Diskoprydning, disble virtuel memory, ingen crash dumps o.s.v.?

Evt. komprimere drevet?
Avatar billede perhol Seniormester
12. august 2016 - 14:17 #2
>CRKrogh
"alt det sædvanlige knald" - ja. Der erkun installeret Windows og antivirus, så tror ikke komprimering vil hjælpe noget videre.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. august 2016 - 15:35 #3
scroll ned til "Follow NTFS folder method to extend c drive to other physical disk partitions" på http://www.sysprobs.com/extend-drive-windows-7-space

Dit microsd-kort skal nok formateres til ntfs først.
Så (hvis det virker) burde du kunne få opdateringen ind. Når den er på plads (og testet - den vil køre langsomt pgs microsd-kortet) så kan du med diskoprydning fjerne windows.old. Og så burde du kunne krympe c-drevet ned til den oprindelige størrelse, så det ekstra kort ikke bruges af windows, men kun til data fremover.
Avatar billede perhol Seniormester
12. august 2016 - 16:49 #4
>claes57
Jeg et taget på arbejde og kommer først hjem i morgen. Prøver din løsning når jeg kommer hjem.
Avatar billede perhol Seniormester
13. august 2016 - 18:12 #5
Så fik jeg afprøvet dit forslag claes57, det virkede desværre ikke.
Jeg fik bare en fejlmelding der sagde "Forkert parameter".
Avatar billede claes57 Ekspert
13. august 2016 - 18:31 #6
ok - så virker det nok på kun harddiske, og ikke også på udskiftelige medier.
Avatar billede perhol Seniormester
13. august 2016 - 19:20 #7
Så lykkedes det sgu alligevel (undskyld mit fransk :-) ), men med en lille krølle på halen.
Jeg prøvede at oprette et virtuelt drev på SD-kortet og fulgte derefter vejledningen fra http://www.sysprobs.com/extend-drive-windows-7-space, så lykkedes det uden fejlmeldinger.
Jeg prøver at installere nu.