Avatar billede xWeezor Juniormester
22. august 2016 - 15:29 Der er 17 kommentarer

Hvor lang tid vil i sige at et barn må spille om dagen?

Hvor lang tid vil i sige at et barn må spille/arbejde på server om dagen. Min mor har læst at det skader at spille/sidde ved computer for meget så jeg får kun lov at spille/sidde ved computer i 1 time om dagen, jeg vil gerne høre hvor lang tid i syntes man må side ved computer
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. august 2016 - 15:33 #1
Hvad er et "barn"? 2 år? 15 år?

Men en time lyder vel rimeligt hvis det er det din mor siger.
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. august 2016 - 15:36 #2
Hvad med alle dem der arbejder med IT? Jeg programmerer f ex, bliver jeg skadet af at sidde foran skærmen i min. 8 timer om dagen?
Avatar billede Slater Ekspert
22. august 2016 - 15:43 #3
Personligt mener jeg det er noget vås. At spille er ikke skadeligt, og nyeste undersøgelser viser at det stimulerer og styrker intelligensen, så meget at skoler nu overvejer at indføre computerspil på skoleskemaet.

Den eneste måde computerspil kan skade, er hvis det direkte bliver vanedannende til en grad, hvor man ikke får andet lavet, og f.eks. pjækker fra skole eller ikke får lavet lektier på grund af det. Der ville det give mere mening at lave regler om, at alle lektier skulle være lavet før spil. Evt. også at man har lavet en times fysisk aktivitet eller lignende.

Nu ved jeg godt jeg underminerer en eller anden mor et sted, men jeg kan virkelig ikke støtte den mentalitet, at mere end en times computerspil på nogen som helst måde skulle være en dårlig ting for et barn, uanset alder.
Avatar billede Slater Ekspert
22. august 2016 - 15:54 #4
Næh, jeg kan ikke engang stoppe der. Jeg mener faktisk det er direkte skadeligt, at begrænse computeraktivitet til en time. At være god til at benytte en computer er en af de vigtigste egenskaber at have i dag, næsten uanset hvilken uddannelse og senere branche, man ønsker at gå ind i - og det bliver kun vigtigere i fremtiden.

1 time er udtryk for en meget gammeldags holdning, der risikerer at sætte en tilbage i forhold til andre i ens generation, både i forhold til samfund, erhverv og endda socialt samspil.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2016 - 15:56 #5
Computerspil skulle ikke vaere skadeligt som saadan. Det traener finger motorik og visse dele af hjernen. Og der er mig bekendt ikke grundlag for myten om at voldelige computerspil goer boern voldelige.

Og det er helt normalt at sidde mange timer ved computer baade som studerende og som en del af et arbejde.

Naar det er sagt, saa er der ogsaa andre ting end computerspil som skal passes. Skole, lektier, kammerater (moedes i det virkelige liv), sport, kaerester etc..

Jeg kan godt foelge din mor i at der skal vaere begraensning paa computer spil, hvis ikke du af dig selv holder lidt igen.

Jeg finder 1 time om dagen (eller 1.5 hvis vi straekker det lidt) meget rimelig for mandag-fredag, men maaske saa tillade 3-4 timer loerdag-soendag.

Disclaimer: jeg er over 50 og formentligt rimeligt gammeldags sammenlignet med de fleste foraeldre idag.
Avatar billede madklub Guru
22. august 2016 - 15:57 #6
Det er ikke sundt at sidde stille alt for længe, især ikke hvis du er i voksealderen.
Du kan prøve at spørge om du må få et hæve/sænkebord, så du kan stå op ind i mellem. De fleste computerarbejdspladser har hæve/sænkebord.

Det er ikke usundt at spille computer eller programmere - det bliver du klogere af, og du kan bruge det når du får et arbejde.

Men du skal huske at der andre ting i livet, end det der foregår på nettet/computeren.
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. august 2016 - 16:07 #7
Nu skriver spørger ingen alder, men overordnet mener jeg det kan være på plads med visse regler. Især hvis man ikke selv kan administrere tiden. Som flere nævner, tror jeg heller ikke at spil m.v. er decideret skadelig. Men hvis det tager overhånd, og tager tid fra alt andet er regler ok. Skrækeksempel er Kina, hvor der findes lejre for afvænning af spilafhængige. Så "Alt med Måde"
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. august 2016 - 16:09 #8
... der menes computerspil afhængige :-]
Avatar billede magic-mouse Novice
22. august 2016 - 16:12 #9
Min datter på 6 må spille lige så meget hun vil bare hun passer alle andre ting som skal göres.
Og det med at passe vennerne, jo de sidder jo og spiller på hver deres ipad/tablet, sammen (oftest på samme spil) og den sendes rundt til de andre.

Minecraft er også noget soccialt som sker med vennerne og at sige at hendes 1 time computer om dagen er slut ville träkke hende väk fra hendes venner og det sociale spil de har der.

Det er et subjektivt emne. Og jeg tror at man som foräldre skal tage den beslutning man föler er bedst for sine börn.
22. august 2016 - 17:21 #10
HEJ,

At spille Computerspil er et emne som optager de fleste af os. Nogel med positive tanker og nogle med den mer modsatte holdning.

Og om det er skaldelig strides de (såkaldte) viise om. Nogle mere det første og nogle mener det andet.

Jeg mener omkring dette, at dersom barnet (eller den voksne med - for den sags skyld) ikke kan håndtere dette må andre træde til og enten vælge fra eller til og administrere dette. Vælges til må det være under betingelser, således at barnet/den voksne  overholder sine andre forpligtelser (skole/arbejde eksempelvis), fritidaktiviteter (sport f.eks.) , sin søvn (nogle skal have mere søvn end andre, så dette er individuelt).  Opleves væsentlige ændringer i de "normale" (hvad det så end er !!!!) adfærdsmønstre hos barnet/den voksne bør dette stoppe.

Men spørgsmålet kan vel også vendes til: hvor meget må forældre være på FACEBOOK , hvis barnet ikke  må computerspille ?

KRISTIAN
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2016 - 17:29 #11

Men spørgsmålet kan vel også vendes til: hvor meget må forældre være på FACEBOOK , hvis barnet ikke  må computerspille ?

De boer bruge mindre end en time om dagen paa FB.

Men der er altsaa den forskel at der ikke er nogen som skal blande sig i voksnes adfaerd til gengaeld maa de saa ogsa leve med de konsekvenser deres handlinger medfoerer. Det er ligesom kernen i det at vaere voksen.

Boern har krav paa foraeldre som beskytter dem.
22. august 2016 - 19:53 #12
Hej Arne,

Jeg ved  vi "angriber" sagen fra samme side ....

(jeg er osse over 50 -  og har 10 børnebørn fordelt på 4 herlige "stam-unger" og det er begrænset hvad de får lov til at se.....

KR
Avatar billede bpb Seniormester
22. august 2016 - 21:08 #13
Overdreven eller forkert brug af computer kan føre til belastningsskader,

http://www.computerworld.dk/art/17905/museskader-allerede-i-boernehaven

Kan skader, som er grundlagt allerede i barndommen, blive en alvorlig sag senere?

Det bliver vore nuværende børn den første generation, som får lejlighed til at opdage.

(Se også den udmærkede kommentar fra Madklub, #6)
22. august 2016 - 23:09 #14
Hej,

til #13.

MUSeskader er noget helt helt andet. Museskader er invaliderende idet de giver anledning til at den finmotorik, vi har indbygget i vor led (læs: hånd-, albue- og skulderled IKKE (fra naturens side) er konstrueret (faen til måde at sige det på!) til at være så fine i bevægelserne som det at kontrollere en mus.  Skulderen og albuen (og delvis) håndled skal tage de store bevægelser og så justerer vi med hånled og (lidt) albue.

I mine yngre dage var jeg fagforeningsmand og der så jeg talrige medicinske rapporter om netop museskader, alt lige fra slimsækkebetændelser (oftest , men  extremt smertefulde)  til direkte sene-skader / muskelskader.

Jeg har ikke tro på at det problem bliver mindre med udvikling af nye systemer, nye større skærme (længere musebevægelser), Ipads (med kortere bevægelser), smart-telefoner og hvad det nye elektronik nu hedder.

Jeg har ikke nogen universal løsning på dette problem (udover at lade være med at bruge mus (egentlig et ret tåbeligt forslag) -men er smerten intens nok, er den værd at overveje. Brug af genveje og genvejstaster er et alternativ.)  Eller en musetrapper, men de fleste dropper den efter et stykke tid.

Der er dog også nogen,  som bruger mus 24-7-365-100 og aldrig får en museskade,  Men det er et individuelt spørgsmål.

KR
Avatar billede bpb Seniormester
23. august 2016 - 18:34 #15
#14:  Fuldstændig enig.  Det er nok mest terminologien, som er upræcis.

"Museskade" bruges ofte som fællesbetegnelse for de forskellige skader, som man risikerer at få, hvis man bruger computeren uhensigtsmæssigt.

I Computerworlds artikel, som jeg linkede til, står der således ingenting om mus - bortset fra overskriften.  Artiklens konklusion er iøvrigt den samme som min:  Vi skulle nødigt have "en generation af computerinvaliderede", som det udtrykkes.

Din (#14) definition på museskade er mere detaljeret, og nok medicinsk mere brugbar.  Og du ved tydeligvis mere om sagen, end jeg gør.

Jeg døjede med en "frossen skulder" i syv år, efter et par ugers intensiv brug af en computer, som ikke havde en mus.  Så viste en erfaren overlæge mig en metode til at tø skulderen op.  Det virkede.  (Jeg var forresten fagforeningsmand på det tidspunkt.  Ingen af kollegerne havde computerskader.)

Men jeg gyser stadig en smule, når børn sidder og bearbejder en computer i timevis.  Samme bevægelser gentaget tusinder af gange.  Hvordan står det til med deres skuldre, albuer og håndled om tyve år?

Den oprindelige spørger - xWeezor - har kun lov til at spille/sidde ved computer 1 time om dagen.  Det skulle være på den sikre side.

Men hvis xWeezor lover at udføre alle bevægelser på en ergonometrisk hensigtsmæssig måde  -  herunder aldrig at være anspændt  -  kan det måske være muligt at forhandle sig til længere tid.
Avatar billede Cooper Webdesign Juniormester
22. september 2016 - 15:15 #16
1 time vil jeg sige.
Avatar billede Mikkellundstrom Juniormester
26. september 2016 - 01:37 #17
Kommer meget an på aktiviteten i mine øjne. Er det en reel interesse, der giver viden og lignende, synes jeg egentlig ikke, der skal være nogen tidsbegrænsing, så længe det ikke går ud over søvnen og motionen. Hele verden ligger jo meget online nu, og det er jo nok bare noget, som vi må indfinde os med.

Mvh
Mikkel