Avatar billede PBChristensen Juniormester
11. september 2016 - 13:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Data på NAS

Hej,

Jeg havde en NAS med en masse data på. Desværre gik køleren derpå, og harddisken slukkede efter få minutter.

Det var selvfølgelig ikke en acceptabel løsning, så jeg demonterede harddisken fysisk og monterede den i min stationære computer.

Den var windows-baseret, så de kunne ikke 'tale' sammen.

Jeg søgte på internettet, og så at jeg skulle slette partionerne, hvilket jeg gjorde. Nu kan jeg etablere forbindeles til harddisken... men alt data er forsvundet.

Jeg har ikke gemt noget oveni, men har forsøgt utallige programmer til at genskabe dataene.

Hvordan gøres det, hvis det er muligt?
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 14:43 #1
du har slettet partitionerne, dermed alt data
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. september 2016 - 14:45 #2
Har du prøvet http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec
Den kræver dog at du har plads på en anden Harddisk (helst en del mere end den harddisk du vil genskabe )
Avatar billede PBChristensen Juniormester
11. september 2016 - 14:55 #3
@Sidwave - Frygter også at det er slettet, men det burde da være muligt at genskabe data, ik?!?

@Hjolsen - Jeg har ikke prøvet dette, men ser lige på det. Tak for linket
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 14:59 #4
du kan nu forsøge at bruge et partitions-genskabe program, men husk du må ikke bruge/skrive med disken, den skal over i NAS. partitionerne er givetvis etx3 (linux)

derfor skal partitions genskabe program nok kun ext3, mener jeg, men er ikke sikker
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 15:09 #5
tror ikke det kommer til at virke.. problemet er at hvis du skriver partitions info med windows, så ryger det hele. kun NAS kan gøre det som det skal være.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. september 2016 - 16:58 #6
Hej.

  Største problem er nok, at dine data som sådan stadig eksisterer på disken, men idet du opretter nyt filsystem, og dermed også skriver nye FAT-tabeller på disken, er din mappestruktur, filnavne og rettigheder væk.
  Så handler det om at fiske en MEGET specifik blok data ud af disken, har du en (meget lille) chance, der ud over.... :-(

De bedste hilsner
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. september 2016 - 17:25 #7
Slette partionerne er en nogo. Skal man redde data er skrivninger på disken nogo og sletninger er skrivninger. Eneste grund til at slette er man vil have disken i brug uden data, Du burde have tjekket hvilket filsystem det drejede sig om  - og forsøgt at tilgå den fra linux, da det sandsynligvis er det der er på NASen.

Du bør få en til at hjælpe dig - du har ret - der er stadig muligheder, men når du sletter partionerne er du ikke den rette til at rode med det - opgaven er blevet klart vanskeligere.
Avatar billede PBChristensen Juniormester
15. oktober 2016 - 21:22 #8
Tak til Hjolsen!!!

Dataene er kommet tilbage - dog i en ukorrant mappestruktur!