Avatar billede langoe Mester
17. september 2016 - 10:15 Der er 9 kommentarer

Sikkerhed, rengøring mv.

Jeg har købt en ny bærbar PC, og vil gerne have tips til hvilke programmer jeg med fordel kan bruge for at opnå og opretholde den maksimale ydeevne og sikkerhed på maskinen.

Fra tid til anden ser man en række annoncer om programmer, man ikke kan leve uden; men jeg er skeptisk mht. at lægge dem på.

Er her nogen som har gode forslag til, hvad der er nødvendigt og brugbart. Gerne gratis selvfølgeligt.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2016 - 11:16 #1
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
17. september 2016 - 11:17 #2
nu skriver du ikke hvilke operativ sysem du har installeret:

du skal selvføgelig have et antivirus program
feks
https://www.avast.com/

oprydning af filer, og registrerings database (win)
https://www.piriform.com/ccleaner (win og mac)

og selvføgelig omtanke med hvad du installerer.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2016 - 11:19 #3
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2016 - 11:22 #4
Enig med #2 om at tilføje CCleaner.
Avatar billede langoe Mester
17. september 2016 - 12:42 #6
Jeg bruger Windows 10, og har avast som virusprogram. Programmet skriver, at der er 4 dage tilbage af prøvetilstanden.

Hvad sker der, når de 4 dage er gået, hvis jeg ikke betaler? Der er nogen, der har fortalt mig, at programmet er gratis; men hvordan skal de 4 dage så forstås?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2016 - 12:48 #7
Kan kun tilslutte mig det der er foreslået :-)

Jeg vil dog også foreslå at man bruger image til at beskytte computeren.
Dels hvis det alligevel går galt selvom man har beskyttet sig, men også fordi det er bøvlet at starte helt forfra med installation.
Jeg bruger selv Aomei Backupper free, men andre alternativer findes. Programmet kan lave det der hedder en "systembackup" der tager det hele med.
Jeg har selv valgt at holde mit systemdrev (C) så lille som muligt, for at få så små image filer som muligt. Og det får man ved at flytte personlige filer og til dels programmer væk fra systemdrev. Et systemdrev behøver ikke at være på mere end 60- 80 gb. Resten er unødvendigt, hvis man vælger at installere på andre destinationer. Jeg har typisk kun programmer der jævnligt modtager opdateringer på C. Resten installeres på andet drev.
Jeg vil derfor anbefale du også har en ekstern harddisk, som du kan lægge disse backups på, samt image hvis du vælger at bruge dette.
Med et image kan du på under en halv time være tilbage med et funktionsdygtigt system, hvis drevet ikke er større end det jeg har foreskrevet.

http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2016 - 13:04 #8
#6
Det må være et prøveprogram af Avast Pro. Der sker enten det, at programmet enten nedgraderer til gratis versionen, eller det ophører at fungere.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. september 2016 - 13:14 #9
Avast skal i den frie udgave registreres for at virke. Det holder et år hvor det så skal gøres igen. Avast er gratis, men du får opfordringer til at købe pro udgaven jævnligt:
https://static.avast.com/support/kb/images/v2016/avkb9/en/register_3.gif
Gider man ikke se på det, kan det anbefales at købe et antivirus program. http://e-gear.dk/sikkerhed/antivirus-software.html