Avatar billede nfssister Forsker
25. september 2016 - 14:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke forbinde med OleDB

Hej Experter
Jeg er ikke lige den store haj i databaser i ODBC manageren.

Jeg har en kundes program der ikke vil starte op, den siger denne fejl:

Der kunne ikke oprettes forbindelse til databasen (OleDb).

Jeg har prøvet inde i ODBC at lave en ny driver, Microsoft Access Driver (*mdb)
Filen er en MDB (Access Database)

Er der nogle der har nogle gode bud ?

PS: Programmet er MapMarina.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
25. september 2016 - 16:02 #1
har du fuldt denne guide ??
https://support.office.com/en-gb/article/Administer-ODBC-data-sources-b19f856b-5b9b-48c9-8b93-07484bfab5a7
eller visuelt
https://www.youtube.com/watch?v=AKy81T0QiZ8

har du tested din odbc connection inde fra ODBC Data Source Administrator ?? (gør det)
har du angivet det rigtige DSN i applicationen der anvender databasen ??
hvilke programmerings sprog anvender du i din application, der anvender databasen ?? (feks C#...)
hvis du kun er i access er der ikke brug for ODBC

kender ikke MapMarina
Avatar billede terry Ekspert
25. september 2016 - 17:38 #3
just wondering why you need to use an odbc driver, is the database using linked tables from another database and if so which ?
Avatar billede nfssister Forsker
25. september 2016 - 20:08 #4
Jeg ved ikke særlig meget om dette program, da det er COWI der har serviceret det før. Men de har ikke nogle folk der kender til det mere (Fordi det er gammelt).

Men hver gang der har været problemer med MapMarina, så har jeg gendannet maskinen til en anden dato, og så har det virket igen. Men dette vil den overhovedet ikke mere.

Jeg har en ghost af maskinen for et år siden, og kan tage databasen og kopier over på en ny disk. Men jeg vil næsten hellere finde ud af hvorfor det går i stykker.

som sagt, så siger den: Der kunne ikke oprettes forbindelse til databasen (OleDb).
Når jeg forsøger at åbne genvejen, som i øvrigt peger på en lidt sjov sti:
"C:\Documents and Settings\Marina\Lokale indstillinger\Apps\2.0\1G1GZQZ8.7HM\6404ORAN.E4H\mapm..tion_91d746d798c54df4_0003.0000_4129e35118e48a6f\MapMarina.exe"

Jeg fandt en fil der hed MapMarina.exe.config derinde, der står følgende i den:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
    <appSettings>
        <!--MS Access Connection-->
        <add key="ConnectionString" value="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=R:\Mapmarina\Database\MapMarina.mdb;User Id=admin;Password=;"/>

        <add key="MailMergeDocuments" value="R:\Mapmarina\MapMarina\Dokumenter"/>

        <!--Mws file-->
        <add key="MWS" value="R:\Mapmarina\Kort\MapMarina.mws"/>
    </appSettings>
</configuration>

Men der har ikke i flere år været noget MapMarina på R-Drevet, det lokalt på maskinen (Er jeg meget sikker på)
Men der kører også noget OleDB der af en art. Giver det jer noget at gå efter ?
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2016 - 08:58 #5
So its actually a program (MapMarina) which is using Access as its database and not Access using another access database as its database.

You could try opening the database directly to ensure that it isn't corrupt but other than that not much else to suggest which hasn't been suggested already.
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 09:15 #6
?
Avatar billede nfssister Forsker
30. september 2016 - 17:29 #7
Jeg har fundet ud af hvad fejlen var. Der var en DLL fil der manglede i MapMarina mappen. Den har jeg genskabt og så genstartet alle services. Nu kører det som det skal.

I skal have tak for hjælpen. Smid et svar dem af jer der vil have dette.
Avatar billede terry Ekspert
30. september 2016 - 17:51 #8
Good you found the problem.
I think you can just accept any of the comments as an answer.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. september 2016 - 19:59 #9
Ikke at det kan bruges til noget, men for en god ordens skyld - udfra den app.config kan man se at:

- applikationen er en .NET applikation (formentligt skrevet i enten C# eller VB.NET)
- den bruger ADO.NET OleDb provider (som ligger i en GAC'ed managed DLL) som wrapper omkring en OLEDB provider (som er en registreret native COM DLL)
- der er intet ODBC involveret