Avatar billede Henrik Novice
15. oktober 2016 - 16:07 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

hjælp!!

Hvordan tekst celle+tekst= en bestemt tekst celle?

jeg bruger excel 2013

håber i kan hjælpe mig!!
Avatar billede supertekst Ekspert
15. oktober 2016 - 16:24 #1
Er det et spørgsmål om hvor en tekst fra en celle kan tildeles en anden celle?
Avatar billede Henrik Novice
15. oktober 2016 - 16:51 #2
nej jeg har 3 tekst celler hvor jeg skal have plusset de 2 af dem hvor den 3. skal give resultatet.
FX. bord+2=bilka
Avatar billede kim1a Ekspert
15. oktober 2016 - 17:10 #3
Brug &

=a1&a2
Avatar billede Henrik Novice
15. oktober 2016 - 17:28 #4
hvordan får jeg så fx bilka som resultet.
bord+2=bilka
Avatar billede jkrons Professor
15. oktober 2016 - 23:13 #5
Hvordan bestemmer du resultatet? Altså hvordan ved du, at bord+2 skal give bilka?
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2016 - 00:14 #6
Hvis du har en tabel f.eks.

Kolonne A - Kolonne B
bord+2 - Bilag
bord+1 - Fakta
Stol+1 - Føtex

Så kan du med en opslagsformel (lopslag f.eks.) skabe dit resultat, men fortæl os hvor resultatet stammer fra som jkrons spørger om.
Avatar billede Henrik Novice
16. oktober 2016 - 08:56 #7
Resultatet kommer fra en celle på ark2...
Avatar billede kim1a Ekspert
16. oktober 2016 - 11:29 #8
Jeg tror du bliver nødt til at uploade et eksempel for at vi kan hjælpe dig. Du bliver nødt til at definere hvor på ark2 det står så vi kan skrive formlen til dig. Prøv at se om du kan svare på #6.
Avatar billede jkrons Professor
16. oktober 2016 - 12:51 #9
Der må være nogled regler for, hvilke kombinationer, der giver hvilket resultat. Uden disse regler er det umuligt at hjælpe.
Avatar billede Henrik Novice
16. oktober 2016 - 13:54 #10
Det skal se sådan ud, at når jeg vælger Fx gl celle og sal 3 bliver resultat Nordøst
gl celle+3=nordøst

Håber det giver bedre mening med mit problem

Sted        Sal    Tavle
Syd        1    Nordøst
Øst        2    nordvest
Vest      3    sydøst
Gl celle    4    sydvest
butik             1 sal gl celle
                4sal gl celle
                Kælder
Avatar billede Henrik Novice
16. oktober 2016 - 13:56 #11
Det skal se sådan ud, at når jeg vælger Fx gl celle og sal 3 bliver resultat Nordøst i en ny celle.

gl celle+3=nordøst

Håber det giver bedre mening med mit problem

Sted Sal Tavle
Syd    1    Nordøst
Øst      2    nordvest
Vest    3    sydøst
Gl celle    4    sydvest
butik    1 sal gl celle
            4sal gl celle
Kælder
Avatar billede h_s Forsker
18. oktober 2016 - 10:40 #12
Jeg forstår ikke sammenhængen mellem Gl Celle+3 = Nordøst i det du viser i #11.
Vil du prøve at forklare logikken ud fra det du skriver?
Står STED i en kolonne, SAL i en anden og TAVLE i en tredje? Findes der ved STED Syd sal 1-4 eller ???

Forklaring tak :-)
Avatar billede jkrons Professor
18. oktober 2016 - 13:39 #13
Enig med h_s. Det er ikke muligt ud fra din forklaring at se sammenhængen mellem input og output. Og så mangeler der stadig en forklaring på, hvad reglerne er. I dit eksempel ksal gammel celle plusses med 3, men ud for gammel celle står 4 og ud for 3 står sydøst. Alligevel skal rfesultatet tilsyneladende blive nordøst!
Avatar billede Henrik Novice
18. oktober 2016 - 15:43 #14
i en kolonne er overskriften sted. under sted står der nord, syd, øst,vest, gl celle og butik. alle i hver sin celle.
i næsten kolonne skal der står 1,2,3,4 og kælder også i hver sin celle.

resulter Nordøst, Nordvest, nordøst, gl celle 4,  gl celle 1, sydøst,sydvest eller kælder dette står også i en kolonne og celler.

jeg har to rullelister på ark et, der henholdvis viser sted og tal og en celler med =

så når man vægler et sted Fx gl. celle og et tal Fx 3
skal resultatet være gl celle 4

gl celle+3=gl celle 4
gl celle+4=gl celle 4
butik+1=kælder
syd+2=sydøst
nord+4=nordøst
osv.
Avatar billede jkrons Professor
18. oktober 2016 - 16:27 #15
Jeg forstår stadig ikke sammenhængen, men det er nok bare mig. glcelle + 3 = gl celle 4 og gl celle + 4 = gl celle 4. - er det ikke det samme? Så to kombinationer skal give samme resultat?

Hvis du bare skal have teksten fra den ene rulleliste sammensat med teksten fra den anden, er det nemt nok.  = celle 1 &" "&celle 2, hvor celle1 og celle 2 er de celler, hvor du har rullelisterne, men det virker som om, der er mere i det en bare en sammenkædning.

Hvad skal syd + 3 fx være, eller butik + 2?
Avatar billede Henrik Novice
18. oktober 2016 - 16:57 #16
jo de to skal give samme resultat

syd+3 skal give sydøst.

butik+1 skal give kælder som det eneste
Avatar billede jkrons Professor
19. oktober 2016 - 00:55 #17
Hvordan kan man vide, hvailke kombinationer, der skal give hvilket resultat, når to forskellige kombinationer giver samme resutalt. Og hvorfor skal syd + 3 give sydøæst, når eksemplet viser, at syd+2 giver sydøst?

Hvis det skal kunne løses i Excel må der kunne opsættes nogle helt klare regler for, hvilke kombinationer, der giver hvad. Disse skal kunne beskrives i en tabel, så de bliver entydige. Hvis to forskellige kombinationer, kan give samme resultat, kan samme kombinationer, så også give andre resultater?
Avatar billede Henrik Novice
19. oktober 2016 - 07:31 #18
Det er mig der giver resultat. Det jeg er ude efter er formlen. resultalet er bare en tekst der kan komme et punktum ind eller et tal
Avatar billede kim1a Ekspert
19. oktober 2016 - 08:28 #19
Jeg prøver igen:
Hvis du bruger celle1 (f.eks. butik) og celle2 (f.eks.1) så giver =celle1&celle2 resultatet
butik1

Så laver du en tabel hvor du har resultaterne stående - f.eks.:
butik1=kælder

Så siger du =lopslag(celle1&celle2;[der hvor du har tabellen];2;falsk)

Se det her:
http://www.filedropper.com/book1_7
Avatar billede h_s Forsker
19. oktober 2016 - 08:49 #20
Det må være løsningen kima1 ... :-)
Avatar billede Henrik Novice
19. oktober 2016 - 13:59 #21
Tak  kima1