Avatar billede Lilleknud Juniormester
29. oktober 2016 - 14:27 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Vis tydeligt den celle der er aktiv.

Jeg har svært ved at se hvilken celle jeg er i
så vil gerne have den tydeligere vist, eventuelt med farve i stregerne omkring cellen, skal kun vises når cellen er aktiv, og må ikke gemme noget når regnearket lukkes ned med (gem ændringer)

Håber en kan hjælpe mig.
Avatar billede ebea Ekspert
29. oktober 2016 - 15:09 #1
Her er et Link til en kode stump til en VBA løsning!
Indsæt i det ønskede Ark, og ændre evt. farve nummeret til f.eks. 15 (Grå farve), som er lidt mere afdæmpet.  (  Target.Interior.ColorIndex = 8  )
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/office/ff820716.aspx
Avatar billede Lilleknud Juniormester
29. oktober 2016 - 16:03 #2
#1
kan ikke få det til at virke, måske du kunne hjælpe med en færdig kode til at kopiere og sætte ind ?
Avatar billede ebea Ekspert
29. oktober 2016 - 16:28 #3
Højreklik på det Faneark som du bruger, vælg "Vis programkode", og indsæt denne kode i vinduet der åbner:

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Application.ScreenUpdating = False
    ' Clear the color of all the cells
    Cells.Interior.ColorIndex = 0
    ' Highlight the active cell
    Target.Interior.ColorIndex = 15
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede Lilleknud Juniormester
29. oktober 2016 - 16:52 #4
Det virker fint, men det sletter så også de farver der eventuelt er brugt i forvejen,

Kan det lade sig gøre at at sætte den oprindelige farve tilbage i cellen som den var før ?.
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2016 - 16:53 #5
Avatar billede Lilleknud Juniormester
29. oktober 2016 - 17:28 #6
kan desværre ikke få det til at virke, kunne du skrive koden til at sætte ind i vis programkode ?
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2016 - 18:11 #7
Ved du hvor koden skal sættes ind ?
Avatar billede excelent Ekspert
29. oktober 2016 - 18:17 #8
Du skal i øvrigt blot lukke vba-vindue ned med kryds i øverste højre hjørne
så virker det
Avatar billede ebea Ekspert
29. oktober 2016 - 18:58 #9
Prøv at indsætte denne kode, istedet for den første jeg henviste, på samme måde, hvis ikke du får Excellent's til at virke.
Den laver en farvet ramme omkring din active celle.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Cells.Borders.LineStyle = xlNone
Target.BorderAround Weight:=xlThick, ColorIndex:=3
End Sub
Avatar billede Lilleknud Juniormester
30. oktober 2016 - 02:46 #10
#9
Prøver i morgen efter middag og tak for hjælpen indtil til videre
Avatar billede Lilleknud Juniormester
30. oktober 2016 - 03:01 #11
Også tak til #7,8
Men kom ikke en kode jeg kunne se, men advarsel mod macro og ....
Men prøver igen i morgen
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2016 - 17:36 #12
Prøv:

1.
Marker A1 --> Formler --> Navnestyrring --> Nyt -->
Navn: AktiveCelleAdresse
Refererer til: =ADRESSE(1;1)
Tryk: OK

2.
Marker hele arket (Tryk på trekanten, over 1 - til venstre for A) -->
Hjem --> Betinget formatering --> Ny regel --> Brug en formel til at bestemme, ...........
Formater værdier, hvor denne formel er sand:
=ADRESSE(RÆKKE(A1);KOLONNE(A1))=AktiveCelleAdresse
Formater:
Skrifttype: Fed og Hvid
Fyld: "En farve"

3.
Kode på: Denne_projektmappe
Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
    With ThisWorkbook.Names("AktiveCelleAdresse")
    .Name = "AktiveCelleAdresse"
        .RefersToR1C1 = "=ADDRESS(" & ActiveCell.Row & "," & ActiveCell.Column & ")"
    End With
End Sub
Avatar billede Lilleknud Juniormester
30. oktober 2016 - 18:37 #13
#12
DEN VAR NOK FOR SVÆR FOR MIG AT FINDE UD AF

#9 Ebea
Den løsning var næsten perfekt til mig og laver det jeg skal bruge  MEN ...

den fjerner nu alle de fremhævede kant linjer jeg har og bruger i mit regneark, i særdeleshed når jeg skal udskrive arket, er det noget du kan rette Ebea (håber)
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2016 - 19:49 #14
Tag et trin af gange ;-)

Det er ikke så vanskeligt
Avatar billede ebea Ekspert
30. oktober 2016 - 20:39 #15
#13  -  Prøv med denne kode.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Static OldRange As Range
Target.BorderAround Weight:=xlThick, ColorIndex:=3
OldRange.Cells.Borders.LineStyle = xlNone
Set OldRange = Target
End Sub
Avatar billede Lilleknud Juniormester
30. oktober 2016 - 21:12 #16
#15
nu skriver den dette

Run-time error ´91´:

Object variable or With block variable not set
Avatar billede ebea Ekspert
30. oktober 2016 - 22:44 #17
Ja, og selv om jeg retter den fejl, vil der komme et problem med rammer, der fjernes senere ;-)

Du kan godt bruge Excellent's i #5  -  Du skal blot rette linjerne, til at være som nedenstående, for alle 4 linjer (det er ordet "Rektangel 1"), som i Excellents, er på Engelsk:

ActiveSheet.Shapes.Range(Array("Rektangel 1")).Top = ActiveCell.Top

Efterfølgende, kan du tilrette den ramme som omkranser cellen, ved at højreklikke på rammen, og vælge "formater figur".
Avatar billede store-morten Ekspert
30. oktober 2016 - 23:26 #18
Avatar billede Lilleknud Juniormester
31. oktober 2016 - 10:45 #19
#17

havde det til at fungere i går i et test ark

men nu skriver den

run time error 1004 emnet med det angivne navn blev ikke fundet

efter jeg har gjort det samme i det rigtige ark

uha hvor er det svært hvad kan jeg nu gøre ??
Avatar billede ebea Ekspert
31. oktober 2016 - 11:14 #20
Brug evt. min private mail du kan se i min profil, så skal jeg sende dig en fil med opsætningen! Evt. send din egen fil.
Avatar billede Lilleknud Juniormester
31. oktober 2016 - 11:37 #21
#20
skrev en PB - kunne ikke se din mail på din profil
Avatar billede excelent Ekspert
31. oktober 2016 - 20:47 #22
Sådan åbner du min projektmappe :

http://excel.pm/Eksperten/Video_eks.wmv
Avatar billede store-morten Ekspert
31. oktober 2016 - 21:49 #23
En anden metode (lidt anderledes)

Marker A1:H42
Fanen: Data
Datavalidering
Fanen: Meddelelse

Titel

Meddelelse
(Skriv)
Her er Jeg ;-)

Tryk: OK
Avatar billede Lilleknud Juniormester
01. november 2016 - 14:27 #24
Jeg siger tak til alle de der er kommet med forslag til at lave det jeg gerne ville have Excel til at gøre og nu virker det fint.

tak til: ebea -  Excelent -  Store-Morten -