Avatar billede hanibald Mester
04. november 2016 - 22:42 Der er 3 kommentarer

Ny kategori?

Det bliver mere og mere almindeligt, at man fra en mobiltelefon via sit lokalnet kan intergaere med NAS-bokse, kameraer og meget andet IoT.

Det er min fornemmelse, at den eksisterende opsætning af ens LAN kan blive påvirket (evt. i negativ retning) af den opsætning anvendelsen af disse apps nødvendiggør.

Jeg har selv været i den situation at DNS for min lokale webserver blev påvirket af installationen knyttet til en NASboks-app. Påvirkningen opstod allerede ved installation af NAS-boksen uden at app-en havde været i brug.

APP-funktionaliteten er formentlig kommet for at blive. Jeg fornemmer, at det kan være hensigtsmæssigt med en selvstændig kategori til på tværs af telefonsystemer og typer installeret hardware at dække den pågældende kommunikationsform og forholdene omkring det lokale netværk.

Jeg har gennemtrævlet oversigten over kategorier uden at finde nogen naturlig "landingsplads".
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
06. november 2016 - 16:01 #1
Jeg kan ikke helt se hvordan dit forslag skiller sig ud fra den eksisterende NAS-kategori?

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/hardware/nas-og-storage

...kan du uddybe?
Avatar billede hanibald Mester
12. november 2016 - 00:29 #2
Hvis jeg fra en mobiltelefon med den rette app vil
- se hvad mit overvågningskamera aktuelt kan se (kameraet er koblet til LAN)
- starte min LAN-opkoblede kartoffelskræller
- styre andre iot opkoblet til mit LAN
- se data på en harddisk (den kan være en NASboks)
- starte et program.
etc. etc.
har det ikke rigtig noget med en NASboks at gøre

Derimod har de enkelte opkoblinger (måske med hver sin app på mobiltelefonen) det til fælles, at de bruger / evt. påvirker mit LAN - nærmere betegnet centreret omkring routeren. Det ser for mig ud til, at de forskellige opkoblinger bruger for mig ukendte DNS-services for at få adgang til det enkelte device.

Jeg savner en device-fælles kategori til at omfatte situationer knyttet til "strækningen" hele vejen  fra / til mobiltelefon via router til / fra IoT i bred forstand.
Nok vil der være mange forskellige typer udstyr / programmel involveret, men jeg antager at kommunikationen vil have en række tværgående fælles karakteristika, som kan samles op i kategorien.
Kategorien kunne måske hedde "IoT kommunikation"?

Jeg synes emnet ligger udenfor / vil forplumre / er bredere end kategorier knyttet til LAN (kablet og trådløs).
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. december 2016 - 13:43 #3
Undskyld den lange svartid. Vi har overvejet det nærmere nu, men der kommer ikke en særlig kategori. Det skyldes at vi er lidt forsigtige med at oprette kategorier som kun vil få meget få indlæg.