Avatar billede eyvind Seniormester
07. november 2016 - 10:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bærbar computer med udskiftelig harddisk / ssd

Hej.
Jeg har en ældre Zepto bærbar computer med udskiftelig harddisk.
Den sidder som et skuffesystem og kan skiftes på 2 sek. inden opstart.
Det gør det muligt at skifte styresystem som fysisk ikke har noget med hinanden at gøre. Desværre kan den kun håndtere op til XP.

Spørgsmålet er så, om der findes nyere bærbare med udskiftelig harddisk.
Den skal ikke være større end 15" men gerne 13-14"
Eyvind.
Avatar billede INK Ekspert
07. november 2016 - 12:27 #1
Har ikke kendskab til et sådant produkt i dag. Efterspørgslen er nok ikke stor.
Du kan købe en separat boks eller kabeldims for tilslutning af ekstern HDD. Denne kan så indeholde et andet styresystem, som du kan boote fra. Den bærbare idé går dog fløjten.
En Apple maskine kan køre Bootcamp, hvor du ved opstart vælger MacOS eller altenativ fra samme disk opdelt i partitioner.
Der findes sikkert også software for PC, der kan det samme.
Med de diskstørrelser, der findes i dag, vil man næppe skifte HDD som i din ældre Zepto.
Windows10 kan udføre dualboot med eksempelvis Windows7, men det kræver køb af ny licens. Metoden kan du Google.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. november 2016 - 12:51 #2
Hvis du kunne forklare lidt om hvorfor du vil kunne skifte system så vil det måske kunne hjælpe til en løsning.

Jeg har f.eks. kørt med virtuelle maskiner hvor du starter op i f.eks. Windows 10 og så kan åbne for maskiner med Windows 7 eller Linux når de skal bruges.
Avatar billede eyvind Seniormester
07. november 2016 - 13:57 #3
Det jeg vil, er starte op på hver sit styresystem uden mulighed for fysisk eller software kontakt.

På den gamle Zepto har jeg 2 harddiske.
Den ene er til alt mulig skrammel.
Den anden kører dualboot med programmet bootus

Til min anden nyere Zepto (2008) har jeg flere harddiske med win10, win8,win7, winXP og Linux Lubuntu....................inden opstart kan de skiftes på ca 20 sek.
Det fungerer godt nok, men jeg ville gerne have en bærbar som kan skifte HD hurtigere. Jeg har også en ekstern USB harddisk med win81 som også har dualboot (bootus), men den er ikke fysisk adskilt.

For mig er det mere princippet med fysisk adskillelse, end absolut nødvendighed.

Det er måske muligt at jeg må nøjes med at boote med USB via memorystick - eller når det kan lade sig gøre, at boote fra et SD memorykort.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. november 2016 - 13:17 #4
Avatar billede eyvind Seniormester
08. november 2016 - 13:49 #5
Jo tak - og det minder lidt om det (vist nok) HP lavede som ekstra harddisk en gang.
Men jeg drømmer jo om, at det er selve computerens harddisk /ssd som kan udskiftes i et snuptag.
Og så bliver det ikke lige med det samme at jeg får råd (lov) til at købe en MAC.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. november 2016 - 16:19 #6
Den du ser er til en Windows PC:
Avatar billede eyvind Seniormester
08. november 2016 - 19:13 #7
[citat]
Denne adapter/ssd caddy, er lavet til at sidde inden i din macbook pro eller macbook.
[citat/]
Ok det kan godt være den er til en windows pc, men det er ikke rigtig det jeg søger.
Det jeg efterlyser, er en bærbar med udskiftelig harddisk på en nem måde.
Jer havde håbet at nogen havde set sådan en.
De andre løsninger kører jeg allerede med :-)

Her er min kære gamle Zepto og som det kan ses bruges den ene til banken.
http://peecee.dk/upload/view/463089
Avatar billede poko1 Ekspert
08. november 2016 - 20:17 #8
Avatar billede eyvind Seniormester
09. november 2016 - 11:14 #9
Ok - den kan så bruges, selvom den fylder meget omkring selve SSD'en
Så skal jeg bare finde en computer med hurtigskift af DVD drev.
Den eneste af mine 3 bærbare (alle Zepto) som kan udskifte DVD er den som i forvejen kan hurtigskifte harddisk. :-)

Så det ender nok med at jeg ligeså godt kan bruge eksterne harddiske og pille den indbyggede ud. Men rigtig smart er det ikke. Måske skal jeg bruge nogle hurtige USB3  memorystick i stedet for - det fylder ikke så meget og der jeg køre med win8 og win 10 og Linux.

Jeg takker for hjælpeforsøget og accepterer Poko1
Avatar billede poko1 Ekspert
09. november 2016 - 15:34 #10
Du skal blot fjerne den skrue der fastgør DVD permanent så du kan trække drevet hurtigt ud Og sætte DVD til opstart i Bios.
Avatar billede eyvind Seniormester
09. november 2016 - 19:20 #11
Ok - men det bliver nok med USB 3 indtil der findes hurtige SD hukommelse der kan bootes fra.

Formålet med det jeg vil lave er:

Computer med til udlandet
Et fysisk stand alone styresystem til indsættelse for bankbesøg.
Det skal være med en medbragt harddisk / USB harddisk eller pendrive.
I øjeblikket køres der bankbesøg i udlandet fra en USB nøgle med Lubuntu men det går lidt trægt, da min computer fra 2008 ikke har USB 3.

Og Ja - jeg går med livrem og seler. :-)

Min gamle XP er uden låseskrue til harddisken.
Og en simpel skydelås til DVD drevet.
Så den maskine er perfekt, bortset fra at den kun kan køre XP og Vista. :-(