Avatar billede udige Novice
14. november 2016 - 08:46 Der er 18 kommentarer

Køb af WIFI-extender

Hej, vi kunne godt bruge en wifi-extender i vores krinkel-krogede 2. etagers hus. Vi er ikke uden net - og ved også godt, at en extender er en nødløsning - men kunne det lige blive 10% bedre er det fint.

Jeg har faktisk engang prøvet at installere én extender. En eller anden Netgear-ting til 3-400 kr. i Elgiganten. Det lykkedes mig aldrig, hvor simpelt det end beskrives. Det gik fint med at stikke extenderen i stikdåsen og netværket kom også frem på wifi-listen på alle devices, men det gik galt, når vi skulle indtaste koden. Og jeg fattede aldrig den del af opsætningen, som omfattede indtastning af en IP-adresse.

Nu vil jeg prøve igen - det må da kunne lykkes. Den gamle extender er afhændet, så derfor spørger jeg:

1) Hvad skal man købe? Helst ikke noget til kr. 1000 og derover.
2) Er der nogen, der kan forklare, hvad der bør være nemmest - IP- eller wps-knap-opsætning? Og hvad princippet er i begge metoder.

Mvh
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. november 2016 - 09:12 #1
Hej.

  Jeg benytter selv en TPlink i stuen til at give lidt mere signal og hastighed. Hvis du har mulighed for WPS-opsætning, vil det være den enkleste, da al information så "aftales" imellem enhederne når de forbinder.
  Der har været påpeget nogle fejl og risici i WPS, så min egen holdning er, at enable det imens opsætningen sker og så slå det fra igen når der er ro på netværket.

De bedste hilsner
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 09:35 #2
Nu nævner du selv prisen som ikke må være for høj. Men det er faktisk den, som er med til at bestemme om du får noget ud af din extender, eller ej (i de fleste tilfælde).
Når du vil investere i en extender, så vælg en Dual band extender, og ikke en single band (som skal bruge samme kanal til at modtage og retransmitere sine datapakker), hvor en dual band, kan køre begge kanaler, og derved stort set ikke taber hastighed, hvilket ellers kan være ganske stort på en single band extender.
Så når CRKrogh i #1 skriver at det øger hastigheden, er jeg ikke enig i det, men kun derhen at du får et øget dækningsområde.
Og en WPS knap, findes på næsten alle extendere i dag, for at lette, netop opsætningen.
Men mange gange, så kan en omplacering af eksisterende WiFI Router, også løse et dækningsproblem. Bare en lille flytning på måske fåtal af cm. kan ændre signalet til det bedre (eller værre). Så det kunne også være en start, fremfor at købe.
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2016 - 09:42 #3
Hvis din router giver dog god dækning på den ene etage kunne du overveje en kablet forbindelse til et access point på den anden etage. Selvfølgelig placeret centralt. Kan udføres i rimelig kvalitet for under en tusse.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 10:23 #4
Der findes løsninger der anvender husets 230 volt system til at flytte LAN forbindelser rundt i huset.. De er ret effektive, da de så ikke anvender Wifii. Hvilket KAN forringe signalet fx. mellem etager. (Især hvis der er anvendt "alukraft" som dampspærre..

Dog har de en begrænsning. De SKAL være i begge ender være tilsluttet SAMME fase, af de 3 faser de fleste hus har. (dog findes der systemer der kan omgå dette krav)
Avatar billede udige Novice
14. november 2016 - 10:26 #5
Hej Mikael,
har du et link til sådan en løsning? Har hørt om dem for ganske nylig, men ved faktisk ikke hvad de hedder.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 10:32 #6
#5 Lige en hurtig Googlesøgning på " Lan via 230 volt"

https://www.google.dk/search?q=Lan+via+230+volt&oq=Lan+via+230+volt&aqs=chrome..69i57.10182j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Eller fx. http://www.av-connection.dk/?ML=1020

Der er masser at finde.. MEN som jeg husker det, så anbefales det at både indgangs og udgangs stikkontakten ikke har andet tilsluttet..

Men det virker.. Også hvis man i modtager "enden" sætter en ekstra Wifii router op via den LAN der kommer i modtager enden.. ;)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. november 2016 - 10:39 #7
#6 Jeg var også af den opfattelse, at extender via lysnet krævede at de sad på samme fase, men det er åbenbart ikke tilfældet længere - de kan transmittere på tværs af faserne.

#2 Årsagen til at jeg skriver at det hjælper på hastigheden er netop, at ved dårlig dækning falser hastigheden sammen med signalet - desværre ind imellem eksponentielt.... Men ellers er jeg enig i at det bør være en dual-band (hvis routeren understøtter det).
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 10:47 #8
#7 Ja der er sikkert sket en udvikling siden jeg anvendte produktet.. Dengang var det et MUST at det var indenfor samme fase.. Dengang skulle der ellers laves noget "halløj" ved gruppetavlen..

Dog TROR jeg, at det stadig ikke er muligt at anvende "naboéns" 230V/ internet med det udstyr ???  ;)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. november 2016 - 10:54 #9
#8 Det vil være et temmelig voldsomt signal, der skal til for at kunne bevæge sig udenfor sin egen installation, så lige i den sammenhæng tror jeg god tdu kan følge dig sikker. Noget i den boldgade ville næppe få godkendelse til at kunne benyttes på lysnettet i DK.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 10:59 #10
Faktisk har jeg tidligere installeret pågældende "LAN/230 V" system i et landbrug, hvor et overvågningskamera skulle anvendes.. Og  lå alt for laaaangt fra til en Wifii forbindelse.

Dér fungerede det, med samme "internet forbindelse".. Bare begge stik (230 V) var indenfor ejendommens samme elsystem.
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 11:08 #11
#4 og #10  -  Omkring det at skulle være på samme fase, er det ikke et "krav". Det kan bruges på flere faser, da Nul lederen blir' den bærende faktor (alle 220V installationer har jo samme Nul). Men over længere afstande (ikke flere hundrede meter), blir' støj faktoren så stor, at forbindelsen ganske enkelt ikke virker, og dermed heller ikke "ud af huset". Husk at ledninger i elsystemet, virker som antenner, og dermed også opfanger, netop forskellig typer støj, som har indflydelse på netop WiFi extendere, som bruges over Elnettet.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 11:14 #12
# 11 Sikkert også (mht. støj) at man (tidligere) anbefalede, at der ikke var andre 230 V forbrugere på samme 2 anvendte stikkontakter.. ???

Mon ikke, at det også stadig gælder ??? ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 11:29 #13
Det skal nok lige fastslås, at fx. sættet i linket IKKE giver Wifii, i modtager enden. Men KUN een LAN forbindelse..

Skal der fra den LAN opnås en Wifii alle kan bruge, så skal der til modtager LAN forbindelsen, opsættes/indkøbes en ekstra Wifii router.. Så er der også en fornuftig Wifii i den ende.. Men den BURDE være ret simpel at opsætte. Og huset har så 2 Wifii net der frit kan vælges imellem.. ;)
Avatar billede ebea Ekspert
14. november 2016 - 11:43 #14
#11  -  Ikke så meget at der var andre brugere på samme stikforbindelse, men mere at den støj der kommer, kan være fra afbrydere på samme Fase (lamper tændes/slukkes, termostater tænd/sluk etc.), men også støj der opsamles igennem ledningsnettet  (antenne problemet).
Avatar billede INK Ekspert
14. november 2016 - 11:50 #15
Undskyld jeg gentager mig selv (#3), men en kablet forbindelse til et access punkt/router uden DHCP er en mere sikker løsning. Den trådløse router skal selvfølgelig være dualband.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 11:50 #16
# 14 Enig.. Men nu er en fysisk test om skidtet virker, nok et MUST..

Og så er det jo dejligt ,at køb på nettet giver 14 dages returret ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. november 2016 - 11:53 #17
# 15 .. Helt enig.. Men nu er et kabel mellem 2 etager ikke altid muligt, uden at det ligner l... ;)

Så alternativer kan vel overvejes.. ;) ;)
Avatar billede kurtba Ekspert
14. november 2016 - 19:55 #18
Vil anbefale Devolo dLAN 1200+ WiFi AC.
Lidt over din pris, idet umiddelbart er det billigste sæt jeg kan finde til 1190 kr.
Men det virker via 220 v i hele huset uanset hvilken fase det er på. Nem opsætning og dækker både 2,4 og 5,0 ghz.
Den ene enhed sættes i stikkontakt nær routeren og forbindes med kabel fra routeren.
Den anden enhed sættes i ønsket stikkontakt, hvorefter der er både lan forbindelse og wifi i det område, hvor den sidder.
Efter diverse forsøg med alm. wifi extendere, som ikke virkede tilfredsstillende, endte jeg med ovenstående, og den løsning har jeg bare været glad for fra dag et, idet jeg nu har wifi over det hele.