Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:02 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows på ny harddisk

Jeg bestilte en Evo 850 SSD, og har prøvet flere ting for at flytte Windows over på den fra den gamle HDD. Jeg startede med data migration, hvor den bare kopierede styresystemet over på SSD'en, men da den startede startede den stadig fra HDD'en. Jeg fjernede HDD'en og prøvede, uden held.

Jeg har nu givet op på den metode, og jeg prøvede så at bare have den nye SSD i, og så bare installere Windows rent på den (self. efter at jeg havde formateret den), men for at det ikke skal være løgn virker mit CD-ROM ikke engang længere. Jeg prøvede at have den i flere af de 6 SATA udgange fra bundkortet, også SATA6, men det virkede stadig ikke.

Jeg er nu helt på bar bund og ved ikke hvad jeg skal gøre.
Håber at i kan hjælpe :)
Avatar billede INK Ekspert
29. november 2016 - 17:06 #1
Du skal clone din gamle HDD til din SSD. Der findes flere tråde af nyere dato, der beskriver dette. Jeg prøver lige at finde referencerne.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:08 #2
Det var netop dette jeg prøvede til at starte med! Selvom kloningen forløb uden problem, kunne computeren stadig ikke starte, hvilket ikke giver meget mening.
Avatar billede INK Ekspert
29. november 2016 - 17:14 #3
Hvilket program anvendte du?
Se også dette link
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013947
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 17:17 #4
prøv og pack din windows driver progammer ned I en wim fil og køre den op fra den :) vil det er wim filer så dur den på alle disker
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:23 #5
Jeg brugte Easus todo backup (hvis jeg husker rigtigt).

Rasmus, jeg er ikke sikker på hvad du mener dér :)
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 17:27 #6
todo dor den på alle disker HDD.SATA.SSD SIC ?
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:29 #7
Lige nu er det bare et spørgsmål om at få Windows på den nye SSD.
jeg er ligeglad med programmer, billeder og andet ragelse der har ligget på HDD'en. Jeg har en backup af de vigtige ting. Lige nu er der Windows (og intet andet) på HDD'en, og ingenting på SSD'en.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 17:32 #8
så boote du via cd/dvd/usb/pxe
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:34 #9
for at det ikke skal være løgn virker mit CD-ROM ikke engang længere. Jeg prøvede at have den i flere af de 6 SATA udgange fra bundkortet, også SATA6, men det virkede stadig ikke.
Avatar billede INK Ekspert
29. november 2016 - 17:35 #10
Du kan ikke bruge back-up. Du skal clone!
Du kan vælge den gratis version af ovennævnte programmer, som sidwave, 220661 og Valby1 har foreslået.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 17:35 #11
USB ?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 17:44 #12
Man kan ikke kopiere windows til en anden HDD, kun klone.
Det skyldes, at de filer, som er i brug, ikke kan kopieres.
Du skal have windows over fra DVD til en USB flash.
Når du installerer, så hav kun den disk i, som du vil installere på.
Hvis du kører med windows 10 er det nemmeste at gå ind på Microsoft og hente
et installations medie og installere direkte på en USB.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Hvis det er en anden version, må vi tage den derfra.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
29. november 2016 - 17:48 #13
Jeg ser hvordan det spiller sig ud, tak for hjælpen hidtil!
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2016 - 18:54 #14
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2016 - 20:32 #15
Har faktisk også overført C drevet fra en HDD til en ny SSD.
Brugte programmet Aomei Backupper free.
Med dette lavede jeg en "systembackup" på et andet drev.
Herefter valgte jeg at skulle gendanne, men i stedet for at gøre dette kan man i Aomei vælge at overføre til anden destination (ny SSD).
I samme vindue kan man vælge at optimere Image til ssd brug.
Gjorde dette på en bærbar i stedet for at installere om.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2016 - 20:34 #16
Man skal altid huske at programmet skal tjekke at image er i orden og integreret til systemet, når man her oprettet et "systembackup". Det kan Aomei indstilles til når den udfører opgaven.
Avatar billede Mikael Ekspert
30. november 2016 - 15:43 #17
Jeg har haft samme problem.. Blev anbefalet "MiniTool Partition Wizard Free 9.1"

Det krævede lidt tilvænning at bruge rigtigt. Ellers gik det galt..

Men med den nye harddisk koblet til computeren med den gamle harddisk (den nye via usb) så var metoden kort fortalt.

Når MiniTool Partition Wizard Free 9.1 programmet er åbnet, så kan alle harddiske ses.

Først blev den nye slettet totalt for alt.. Og overskrevet med "nuller"

Den nye HD markeres i MiniToll.
Der vælges "Wipe disk" og så øverst oppe i miniToll " Apply"
Så er det bare at følge standardindstillingen.

Og nu kommer det jeg fejlede. Den nye disk der er overskrevet med nuller og uden parationer, skal bare forblive tom UDEN parationer.

Så med den tomme nye HD i usb, så vælges der i Minitoll "migrate OS to ssd/hd til Wizard"
Så er det bare at følge anvisningen slavisk. Og det ender med en NØJAGTIG kopi af den oprindelige installeret HD. Med samme parationer m.m. Styresystem og ALLE filer.

Dog skal den nye HD mindst have samme GB som den nye HD. Ellers skal der laves krumspring.

https://www.partitionwizard.com/
Avatar billede Mikael Ekspert
30. november 2016 - 16:24 #18
Ovennævnte metode #17 skal måske lige uddybes ;)

Altså formoder jeg, at du stadig har en brugbar gammel HD siddende i computeren: Med styresystem og evt alt dit "gamle skidt"..

Den nye sættes til en usb og så klones ALT fra den gamle til den nye.Via "Mini toll"

Der BURDE så ikke være problemer med at CD drev og andet ikke virker, når den nye HD efterfølgende sættes i computeren på den gamle HD`s plads.
Avatar billede MartinDenFørste Juniormester
30. november 2016 - 22:40 #19
Jeg har nu fået det til at funke!

Jeg installerede Windows på SSD'en fra min eksterne harddisk.
Den er i gang med opdateringer osv. nu, og jeg kunne ikke være gladere!

Tak for hjælpen og tålmodigheden allesammen, jeg er glad for at i er klar til at hjælpe :-)