Avatar billede andershede Novice
09. december 2016 - 07:43 Der er 3 kommentarer

Matematikspørgsmål. Sandsynlighed

Teksten lyder
"Otte batterier er forbundet med hinanden. En måling viser, at 2 af batterierne er flade. Jan tager tilfældigt to af batterierne fra. Hvor stor er sandsynligheden for at et af de 2 batterier er flade".

Hvad er den nemme måde at regne det ud på.

Jeg har fundet ud af at den samlede måder der kan trækkes på er (8*7) / (2*1)

Og så kan jeg godt se at der er 6 trækninger hvor den første er flad og 6 hvor den sidste er flad, altså 12 i alt.

Men hvordan bør opgaven laves også uden at ty til tællemetoder?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2016 - 12:41 #2
Du er næsten i mål med dine overvejelser.

Sandsynligheden er altså: 12/28 = 3/7

Hilsen
Lefty
Avatar billede Daffodil Professor
13. december 2016 - 13:31 #3
Spørgsmålet er om sandsynligheden for at et af batterierne er flade. Af de 28 mulige trækninger er der 12 stk. hvor kun et batteri er fladt. Der er en trækning hvor begge batterier er flade. Skal den tælle med som en mulighed og skal der være 13 mulige udfald, da et batteri jo er fladt når man trækker begge de to flade?
Det kan ændre lidt på sandsynligheden.