09. december 2016 - 12:50 Der er 1 kommentar

Fysik HJælp!

Jeg har et seriøst problem som jeg håber nogle vil hjælpe med!

Jeg er igang med at skrive SRP om dampmaskine (His-Fys)

Jeg beregne nyttevirkningen for det brændstof som jeg brænder af.

T_start er 0

T_slut er 400s

Massen af brændstoffet 0.008kg

Jeg har beregnet brændværdien for brændstoffet (hvilket er spritbriketter, fast stof) hvor jeg fik værdien til 3835718 J/kg.

Herefter har jeg fundet den kemiske energi ved at bruge formlen E = B · m, hvor jeg har fået en værdi på 30685 J

Herefter har jeg fundet effekten ved at bruge formlen P = E / t, hvor jeg har fået en værdi på 73.71 W

Mit spørgsmål er

- Hvordan kan jeg beregne nyttevirkningen for brændstoffet, jeg ved godt der findes den der formel med E_udnyttet / E_tilført, men hvilke tal er det, eller hvordan regner jeg det ud?

- Hvordan kan jeg indskrive noget med den maksimale effekt?

Håber virkelig nogen kan hjælpe mig.
Avatar billede bpb Seniormester
10. december 2016 - 21:52 #1
Beregne nyttevirkningen?  Den er svær at beregne teoretisk.  Det er bedre at måle den.  Det kan gøres på en meget enkel måde:

Stil dampmaskinen op på taget, og start den.

Så snart den er kommet op i omdrejninger, så lad den hejse et lod op i en snor.

Når spritbriketten er brændt ud, så mål hvor højt dampmaskinen fik loddet op.

Multiplicer med loddets masse og med tyngdeaccelerationen.  Husk at bruge de rigtige måleenheder, så du får det udførte arbejde i joule.

Sammenlign med spritbrikettens brændværdi.  Dampmaskinens nyttevirkning vil nok vise sig at være forstemmende lav.

Google fandt dette dokument, som du muligvis kender allerede:
orbitbhtx.systime.dk/fileadmin/indhold/docs/0683_Projekt_Dampmaskinen.doc

Her måler man nyttevirkningen ved at lade dampmaskinen trække en elektrisk generator, som leverer strøm til en pære.  Beskrivelsen er kortfattet  (ca. 10 linier)  og indforstået.  Min gætteevne er i underkanten af hvad der skal til for at kunne give en forklaring, som er pålidelig nok til at kunne bringes her.  Måske forstår man metoden bedre, hvis man udfører forsøget i et fysiklokale under vejledning af en lærer.

Den grundlæggende ide er i øvrigt den samme i de to eksperimenter.

"Den maksimale effekt" hentyder tydeligvis til det næste eksperiment i ovennævnte dokument, med to kraftmålere og en trisse.  Effekten er nul, hvis dampmaskinen står stille.  Effekten er også nul, hvis dampmaskinen kører uden belastning og med fuld hastighed.  Den maksimale effekt, som dampmaskinen kan levere, opnås ved en hastighed et sted midt imellem.  Man kan finde den hastighed, hvor dampmaskinen leverer størst effekt, ved at udføre forsøget og prøve sig frem.