12. december 2016 - 16:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

cpu bliver for varm

er der nogen der har mod på at hjælpe mig med af få min cpu ned i temp
jeg har skiftet pasta og monteret køler ordentlig
det er en i5-3570k cpu
og efter at den på et tidspunkt blev 100 grader pga at pasta var færdig siden har den vist for varmt cpuens 2 og tredje kerne, kan det skyldes beskadiget sensor for jeg har intet åbent kun skrive bord
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2016 - 17:04 #1
Prøv at se temperaturen på Speccy. https://www.piriform.com/speccy/download
Men temperaturen kan godt være misvisende.
Ved du, at kølepasta kun må lægges på, som en tynd film? Kommer man for meget på, virker det omvendt så cpu bliver varmere.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2016 - 17:34 #2
Alle flader skal aftørres med affedtnings væske inden man smører kølepasta på.
Isopropylalkohol er fint til det. Jeg er enig i mængden af kølepasta.
Har du tjekket hvilke temperaturer BIOS viser? Er det her du har hentet temperaturen?
Har du fysisk prøvet at tage på køleren når den er varm?
12. december 2016 - 20:06 #3
jeg har taget temperatur på både hw coder og msi afterburner de hopper begge to op og ned i idele hopper den mellem 57-60
og er ikke så god til det med bios
og da den blev for varm dengang var det fordi cpu køler var gået løs
men hvor meget er for tykt ?
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2016 - 20:17 #4
Kølepasta er et misvisende ord. Pastaen skal ikke køle. På cpuén er der nogle små "ridser" og det er bare dem, som skal udfyldes, så der bliver bedre kontakt, ikke andet. Derfor er det kun et meget tynd lag af kølepasta som skal på.
Kommer man for meget på, virker det isolerende, og varmen bliver ikke ledt til køleribberne. Man kan for eksempel bruge noget i retning af et kontokort til fordeling af kølepasta.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2016 - 20:24 #5
Der er flere måder at påføre pasta. man kan påføre pasta i små pletter og lade køreren fordele eller man kan bruge et rent plastik kort til det.
Du kan se en video her https://www.youtube.com/watch?v=rjF5jabXRCY
i grove træk vises også hvor tykt lag der er ideelt
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2016 - 20:27 #6
Synes om #4 :-)
12. december 2016 - 21:29 #7
det er nok mest fordi  mit værelse nok også er  meget varm men den bliver stadig lidt varm efter min smag
men takker for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2016 - 22:42 #8
Det er Ok, men dit værelse er vel ikke over 22 grader? en computer skal kunne arbejde under en hedebølge 30 grader+
Din cpu kan godt tåle 60 grader. Men som 220661 skriver, mærk på den, måske er målingen misvisende?
Jeg har en AMD A10-7800 med 4 kerner den ligger lige nu på 47 grader, og hvis jeg belaster den ryger den jo højere op.
Avatar billede posten Ekspert
13. december 2016 - 16:54 #9
har du prøvet hvad vej din cpu-blæser henter den friske luft

den ku jo blæse det i dit mofherboard
Avatar billede Sebastian Max Praktikant
06. februar 2021 - 16:20 #10
Hejsa min CPU svinger mellem 57-62 grader er det for maget, hvis det er hvad kan jeg så gøre ved det? Skal man skifte CPU’en
Avatar billede posten Ekspert
06. februar 2021 - 22:03 #11
hvilken cpu er det ??