Avatar billede Slettet bruger
21. december 2016 - 15:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvor mange ser " Ditte & Louise"

Spørgsmålet går mere generelt på, hvordan i alverden kan DR vide om jeg eller du ser feks Ditte & Louise, eller noget tredie.
Ditte & Louise lukkes ned, med den begrundelse, at seertallet er for lavt, men hvor har DR det fra?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2016 - 16:12 #1
De måler seertal - men har ikke antal med, der streamer den. Så målgruppen af dem, der ser serien, måles ikke.
Men ellers, så rapporterer kabel-tv nok tilbage med data, så de kan afregne afgifter (= dobbelt licens)
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2016 - 16:20 #2
Jeg må desværre indrømme at jeg ikke forstod denne:
"De måler seertal - men har ikke antal med, der streamer den"
Vil du ikke uddybe det lidt mere :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. december 2016 - 16:52 #3
Jeg ved at för i tiden havde de et antal "testpersoner" der så fik en box som rapportede hvad folk så på. De boxe (ved ikke hvor mange det var, men sikkert en hel del) blev så fordelt på forkellige grupper (unge, gamle, familer, enlige osv osv).
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2016 - 16:56 #4
Seertal måles på tv-seere. Men os, der streamer fra DR.dk eller andre, er ikke 'seere', da vi ikke ser udsendelser på det tidspunkt, hvor der optælles.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2016 - 17:27 #6
I skal begge to have tak. For mig lyder som om, at DR reelt ikke aner hvor mange der reelt ser en udsendelse.
En gang for rigtig mange år siden, blev seerne af en bestemt udsendelse, opfordret til at trække i WC snoren, så DR kunne konstatere, hvor mange seere der var *G*
Min egen mor gjorde det faktisk, og hvis mange, lige så naivt gjorde det samme, må det hvad været et enormt vandspild.
Den metode tør DR garanteret ikke opfordre til i dag, men spørgsmålet er, om metode sikkerheden er bedre i DAG ?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. december 2016 - 17:43 #7
#5 - og de har altså ikke opfundet en metode at tælle internet-seere der streamer, med. Det er efterhånden ret mange, der ikke ser tv på tv, men på andre enheder og på andre tidspunkter.
Avatar billede Slettet bruger
21. december 2016 - 17:50 #8
#5 Fint link. 1.000 familier, som skal være repræsentative for hele Danmark.
Men er de det? De er måske repræsentative for mange danskere, men jeg tror at der også er mange, som ikke gider være med til  at trykke på knapper, for at få point  til en netbutik som sælger Bjørn Borg-undertøj.
Personlig ville jeg føle mig til grin, som "forsøgs kanin" og ingen jeg kender, ville deltage i den slags. Men ok vi så nok heller ikke repræsentative :-)