Avatar billede Nikolaj98 Novice
15. januar 2017 - 01:30 Der er 12 kommentarer

Rookie mangler pc hjælp!

Hejsa!
Jeg er ved at få problemer med den gamle maskine, som indebærer nogle problemer i et spil, som jeg spiller meget lystigt. Jeg skal derfor hører om det bare er lige til, at skifte bundkort og cpu eller har jeg ret i at det er bare mere end det?
Jeg vil gerne gå væk fra AMD og over til Intel, og har følgende;
CPU: AMD FX-8320
RAM: 16GB Single-Channel DDR3 @ 799MHz
BUNDKORT: MSI 970 GAMING (MS-7693)
GRAFIKKORT: NVIDIA GeForce GTX 970

Ved at jeg f.eks skifter til en opgraderingspakke fra Intel hos Komplett, f.eks
https://www.komplett.dk/product/783615/hardware/saml-selv-pakkeloesninger/opgraderingspakker/opgraderingspakke-intel-core-i5-6600k#

Kan jeg så være sikker på, at det passer til mit kabinet og dens udgange, eller hvordan?

Håber ikke det bliver for rookie, og i har mod på at hjælpe! :-)

Mvh Nikolaj
Avatar billede posten Ekspert
15. januar 2017 - 05:18 #1
når du køber ét nyt bundkort følger der en løs plade med til bagsiden af dit kabinet så du ingen tomme huller harkun dér hvor dine stik skal være vil samtidigt rose dig for at vælge intel da amd bruger mange reusser på at holde sig kold og når du nu har 16 gb. det gamle bundkort vil jeg anbefale når nu du skal spille så brug de 579
så du får det samme ram selv om det er ddr4 ram og da dit skærmkort er på 4gb burde det jo også være nok hvis det jo passer til dit nye msibundkort
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2017 - 10:38 #2
Burde man ikke vente til man ved mere om AMD  Ryzen?
http://www.computerworld.dk/art/238834/her-er-fem-ting-du-skal-vide-om-ryzen-amd-s-nye-kaempesatsning-som-skal-udfordre-intel

Er ikke selv gamer, men vil alligevel anbefale man samler et sæt hvor man fra starten har en ordentlig køler. Stock køleren der følger med kan bruges, men du bliver hurtigt ked at at høre på den da den larmer for at holde computeren nedkølet.
Avatar billede hemberg Forsker
15. januar 2017 - 17:55 #3
INTEL / AMD ... Hmmm jeg skal ikke starte den nærmest religiøse krig der eventuelt følger ved, at fremhæve den ene frem for den anden. Men har dog et par råd til dig.

1) Du skriver ikke (af det jeg kan læse) hvorfor du vil af med AMD'en. Så vidt jeg lige kan se er det et ok setup så måske kan det være nok med et par "små" opgraderinger.
2) Din amd processor sokkel kan bruges til langt hurtigere amd processorer i FX serien så måske en billigere løsning end en komplet opgradering.
3) Du skriver du har single channel ram. Der burde også være noget at hente ved at sætte dual channel ram i.
4) En RIGTIG god investering er en SSD disk. Hvis ikke du har en allerede ville jeg starte der. Disken kan være en større flaskehals end man regner med.
5) Og apropos flaskehals. Inden du helt skrotter dit amd setup og køber dig fattig i hardware så prøv at finde dine flaskehalse. Nogle gange skal der ikke så meget til for at få en hurtigere maskine. Og så nogle gange må man starte fra ny.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. januar 2017 - 17:58 #4
Enig i #3
Avatar billede Nikolaj98 Novice
01. februar 2017 - 17:33 #5
Tak for de fine input #3, jeg besvare lige dine punkter
1 - Jeg vil ikke decideret af med AMD'en i sidste ende, men med de problemer jeg har med mit spil CS, har første tanke bare at skrotte lortet.

3 - Det kunne være ja, er ikke specielt nem på hardware fronten, men det ville være en idé.
4 - Jeg har en SSD disk, rigtig dejligt.
5 - Det er problemet. Hvordan skal jeg finde mine flaskehalse problemer, når jeg som overstående er kæmpe rookie. Jeg oplever konstant FPS drops ingame, lag spikes ift. til hvis jeg møder en fjende og det kører slet ikke så smooth, som det egentligt burde. Jeg har gjort alt gennem commands, samt tweak commands, low settings og low settings igennem NVIDIA, alligevel formår det at fremføre sig svagt, hvilket jeg er meget uforståelig med. Derfor har mine tanke været, at skralde lortet, og opgradere, fordi de fleste der kører Intel ikke har disse problemer i samme stræk.
Avatar billede hemberg Forsker
01. februar 2017 - 18:06 #6
Bruger du trådløs eller kablet forbindelse ???
Avatar billede Nikolaj98 Novice
01. februar 2017 - 18:49 #7
Jeg bruger kablet forbindelse - 40/40 heller ikke det der er problemet :-)
Avatar billede posten Ekspert
01. februar 2017 - 18:53 #8
er din cpu sat til at køre ssd ??
Avatar billede hemberg Forsker
01. februar 2017 - 19:10 #9
En anden ting der måske kan give ustabil/dårlig internet forbindelse er dit netværkskabel fra din pc til din router. Ikke mange ved det men hvis kablet ikke er skærmet og der ligger fx en mobiltelefon ved siden af kablet. Så kan det skabe støj i din forbindelse. Jeg tror ikke at det er dit hardware setup den er gal med. Du kan se på kablet om det er skærmet eller ej. Der står (med meget lille skrift) fx CAT5e UTP. UTP = ikke skærmet. STP = Skærmet. Derudover Findes CAT5, CAT5E, CAT6, CAT6E, CAT7 (CAT8). Det er alt sammen netværkskabel standarter. Bedste minimum for god forbindelse er CAT6 STP (Efter egne erfaringer). Der findes også indstillinger for selve netkortet som kan give en dårlig forbindelse. Men først tjek lige dit kabel.
Avatar billede Nikolaj98 Novice
01. februar 2017 - 19:10 #10
#8 Hvordan tjekker jeg det, for at være sikker? Men det er jeg særdeles sikker på den er sat til, ja
Avatar billede Nikolaj98 Novice
01. februar 2017 - 19:14 #11
#9 kablet er CAT6 U/UTP
Avatar billede Nikolaj98 Novice
01. februar 2017 - 19:15 #12
#9 Men der er har ingen forskel været, de gange jeg har været andre steder med pc'en, hvor jeg har brugt andet netkabel osv. :)