Avatar billede petert Forsker
24. januar 2017 - 08:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

IP adresser VS Mac adress

Hej.
Jeg bor i et hus, med 4 lejligheder.
Hvis jeg får en internet forbindelse via fiber 500/500, og har kundeforholdet til udbyderen. Og jeg så vil dele denne med, 3 andre familier (4 i alt).hvordan sikre jeg at alle ikke kan se de andres net.
hvad skal der være af udstyr på linjen ud. eks .switch ( og kan sikkerheden sættes op her?)
og hvad skal hver familie have.?
Skal jeg tilkøbe
4 ip adresse ipv6 ?
eller
4 Mac Adresser
mvh
Petert
Avatar billede Nina Forsker
24. januar 2017 - 09:14 #1
Hej Petert,

Forskellen på Mac adresser og ip adresser er Mac adresser er unikke og er bundet til dit netværkskort. Dette betyder du ikke kan "tilkøbe" dig flere Mac adresser. :)

Du kan jo så lave noget NAT til de familier som du vil dele dit netværk med. Dit eneste problem er at når de allesammen deler dit netværk, bruger de også allesammen din offentlige IP-adresse.

Jeg er ikke sikker på det er muligt at lave et setup som gør du kan tildele familerne hver deres egen Offentlige IP-adresse hvis det hele skal ud igennem din Fiberport. Det er desværre udover min viden, men jeg håber du lærte lidt af mit svar. :)

Mvh. Nina
Avatar billede petert Forsker
24. januar 2017 - 10:22 #2
Hej Nina
kan jeg lave det sådan
Jeg sætte en Switch, som har IP adresse.
hver familie får en port i switch, en
hver familie har så en firewall hos dem selv.?
Avatar billede Nina Forsker
24. januar 2017 - 10:35 #3
Hej Peter,

Jeg tænker du sætter en router op hos hver familie, som er bundet sammen med en switch hos dig, over til en router med port til internettet, hver familie får deres eget subnet så du har styr på hvem er hvem. eks. 192.168.101.0/24 og 192.168.201.0/24, firewallen er hos familien selv, men du kan med din switch over i routeren holde styr på trafikken.

På en switch kan du ikke sætte en Ip-adresse men en Default-Gateway hvilket betyder en Ip-adresse den kan sende alt trafikken hen. Netværks opsætning kan være ret kompliceret og hvis du ikke rigtig har styr på hvordan man opsætter routere og switches, er det måske lidt svært.

Evt. kan du jo lede efter en som vil gøre det for dig selvfølgelig mod betaling.

Men ellers er Google og Youtube din ven. Det nemlig begrænset hvor meget jeg kan hjælpe dig via skrift men kan jo prøve. :)

Mvh. Nina
Avatar billede wjens Guru
24. januar 2017 - 16:41 #4
Du skal også være sikker på at dit abonnement tillader at dele mellem flere familier. Du skal nok have et "professionelt" abonnement - dem til private er tit kun til din husstand og må ikke deles med naboerne.
Avatar billede petert Forsker
25. januar 2017 - 15:48 #5
tak for hjælpen
MVH
Petert
Avatar billede petert Forsker
25. januar 2017 - 15:49 #6
MVH
Petert