Avatar billede TNPihl Novice
25. januar 2017 - 20:06 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Konvertering af CDR-fil > AI-fil

Jeg har brug for lidt hjælp til at konvertere en fil lavet i en lidt ældre version af CorelDraw til vektorformatet AI.

Håber der er en der lige kan hjælpe med denne lille opgave.

http://www.jimcarreyonline.com/billedet.CDR
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2017 - 22:47 #1
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. januar 2017 - 07:58 #2
Ved du, hvilken CorelDraw version filen er oprettet i?
Den kan ikke åbnes af en ældgammel version 5.0 - som ellers også kan åbne endnu ældre versioner.
Illustrator 15 kan håndtere filer fra denne version - og nyere - men ikke denne fil.
Mystisk.
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2017 - 18:21 #3
Jeg har lige fundet ud af, at filen kan åbnes med Inkscape:

https://inkscape.org/en/

I min version af  Inkscape (0.48) kan den åbnede fil ikke gemmes som.ai , men der er flere andre vektorformater at vælge imellem, hvis det kan hjælpe.
Avatar billede TNPihl Novice
26. januar 2017 - 22:16 #5
Det er gemt i CorelDraw 12
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
26. januar 2017 - 22:44 #6
#3
Hvis milter kan gemme filen som svg (eller andet vektorformat), kan jeg konvertere den til en ai fil.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2017 - 13:43 #7
Er du interesseret i det, expert_fyren?

Jeg skal lige sikre mig, at billedet ser rigtigt ud. Jeg legede lidt med billedet i går i bl.a.
LibreOffice Draw og fandt ud af, der var mere tekst end det, Inkscape viste. Herunder er et link til Mediafire, hvor en PDF-version forhåbentligt kan findes.

http://www.mediafire.com/file/do3ci8j765pz11a/billedet2.pdf
Avatar billede TNPihl Novice
27. januar 2017 - 19:36 #8
Milter>
Det ser fint ud. Har du mulighed for at bruge skrifttypen Alfa Slab One i den nederste tekst. For så ser billedet ud som den er tænkt. :)

STØT FANKLUBBEN
KØB DINE SNACKS HER
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2017 - 15:22 #9
Avatar billede TNPihl Novice
28. januar 2017 - 17:16 #10
Ja, den ser præcis ud som den skal. :)

Har I så også mulighed for at gemme den i et vektor format? Særligt ai-fil, så vil det være helt fantastisk.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. januar 2017 - 23:34 #11
Milters pdf-fil er i vektorformat. Her er den konverteret til en ai-fil:
http://finnrasmus.dk/black_wolves.ai
Skriften er omdannet til kurver, så filen også kan åbnes af Illustrator-brugere, der ikke har skriften installeret.
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2017 - 23:46 #12
Nu er jeg ikke professionel grafiker, men jeg vil mene, PDF-filen i #9 er en vektorfil. Prøv at forstørre billedet til f.eks. 800% eller mere på din computer, og du vil stadig se runde og bløde kurver. På et rasterbillede ville du se kantede og pixelerede kurver.

Hvis problemet ligger et andet sted, så må du fortælle, hvad filen skal bruges til, og hvorfor den skal være i ai-format.  Hvis den skal sendes til en professionel printer, så er der herunder en vesion i en X-1A-version.

Hvis FinnRasmussen stadig læser med her, kan han måske konvertere PDF-en til.ai.

https://www.mediafire.com/?hkdh98sbyuqsocg
Avatar billede milter Ekspert
28. januar 2017 - 23:48 #13
Ah, så glemte jeg at opdatere :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
28. januar 2017 - 23:52 #14
Jeg ved ikke hvorfor, men ai-filen i linket åbnes i en pdf-reader. Hvis jeg højreklikker for at gemme på disk, vil den kun gemme destinationen som pdf.
Når jeg klikker på filen på min egen disk, åbner den i Illustrator.
Hvis jeg får den som eps eller svg fra milter, kan jeg måske få et andet resultat.
Ellers må den sendes via mail.
Avatar billede milter Ekspert
29. januar 2017 - 00:38 #15
Ak ja, gad vist hvornår de firmaer finder ud af at udvikle programmer, som kan oversætte og tolke hinanden korrekt?

Herunder er en .svg-version, som forhåbentligt kan bruges. http://www.mediafire.com/file/6no6p6o98fvdt39/billedet4svg.svg
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. januar 2017 - 07:54 #16
Jeg har gemt milters svg-fil som ai og fjernet markeringen ved
"Opret pdf-kompatibel fil", men linket i #11 vil stadig åbne i en pdf-reader.

Gem zip-filen på disk, højreklik og vælg Udpak Alle
http://finnrasmus.dk/black_wolves.zip

Mange professionelle trykkerier vil bede om en ai-fil, selv om deres Illustrator også kan åbne pdf-filer.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. januar 2017 - 08:26 #17
Det er kun i min Internet Explorer, at linket i #11 vil åbne i en pdf-reader.
I Firefox får jeg muligheden for at downloade som ai-fil.
Avatar billede TNPihl Novice
29. januar 2017 - 15:44 #18
Tusind tak for hjælpen til Jer. FinnRasmussen og milter.

Rigtig godt arbejde, er meget glad for at I har brugt noget tid på at hjælpe mig med dette. :)
Avatar billede milter Ekspert
30. januar 2017 - 12:07 #19
Velbekom :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
30. januar 2017 - 13:14 #20
Også herfra. Godt samarbejde med milter.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
30. januar 2017 - 13:38 #21
Grunden til, at trykkerier foretrækker ai-filer, er sandsynligvis, at pdf-filer også kan oprettes af programmer, som ikke understøtter vektorgrafik.