Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 13:23 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Stueantenne kun til DR

Jeg ser sjældent TV. Jeg har yousee grundpakken, som er steget til 2988 Kr.
Om året. Det finder jeg er meningsløst dyrt for mig, ikke mindst efter at yousee har lukket for FM signalet.
Jeg har forstået, at man kan frasige sig TV og beholde Internettet.
Derfor har jeg brug for en stue TV antenne som bare kan tage DR.
Jeg bor i København-Valby.
Avatar billede INK Ekspert
04. februar 2017 - 14:29 #1
Inden du opsiger YouSee tv-abonnement, kan du bede dem sende en gratis stueantenne!
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 14:42 #2
Hej, jeg har fået en gratis stueantenne. Det var bare en T formet ledning, som enten kunne ligge og flyde på gulvet eller blive sømmet op på væggen.
Jeg har anskaffet mig en lille Internet radio, som jeg har tilsluttet mit anlæg, det fungerer rigtig godt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2017 - 14:44 #3
@Ink hvordan fungerer det? - hvorfor skulle de sende en stueantenne gratis?

@Valby1 - husk først og fremmest at tjekke, at dit tv kan tage DVB-T signaler, og ikke kun DVB-C (som signalet fra YouSee er). I fremtiden vil luftsignalet også skifte mere til den nyere DVB-T2 standard, så du er kun "sikker" hvis dit TV kan T2 protokollen.

Der ud over kender jeg kun loft/udendørs antenner, så her vil jeg ikke kunne råde dig - men både Harald Nyborg og http://www.av-connection.dk/?ML=1056 har fine antenner...
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 15:00 #4
#3 hvordan tjekker jeg for DVB-T ? Jeg har ikke længere brugsanvisningen.
Den gratis stueantenne er kun til FM signalet.
Tak for linket.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 15:05 #5
Denne antenne, fra linket, ser fornuftig ud, og så er den oven i købet billig.
http://www.av-connection.dk/?PGr=4737
Avatar billede store-morten Ekspert
04. februar 2017 - 15:22 #6
@ole_madsen: stueantenne gratis fra YouSee, den er god nok
Stueantenne - Du kan også modtage FM-radiosignalet med en stueantenne. Du kan bestille en stueantenne ved at logge ind på Mit YouSee med dit YouSee Login (Ser du ikke nogen bestillingsformular, når du er logget ind på Mit YouSee, skyldes det, at vi ikke laver nogen ændringer hos dig).
Du kan også ringe og bestille en stueantenne på 70 70 30 17 (hverdage mellem kl 8-20 og øvrige dage kl. 10-20).

https://kundeservice.yousee.dk/nyheder/nyhedsarkiv/tv2017/fm-sluk
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2017 - 16:48 #7
Men det er bare så svært at få en FM-antenne til at modtage DVB-T TV signalet... - det var jo det der var opgaven :-D

Valby1 - hvilket TV - man kan som regel finde specifikationerne på internettet...
Avatar billede INK Ekspert
04. februar 2017 - 17:00 #8
Beklager forvirringen. Den gratis stueantenne er kun for fm. Jeg fejllæste spm. ;-(
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 17:06 #9
#7 Det er et Panasonic 40-42"  Måske 4 år gammelt.

#8 Det er da Ok, vi er mange, som læser forkert ind i mellem :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2017 - 17:19 #10
Vi skal nok bruge det nøjagtige modelnummer på TV´et - jeg er næsten sikker på Panasonic har lavet mere en et TV i den størrelse :-)

Det udfordres også af at samme TV er udgivet under forskellige modelnavne, netop fordi én model har DVB-T tuner, og en anden model har DVB-C. Så er det typisk bare et enkelt tal eller bogstav i modelnavnet, der indikerer om det er den ene eller anden type.
Avatar billede hemberg Forsker
04. februar 2017 - 17:28 #11
Jeg mener at kunne huske at DVB signalet nu hedder DVB-T2 og ikke længere bare T. Nåh jo. og så skal der være en mpeg4 tuner i tv'et også. SÅ er du køreklar.
Avatar billede madklub Guru
04. februar 2017 - 18:11 #12
Hvis jeg var dig - og ejede en smartphone - ville jeg købe en Chromecast.
Så finder du det du vil se på DR's tv app. og caster det til dit TV.
Chromecast virker også til Youtube, Netflix, HBO osv.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 19:14 #13
#10 Panasonic 42" model TX-L42ET5B
Jeg har kikket lidt på nettet, men kunne ikke se, om det har DVB-T.

#12 Jeg har ikke Smartphone, men jeg har Chromecast. Den nye, som jeg kan bruge på iPad.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 19:32 #14
Jeg gik ind i kanalindstillinger og der stod DVB-C menu, og jeg kan ikke se noget
med DVB-tuner.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. februar 2017 - 22:04 #15
DVB-T :-) - DVB-C er også "DVB" (Digital Video Broadcast). C står for Cable, og T for Terrastial (luft til jord - og sikkert ikke skrevet rigtigt).

Jeg kan heller ikke finde nogen beviser for, hvilken tuner den har - men har du allerede ChromeCast ville jeg også gøre som madklub foreslår, at streame direkte til den. Dels er signalet ofte mere pålideligt (i hvert fald der hvor jeg bor), dels har mine børn på rekordtid lært at bruge cast-teknologien, og så måtte deres mor jo også lære det :-)

Så selv om vi både har kabel, antenne og cast via internet, er det primært cast og antenne i nævnte rækkefølge vi benytter.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2017 - 23:35 #16
#15 Ok så må jeg jo også prøve at lære det. Det er mange år siden jeg prøvede, så jeg har glemt alt om det. Billedet fra yousee er der nu ikke noget i vejen med, det er "kun" prisen. Og som jeg forstår Cromecast, kan jeg ikke gemme en udsendelse.
Tak til alle som har deltaget i spørgsmålet :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 12:55 #17
Hmm.. Er der et rimeligt DR 1 signal på stedet.. Og en gammeldags antenneindgang på fjernsynet..

Så KUNNE man smide 1 til 5 meter antennekabel i fjernsynet. Og lade det søge "gratiskanaler" alene.. UDEN andet koblet til fjernsynet.

Kommer dr1 frem ( Evt dårligt ) Så ER det MINDST et DVB T.

DVB T2 tv er IKKE et must for rent dr1 signal.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 13:16 #18
Tak for dit indlæg. Der er et rundt stik, som der sidder på kablerne fra yousee.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2017 - 13:37 #19
Stikket fortæller desværre ikke om det er DVB-C eller DVB-T - eller begge.

Men enig i at det ikke betyder så meget endnu, om det er DVB-T eller DVB-T2. Du kan se en oversigt over de få kanaler der kodes efter DVB-T2 her - og der er vist ikke nogen gratiskanaler imellem:

https://www.boxertv.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar/hvad-er-dvb-t2-udstyr/

Der er også en liste over "godkendte" DVB-T2 fjernsyn, og der er dit ikke med. Til gengæld er et næsten identisk - Panasonic TX-L42ET5Y. Det får mig til at tro, at "Y" udgaven er med DVB-T modtager, mens "B" udgaven er med DVB-C modtager.

Testen med en stueantenne - forudsat du kan låne dig frem til en (ingen grund til at investere i noget der ikke vil kunne bruges :-) - er også god... - så kan du i det mindste få afklaret, om det kan eller ej.

Får du monteret en antenne du kan bruge, og viser det sig at dit TV IKKE understøtter DVB-T, så er alt håb trods alt ikke ude - man kan koble en ekstern tuner på en HDMI indgang: http://www.harald-nyborg.dk/p4945/denver-mpeg4-dvb-t-boks
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 13:59 #20
Takker!
Avatar billede thov Forsker
20. februar 2017 - 15:00 #21
Jeg købte den UFO-120 antenne, omtalt i denne tråd:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/897915
for at modtage Boxer-tv.
Efter en flytning for 2 år siden, dummede jeg mig med youSee kabel TV, for
jeg anede ikke at signalet svækkes to gange om året.
Da ol i Rio så ud til at forsvinde i pixeleringerne, og youSee var iskolde for fejlmeldingen, er jeg tilbage hos Boxer, og med UFO-120 indendørs.
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 16:29 #22
Kan stærkt anbefale denne.. Jeg har lige sat den op hos min gamle mor.

Hun bor i rækkehus hvor de havde fællesantenne.. Den er så nedlagt her pr. 1 feb.

Alle de øvrige fik sat hver deres udendørsantenne op.. Til den nette sum af 1800 kr pr. næse.. Min mor slap med de 200 kr, og har MINDST ligeså godt signal som de øvrige har.

Min mor har endda Boxer, ( fuld pakke) der faktisk kræver et bedre signal end standard.

Nu står den fine sort antenne blot på reolen ved siden af fjernsynet.
( Den er ikke særlig retningskrævende. Og ret ligeglad med hvad der er for og bag.?

Den antenne jeg linker til har dæmpning, således at evt 4G mobilsignal ikke ødelægges af tv signalet.. Det ER blevet et kendt problem.

Så de 200 kr er givet godt ud. Iøvrigt er der returret hos H.Nyborg ;)

http://www.harald-nyborg.dk/p2893/antenne-lte-sort-multi-inde
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 16:51 #23
Til ovenstående ;)

Her er vi nede i en pris hvor 2 eller flere antenner, til 2 eller flere tv, næppe kan gøres billigere. Altså 1 antenne til hvert tv i huset.. Og NUL kabler/fordelere ;)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 16:52 #24
Tak for de nye indslag.
#21 sikkert en udmærket antenne, men den passer ikke rigtigt i min stue.
#22 Ja det er da også en mulighed, men i øjeblikket hælder jeg mest til denne:
http://www.av-connection.dk/?PGr=4737
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 16:55 #25
#24 Sikkert også fint valg.. Og endda på afbetaling til kun 12 kr md ;) ;)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 16:59 #26
Ja man skulle tro det var en vittighed med en afbetalings ordning for 279 Kr. :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 17:08 #27
Lige en kommentar. Ofte står der i anvisningerne:
Citat:
"Det er også en god ide at placere den indendørs antenne i et vindue"

LAD VÆRE hvis der er energiruder.. Disse har en "usynlig" film på det ene glaslag.
Det "dræber/dæmper" i den grad udefra kommende signaler.. Gælder både TV og mobildata gennem luften.

Allerbedst er en placering der peger ud i rummet ;)
Avatar billede BPA Seniormester
20. februar 2017 - 17:13 #28
# 21 thov.
Du skriver:
" Efter en flytning for 2 år siden, dummede jeg mig med youSee kabel TV, for
jeg anede ikke at signalet svækkes to gange om året."

Svække signalet ?
Det har jeg ikke hørt før. Kan man læse om det andetsteds, eller ved du mere om det?
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 17:15 #29
Takker for info. Mine ruder er fra omkring 1899 :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
20. februar 2017 - 17:16 #30
Og lige et håndværkertrick ;)

Energirude eller ej ???

1. En energirude er altid en termorude (2 eller 3 lag glas)

Er der termoruder, så hold en tændt lighter op foran ruden indefra.
( Bedst hvis det er mørkt ude)

Viser spejlingen af flammen, kun 2 flammer, så er det næppe en energirude.

Viser spejlingen af flammen 3 eller 4 flammer, så er det ret sikkert en energirude.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 17:23 #31
Det er garanteret et enkelt glas. Derfor er der forsatsvinduer. Men det er da godt at vide, hvis værten finder på at udskifte de nuværende vinduer. Hvilket dog er ret usandsynlig, med mindre jeg accepterer en kraftig  huslejestigning, og det gør jeg ikke.
Avatar billede thov Forsker
20. februar 2017 - 19:04 #32
BPA #28
Den halvårlige svækkelse er et lokalt problem i flere af denne ejendoms opgange, og kun for os som bor til venstre.
I starten kunne jeg have TV og videooptager kørende sammen.
Et halvt år senere, efter en opdatering af kanalerne, måtte jeg nøjes med et apparat ad gangen, hvis jeg ville undgå pixelering.
Kanalopdateringen i juli 2016 rev tæppet helt væk under min TV-modtagelse.
Eneste udbytte af fejlmeldingen, var en sludder for en sladder.
Avatar billede BPA Seniormester
20. februar 2017 - 19:55 #33
# 32
OK, det var lokalt. Det forklarer fænomenet.
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2017 - 20:23 #34
Tak til alle, som var med i mit spørgsmål:-)
Jeg har købt denne kontant :-) http://www.av-connection.dk/?PGr=4737