Avatar billede bongo Novice
10. januar 2010 - 22:49 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Antenne til digitalt signal

100 hurtige point!

Jeg skal ud og købe fladskærms-tv i morgen, for første gang.
Jeg ved ingenting - total noob:
Hvilken antenne skal jeg købe? Hvilken er bedst, men koster ikke 1.000 kroner?
Så vidt min begrænsede viden rækker til, har jeg forstået det sådan, at jeg uden at være tilmeldt noget som helst (YouSee, Boxer osv), kan modtage 7-8 kanaler digitalt alene med en digital stueantenne, som sættes i tv'et.

Hjælp tak!

De bedste hilsner

B

:)
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 22:57 #1
Jeg har lige købt fladskærm. (mpeg4 full HD)

Bruger den gamle antenne (TV2)

Fik 10 programmer.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 22:59 #2
Dr1 - TV2/Øst - DR2 - Dr Ramasjang - DR K - DR HD - DR UPDATE - Øst - FOLKETINGET - DR Synsfortolkning
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2010 - 23:01 #3
Enig med store-morten. Du får det bedste resultat ved at bruge din tagantenne. Hvis du skal se de svenske kanaler skal du have en der peger i den retning. Har du kunnet se sverige før i tiden (medens de sendte analogt) kan du muligvis også få disse tilbage når du scanner efter kanaler.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 23:06 #4
Ang. digitalantenne kommer det an på:
Geografi/modtageforhold
indendørs/udendørs
osv.
Har været med til at opsætte en smart model i form af en flagknop. Pris ca. 1800kr. Blev dog skuffet, ikke bedre signal end gammel antenne.
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 23:09 #5
Avatar billede store-morten Ekspert
10. januar 2010 - 23:18 #6
Som 220661 skriver, kan jeg også modtage ca. 10 tyske kanaler afhængi af vejret :-)(lokation: Sydfalster)
Avatar billede bongo Novice
11. januar 2010 - 01:29 #7
Jeg har kun haft en stueantenne før og kunne kun modtage dr1, dr2 og et rigtig dårligt tv2 signal. That's it!

Der er ingen antenne på taget. Jeg bor på 4. i Kbh.

Hvad gør jeg så?
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 01:55 #8
Jeg fandt en gammel antenne af teleskop-udgaven, som havde siddet på et oldgammelt 16" transportabelt TV og satte den i en DVB_T kasse til 300,- fra ALDI.

Fuldt signal, samtlige BoxerTV-kanaler Kan kun se de frie, da der ikke er kortlæser).
Viby J
Avatar billede thov Forsker
11. januar 2010 - 04:28 #9
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 06:53 #10
En UFO 120 fra Triax er noget af det bedste man kan få fat i der er forskellige beslag til montering, jeg købte min på rødemellemvej til 543,00kr. men fås også hos netto sat til 517,00kr med forsendelse.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 08:09 #11
Triax UFO 120  449.- kr. + forsendelse 45.- kr 494.- kr
Se ¤5
eller http://www.av-connection.dk/?PGr=3268&ML=497
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 08:17 #12
På midtlolland har jeg set man bruger:
Triax UNIX 32 til 429.- + forsendelse

Triax antenneudgaver og -modtageforhold:
Digital antenner fås i mange udgaver, alt efter hvor de skal bruges i landet og hvordan dækningen er. Som hovedregel er antallet af elementer afgørende for hvor god antennen er til modtagelse, dvs. jo flere elementer, jo bedre modtagelse.

En anden parameter, der gør sig gældende, er den såkaldte for- til bagforhold (front to back ratio), som gør sig gældende når der begynder at være mange kanaler i luften fra f.eks. nabolande på samme frekvenser som i Danmark. Der er det vigtigt at antennen skærmer godt af for andre sendere end den man ønsker at modtage fra, og derfor er der nogen modeller der har bedre for- til bagforhold end andre. Såfremt man ønsker at modtage TV-signaler fra flere forskellige sender, f.eks. både Danmark og Tyskland/Sverige bør man benytte 2 separate antenner og en kombiner for at samle signalet, for at opnå den bedste kvalitet.
Avatar billede justrace Novice
11. januar 2010 - 08:18 #13
Den stueantenne du havde engang, var det til det "gamle" analoge signal?

Hvis det er tilfældet kan du sikkert få et bedre signal efter digitaliseringen.

Men på BoxerTV's hjemmeside kan du se et dækningskort, og er dit område grønt burde du kunne klare det med en lille stueantenne. Evt. placeret ved et vindue der vender mod sendemasten.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. januar 2010 - 08:29 #14
HVIS du har altan, og vælger en retningsbestemt antenne (altså en der skal pege imod det signal du vil modtage - hvilket vist ikke er nødvendigt med den anbefalede "ufo"), kan du på DR´s hjemmeside se både dækningskort, og ved at taste din adresse ind, få angivet den optimale retning: http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081106141742.htm
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 08:29 #15
http://www.dr.dk/DigitaltTV/20081106141742.htm

Her kan du Zoome ind på din lokation og se hvilken sender der er bedst i dit område.
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 08:29 #16
Triax UNIX 32 Er en gammel tv2 antenne uden forstærker, hvor UFO120 har 28db forstærkning og kan bruges inde og udendørs.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 08:51 #17
Triax UNIX 32 Er en gammel tv2 antenne
Gammel er ikke = Dårlig
(Humoristisk ment ;-) )

Som jeg nævnte, har jeg været med til at sætte en 'Flagknop" op (28db) som erstatning for gammel 'Fluesmækker' Ingen væsenlig forbedring?

Prøv at få information i butikken?
Avatar billede Jensen DK Novice
11. januar 2010 - 09:35 #18
Jeg har også sat en flagknup antenne op på Amager, er meget skuffet over resultatet, jeg bor på samme vej og har selv Den UFO som er nævnt tidligere og den hiver 24 forskellige kanaler ind med et udslag på 100% uanset vejret.
Avatar billede bongo Novice
11. januar 2010 - 13:58 #19
Tak for alle de gode svar!

Jeg udleder, at jeg skal købe en UFO, som jeg godt kan sætte op i stuen. Og en fordeler, da jeg køber to tv.
Og at jeg så uden at tilmelde mig noget, kommer til at kunne modtage en del kanaler. (flere end de 2½ jeg kunne modtage tidligere.)

Sådan helt lavteknisk, det ser ud som om, den kommer med et f-stik. Er den så bare lige til at sætte i fladskærms-tv'et, eller hvad?

Jeg synes, jeg har fået mange gode svar, så vil jer der vil have point ikke bare lægge et svar, så jeg kan fordele?

Tak for hjælpen!

De bedste hilsner

B
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 14:42 #20
f-stikket er det på antennen. (Der følger sikkert et med den nye antenne)
I tv'et bruger du almindeligt stik.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. januar 2010 - 14:45 #21
F-stik:

http://www.av-connection.dk/?ML=1244

Samling af kabel med F-stik:
1) Kablets yderste kappe af-issoleres ca. 10 mm. fra enden.
2) Folie skærmen skæres væk.
3) Den flettede skærm bøjes bagud af kablet og fordeles jævnt og rundt.
4) Der af-issoleres ca. 6 mm. af den innerste skum-issolation.
5) F-stikket skrues på kablet indtil skum-issolationen er kommet igennem den smalleste invendige passage på stikket. Herefter skulle inderlederen gerne stikke 1-2 mm. ud over stikket og stikket er samlet korrekt.

NB: Kablet må ikke kunne trækkes ud af stikket uden at bruge vold. Hvis det kan det, så skal du bruge et mindre F-stik eller prøve igen og bøje folieskærmen med bagud af kablet.
Avatar billede Jensen DK Novice
12. januar 2010 - 06:30 #22
Hvis du har den funktion på dit tv som giver 5v. til antennen, så skal den slås til, men du må ikke køre med 5v. slået til samtidig på begge tv, så skal du have en strømforsyning som giver imellem 5v. og 24v. og når du køber Triax 120 ufo så er der flere forskellige monteringsbeslag med, det F-stik som følger med er til det tynde antendekabel du kan også få et F-stik til 7,1 mm.
Avatar billede flemmingjensens Nybegynder
07. februar 2011 - 21:44 #23
Jeg er ret så sikker på at grunden til forskellen mellem ufo 120 og flagknoppen er jeres modtageforhold / location.
Selvom det er samme vej, kan signalet være ret så forskelligt.
Jeg går ud fra at vi snakker tertek flagknop og ufo 120 begge fra triax.
Jeg har haft kontakt til en af deres teknikere, og fik der bekræftet at det er samme indmad i de to, men forskellig indpakning.
Syntes selv det er ret meget overkill at give mellem 1000 og 1500 mere for antennen, hvis altså ikke lige det er fordi den skal bruges i flagstangen.

Bare lige min 10 øre....