Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 11:23 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

kode i pdf.

Kan der egentligt indsættes kode i pdf?  som vba i excel f.eks?

Som f.eks styrer udskriften af pdf?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2017 - 13:11 #1
Der tror jeg lige jeg skal have specificeret hvad du mener med "Kode"? - mener du programmerings"kode", printersprogs kode (til at styre eks. papirbakkevalg), eller kode som i password beskyttelse?
Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 13:31 #2
Hej    jeg mener vel  printersprogskode..... jeg vil gerne låse mit pdf dokument til at udskrive på bagsiden.... således at når jeg sender det til andre, står det til udskrift på bagsiden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2017 - 13:52 #3
Det kan du ikke - du kan ikke lave printerspecifikke indstillinger, af den simple årsag at du ikke aner hvilket printersprog modtagerens printer er baseret på, og om den overhovedet har duplex modul installeret (hvilket er en forudsætning for tosidet udskrift).
Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 14:06 #4
Kan man vel godt vide....  til en gruppe i ens firma, hvor de kun kan benytte samme printer?
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2017 - 14:25 #5
Så vidt jeg ved kan du godt tilføje javascript til en pdf. Så svaret er ja. Se fx
https://answers.acrobatusers.com/How-I-add-JavaScript-PDF-form-q198153.aspx
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2017 - 14:30 #6
#4: Ja, men det ændrer ikke ved at det ikke er muligt i PDF formatet. Du kan gøre det med Office dokumenter, der defaulter opsætningen til den sidst kendte type printer (Har vi ikke været denne igennem før?).
Men det gælder altså (mig bekendt) ikke PDF dokumenter.

#5: Så er vi ovre i en bolgade, hvor jeg ikke har kundskaber - men det kræver vel så, at modtageren har JAVA installeret? - så kræver det både at man kan programmere JAVA og at forudsætningerne hos modtageren er til stede, så ja man kan måske... - men det er ikke helt lige til :-)
Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 14:33 #7
Nu kender jeg ikke rigtigt javascript, men vil det kunne styre udennævnte udskrift (duplex) på pdf. filen ?
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2017 - 14:34 #8
#6:
javascript - ikke at forveksle med java. Kræver ikke noget installeret.

Men klart - kan skal kunne programmere javascript, ligesom man skal kunne VBA for at bruge det i excel.
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2017 - 14:41 #9
javascript kører i alle browsere, og kan der bruges til at styre dine udskrifter. Det gælder i princippet også en pdf.

Når jeg skriver "i princippet" er det fordi jeg ikke selv har prøvet at styre print fra en pdf, og derfor ikke ved, om man løber ind i et eller andet, der begrænser mulighederne i forhold til hvad du ønsker.
Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 14:44 #10
Kan du javascript?
Avatar billede acore Ekspert
06. februar 2017 - 15:09 #11
Ja, til husbehov.

Hvis du selv vil prøve, så start med koden fra eksemplet i #5 og se om du overhovedet kan køre kode i dit dokument. Hvis det lykkes, skal du bare finde javascript, der ændrer printeropsætningen. Det kan du google dig til.
Avatar billede BIRGER Seniormester
06. februar 2017 - 15:11 #12
mange tak
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. februar 2017 - 15:26 #13
Vend endelig tilbage hvis det virker - det lyder spændende.

Men jeg gætter på, at brugeren altid kan "overrule" indstillingerne i print dialog boksen. Det kan så ske det ikke har betydning i den gældende situation :-)