Avatar billede KBS Praktikant
09. februar 2017 - 11:36 Der er 6 kommentarer

Sammenlign værdier og returner på baggrund af HVIS OK

Hej

Jeg har brug for en formel der kan returnere en celleværdi på baggrund af nogle klausuler, og har ikke selv kunnet finde ud af hvordan jeg skal kombinere mine lopslag og hvis funktioner.

For linje 1, ark 1, ønsker jeg at lave et tjek på om ark 2 indeholder en linje hvor "HostingSubNavn" er lignende cellen i ark 1, såfremt at AccountID er identisk i de 2 linjer, og returnere celleværdien i "HostingSubNavn" fra ark 2. Indholdet i "HostingSubNavn" kan variere meget, hvorfor jeg ikke udelukkende kan benytte et wildcard for en enkelt karakter som i mit eksempel.

Mine data ser således ud:
ARK 1
AccountID    Name    ParentaccountID    HostingSubNavn
123.1                Alf            0                              ID (1CPU, 2GB RAM)
123.2                Alf            0                              ID3 (2CPU, 4GB RAM)

ARK 2
AccountID    Name    ParentaccountID    HostingSubNavn
123.1              Alf            0                              ID (2CPU, 2GB RAM)
123                  Alf            0                              ID1.2 (2CPU, 3GB RAM)

Jeg håber det er til at forstå :)
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2017 - 11:53 #1
Du skriver, at det "er lignende"! Vil det sige, at det ikke skal være den eksakte værdi du skal hente fra kolonne 4 (D), hvis AccountID stemmer sammen i rækken?
Avatar billede KBS Praktikant
09. februar 2017 - 12:00 #2
Nej, den skal hente den eksakte værdi i kolonne D ark 2, såfremt at AccountID stemmer overens i samme række - men at sammenligningsgrundlaget skal være tilnærmet. Eks. vil den ikke se ASDF (1CPU) sammenligneligt med QWER (1CPU), men med ASDF (2CPU). Mit sammenligningsgrundlagt er på hele tekststrengen, og jeg har lidt overvejet om jeg skulle have en regEx i brug, eller noget helt 3 der kunne håndtere det.
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2017 - 12:28 #3
#2 - Hvis du skal matche de 2 AccountID, så er LOPSLAG jo nok. Men hvis ikke det er kriteriet for at søge, og returnere en værdi, så prøv at uploade dit eksempel, med nogle eksempler af søgestrenge indsat, da det ville gøre det nemmere at se det du søger, og så hvad dit søgekriterie eksakt er. (evt. brug www.dropbox.com til upload),
Avatar billede KBS Praktikant
09. februar 2017 - 13:06 #4
Jeg er med på at jeg kan matche accountID på LOPSLAG, mit problem er at jeg efter at have valideret accID vil have et tjek på at HostingSubNavn er tæt på at være samme værdi som i ark 1, og returnere værdien fra ark 2. Jeg ved ikke om det giver mere mening på den måde?

Jeg har ikke mulighed for at oplade data desværre, men mit bedste bud ser ud som følger;

=HVIS(A1=LOPSLAG(A1;'Ark2'!$A$1:$A$2;1;FALSK);LOPSLAG(A4;'Ark2'!$A$2:$A$2;1;SAND);"Ej fundet")

Trukket direkte fra arket:
=HVIS(G2=LOPSLAG(G2;'Ark5'!$B$2:$B$8109;1;FALSK);LOPSLAG(O2;'Ark5'!$I$2:$I$8109;1;SAND);"Ej fundet")

Giver det mening?
Avatar billede KBS Praktikant
09. februar 2017 - 14:24 #5
Problemet i min formular er at den ikke tager højde for at det skal være i samme linje at den skal returnere HostingSubNavn - men blot tjekker om der er et der er tæt på i LOPSLAGET.
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2017 - 15:25 #6
#5 - Kun delvis, gir' det mening! men hvis du bruger LOPSLAG, så er din formel ikke dækkende, for det område (kolonner), som du ønsker at hente data fra.
Du slår kun op i Kolonne B og I, men som du har beskrevet dit spørgsmål, så ønsker du at returnere fra kolonne 4 (F og L), og det har du ikke i din formel.
Som skrevet, så er et uploadet Ark, det bedste!