Avatar billede wiwi Praktikant
09. februar 2017 - 15:19 Der er 5 kommentarer

Vektorgrafik bliver ikke skarpt på hjemmesiden

Hej
Jeg har det problem, at hver gang jeg laver et stykke vektorgrafik (logo, grafik osv.) om til en PNG24 (eller JPG), så bliver det ikke skarpt i kanten på mit website. Jeg udarbejder store filer, små filer, men lige lidt hjælper det.
Jeg har ikke problemet med fotos, så jeg tænker, at det måske er den måde CMS'et komprimere filerne på.
Gode råd modtages gerne ...
Avatar billede ebea Ekspert
09. februar 2017 - 15:51 #1
Er det ikke bare generelt, at billedet blir' uskarpt, og ikke kun på din hjemmeside.
Det sker med næsten alle konverteringer fra Vektor grafik, at kanter står uskarpe, fordi vektor kanterne som regel ikke indeholder meget farve, som et billede som regel gør, og derved er pixeleringen ikke så fint, som på et billede.
Enkelte Grafik programmer, er i stand til at håndtere dette problem (Bl.a. CorelDraw, Corel Photo-paint), ved at optimere kanterne, så de står skarpere.
Avatar billede keysersoze Guru
09. februar 2017 - 15:57 #2
Kom gerne med et link så vi kan se det.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
10. februar 2017 - 07:09 #3
Har du prøvet at gemme filen som SVG (Scalable Vector Graphics) og vis den på dit website.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2017 - 07:55 #4
Helt enig med #3 - så bevares vektorformatet.

Photoshop. Hvis det absolut skal konverteres til pixelgrafik, fravælg "Kantudjævning" ved åbning af vektorfilen, så bevares de hårde kanter.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
10. februar 2017 - 08:41 #5
Photoshop. Hvis logoet efterfølgende skal skaleres, vælg
"Nærmeste Nabo (Bevar Hårde Kanter)"