Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 11:18 Der er 56 kommentarer og
1 løsning

for stor ekstern harddisk

er der nogen herinde der på helt almindelig dansk kan forklare mig hvordan jeg installerer  en harddisk på 4 tb på en wlndows 7 professional med 4 ram , jeg ved godt at den skal deles l 2 , da wlndows ikke kan håndtere harddiske større end 2,2 gb  , men når jeg lnstallerer den er der bare 16,3 tilgængelig plads på den ,  og det dur jo ikke , er der nogen der ved hvordan det skal gøres , og kan forklare det så det er til at forstå , bor i område 7660 hvis nogen tæt på vil hjælpe , men al hjælp er velkommen , på fothånd tak
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2017 - 11:30 #1
Nu ved jeg ikke hvordan du har det med at forstå engelsk, men jeg har alligevel tilladt mig at indsætte et link fra YouTube, men netop installationen på 4 TB af en harddisk i Windows 7. Håber det kan være en hjælp :-)
PS. Jeg har selv lidt problemer med det engelske, især når det gælder mere tekniske udtryk.

https://www.youtube.com/watch?v=NYNu71-nNTY
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2017 - 11:36 #2
Jeg kender ikke til en 2,2GB grænse. 4GB kan være en grænse i visse situationer, men helt grundlæggende burde du ikke have problemer hvis:

* Du installerer Windows 7 i 64bit versionen (ikke 32bit - her er der begrænsninger)
* Opretter disken med NTFS filsystemet (ikke FAT32, der har begrænsninger).

Hvis du holder dig til de to ovenstående, er det kun BIOS i din PC, der burde give begrænsninger - og det vil typisk kunne løses ved at opdatere BIOS til den nyeste version.
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2017 - 13:43 #3
Du kan i Diskhåndtering, venstre side, højreklikke med musen og konvertere disken til en GPT disk, så skulle den være i orden.
Avatar billede Slater Ekspert
10. februar 2017 - 13:51 #4
#2: Jeg tror opretter skrev forkert. Der er ikke en 2 GB grænse, det ville jo være latterligt lavt på moderne diske, men der er en 2 TB grænse på Windows - også 64 bit systemer. Denne er dog stadig ikke noget, der ikke kan overkommes. Det kræver bare, i Microsofts egne ord:

"the device must be initialized by using the GUID partition table (GPT) partitioning scheme. [...] If the user intends to start the computer from one of these large disks, the system?s base firmware interface must use the Unified Extensible Firmware Interface (UEFI) and not BIOS."
- https://support.microsoft.com/en-us/help/2581408/windows-support-for-hard-disks-that-are-larger-than-2-tb

Jeg har dog selv en 4 TB ekstern harddisk, og skulle ikke gøre noget særligt for at få den til at virke som én partition, så jeg går ud fra disse ting er sat til som standard i de fleste tilfælde.
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 16:22 #5
til erik hg jeg forstår slet ikke engelsk , gik i skole mange år før det blev almindelig at lære engelsk
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 16:37 #6
til ole Madsen , ja jeg har skrevet fejl , der er en begrænsning på 2,2 tb  derfor skal den deles op i to , min computer er ikke ret gammel , så jeg vil helst ikke ind og pille ved bios , da mange mener det kan give problemer
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 16:40 #7
til valby 1  , det har jeg prøvet , men når jeg højreklikker i venstre side er gpt nedtonet , så det hjælper ikke
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2017 - 17:18 #8
Som jeg skrev til dig i den anden tråd så har du  ikke slettet den inden. Den Skal stå som Uallokeret.
https://billedeupload.dk/images/Jej0o.png
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2017 - 17:22 #9
Til Granly
Du må ikke tro at det var for at nedgøre dig.
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2017 - 17:40 #10
Se her når den er Uallokeret kan du bestemme typen!
https://billedeupload.dk/images/PvMI.png
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 18:18 #11
til slater , ja jeg skrev fejl , der skulle stå grænse ved 2,2 tb , jeg har kigget på det link du har sendt , ifølge det skulle det kunne lade sig gøre , når jeg følger oplysningerne kan jeg komme så langt som til at fa diskhåndteringen frem som administrator , så skulle den nye disk dukke op , det gør den bare ikke , så jeg må nok prøve at læse den dårlige oversættelse en gang mere , og se om der er noget jeg har overset , jeg har 64 bit system , så det skulle kunne lade sig gøre ,jeg har den eksterne harddisk tændt , og tilsluttet computeren , men ikke  installeret med de godt 16 gb når jeg afprøver linket
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 18:23 #12
til poko , jo den er slettet bade som disk og som partion , men konverter til gpt disk er altså nedtonet
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 18:25 #13
til erik hg , det tror jeg skam heller ikke , men det er da et problem at man ikke kan forstå engelsk
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. februar 2017 - 18:33 #14
Det var godt. Jeg har også ofte haft problemer med at forstå hvad der mener, især hvis man ikke kan læse teksten, idet der ingen tekst er,men kun kan lytte.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2017 - 18:47 #15
Du/i skal se helt bort fra min kommentar - den var relevant for installation af windows på en intern disk... - jeg har helt mis-læst spørgsmålet, der jo handler om en ekstern (USB?) disk.

Først og fremmest skal du kunne se disken i diskhåndteringen... - kan du ikke det, kan du heller ikke manipulere med partitioner m.m.

Og før du kan det, har du et hardware problem - disken er ikke genkendt af windows.

Hvilken slags ekstern disk er det?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2017 - 19:05 #16
ole_madsen
Han kan jo godt se den men skriver GPT er nedtonet!
granly
Mit sidste forslag se om du kan ændre den til Dynamisk. Kan du det? Kan den godt bruges som lagerdisk.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2017 - 19:48 #17
Poko1: #11:  "fa diskhåndteringen frem som administrator , så skulle den nye disk dukke op , det gør den bare ikke"

Så der er masser af modstridende oplysninger - jeg fokuserer på at vi har den synlig, før vi arbejder på partitionerne...
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2017 - 20:10 #18
#11
til poko , jo den er slettet bade som disk og som partion , men konverter til gpt disk er altså nedtonet
Så må den altså kunne ses og de godt 16 gb kan jo også ses men kan være af type som ikke kan slettes i Diskhåndteringen
Avatar billede granly Juniormester
10. februar 2017 - 22:33 #19
opdatering til jer alle sammen
jeg kan sagtens installere den eksterne harddisk , tildele drevbogstav , og for den sags skyld også bruge den til at gemme filer og billeder m.m. på , problemet er bare at jeg kun kan bruge de der 16,3 gb , af de 4 tb jeg har købt med henblik på altid at have plads nok har poko eller i andre en ide til at slette så der kun står uallokeret , og altså ikke som nu både uallokeret og 16,3 gb
ekstern disken er en intenso 4 tb art nr 6031512  leveret  med et almindeligt usb stik    hvis det har nogen betydning
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2017 - 22:48 #20
Kan du ikke i Diskhåndtering, højreklikke på dt drev og klikke på Slet diskenhed?
Avatar billede poko1 Ekspert
10. februar 2017 - 23:14 #21
Hvis det er en af de Partitioner der ikke kan slettes i Diskhåndteringen Og du jo ikke kan Engelsk? Er det svært.  Men prøv om du ikke kan gøre det denne vej!
https://billedeupload.dk/images/1hMV.png
Avatar billede granly Juniormester
11. februar 2017 - 09:55 #22
jeg har været i diskhåndtering , der er  min gamle intenso 250gb 1 der hedder system som ikke kan sletter , og os , gik så i enhåndshåndtering  under diskdrev , der er kun den gamle intenso 250gb , og er navnløs der står som --- st500dm0021bd142  ---
kan det være os , eller er det ikke et diskdrev , ellers kunne det jo være den disk der skal slettes , i kunne måske finde ud af om os skal stå under diskdrev i enhåndshåndtering ,
har været i kommandopromt den eneste der ligner noget der kunne hjælpe , er der en advarsel ved , hvor der står at den kan ødelægge noget , så den tør jeg ikke bruge
Avatar billede poko1 Ekspert
11. februar 2017 - 10:37 #23
Her ser du Enhedshåndtering til Venstre & Diskmanageren til Højre! Sådan ser det ud når der er to diske tilsluttet. Og hvis du ikke kan se den så prøv  at højreklikke på Diskdrev tryk på søg efter hardwareændringer. <skulle den så ikke vises  så kontroller strømforsyning!
https://billedeupload.dk/images/OT8u.png
Avatar billede granly Juniormester
11. februar 2017 - 12:50 #24
der vises jo 2 forskellige i diskdrev på min , jeg kan se på din at asus vises  kun som  en række tal og bogstaver uden navn , det er jo så det jeg tror at den række tal og bogstaver på min , er-- OS --og så går det jo ikke at slette den
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2017 - 12:59 #25
Det er måske nemmere at se det med MiniTool?  (gratis)
http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Delbillede  af Minitool - Tryk for støøre billede.
http://billedeupload.dk/?v=ERXb.jpg
Avatar billede granly Juniormester
12. februar 2017 - 00:18 #26
har fundet ud af at -- st500dm002-1bd142--er mit c drev med OS -- så det skal ikke slettes 16,3 ikke alloketet kan stadig ikke konverteres til --gpt disk fordi den er nedtonet
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 10:41 #27
For rigtigt at kunne hjælpe dig ville det være godt hvis du kunne sende nogle klip herind!
Vejledning i Billedklip og BilleuUpload. Ps. Udskriv eventuelt de 2 vejledninger så du kan se hvad du skal gøre! Undervejs
https://billedeupload.dk/images/Bnc2C.png
https://billedeupload.dk/images/dPaGm.png
Tryk på dette link og vælg billede som skal Uploades.
https://billedeupload.dk
Avatar billede granly Juniormester
12. februar 2017 - 14:01 #28
du skriver , og sende det herind til eksperten , men jeg kan ikke se hvordan jeg sender det til eksperten
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 14:09 #29
#28 Du tager et skærmskud af det du bliver bedt om.
Det gemmes på computeren og uploader billedet op til billedupload og kopierer linket i tråden :-)
http://billedeupload.dk/
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 14:10 #30
Hov. Så ikke lige den fine vejledning poko1 kom med i #27 :-)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2017 - 14:15 #31
Går ud fra at du mener en kommentar fra poko1 #27.
Nå ja formuleringen kan misforstås. Det er menes er, at du kan lægge et billede på nettet, fra link han giver. Så dukker der en netadresse op, som du kan kopiere og vise i et indlæg. Så kan vi andre gå ind på det link, og se dine billeder.
Her er det link, som poko1 henviser til.
https://billedeupload.dk/  Du finder et billede på din computer og uploader det.
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 14:16 #32
Jeg tror efterhånden der forsøges at lave grin med os Jeg har prøvet med vejledninger i den anden tråd også

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1015528
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2017 - 14:22 #33
Hvorfor er det så svært, at læse korrektur på det man selv har skrevet?
Det er ærgerligt først at se stave og slåfejl, når man lige har trykket på send. :-(
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 14:31 #34
Avatar billede granly Juniormester
12. februar 2017 - 19:59 #35
jeg kan tage klip , leg kan tage billed upload men jeg fatter ikke hvordan jeg får dem flyttet herind ,
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2017 - 20:03 #36
Når du for uploadet billedet kan du vælge at se det. billedet du ser vises som  et link i browseren, som du kopierer og indsætter i tråden her. Når vi så klikker på det link ser vi det billede du har loadet op :-)
Avatar billede granly Juniormester
12. februar 2017 - 22:47 #37
htthttps://billedeupload.dk/images/thumbs/aQA0e.pngps://billedeupload.dk/images/thumbs/aQA0e.png
nu var der endelig en der sagde at de skulle kopieres , og ikke sendes som jeg hele tiden har prøvet på , jeg kan godt nok ikke åbne dem her , så jeg kan se om det er de rette jeg har kopieret , men det tror jeg det er , det skulle være et billede af mit diskdrev i enhåndstering , hvor der i øjeblikket kun er  OS  , og så  et billede af diskhåndteringen , hvor der er- system , OS, og så de famøse 16,13 gb , de to små felter ved jeg ikke helt hvad er , men de er vist nok kommet ved at jeg har pillet lidt ved dem ,
og så er der måske også nogen der ved hvordan jeg får den 4 tb store eksterne harddisk installeret , og hvordan den kan slettes helt , så gpt bliver synlig , for ifølge poko er den jo ikke helt slettet når der stadig står som ikke allokeret 16,13 gb ,  mange tak for jeres interesse , håber det lykkes for en gammel årgang 1938 at få det til at virke
Avatar billede poko1 Ekspert
12. februar 2017 - 23:02 #38
Nej nej nej: Jeg opgiver Der er jo ingen der kan se noget på den Miniature.
Sådan burde linket se Ud Hvis det var et ordentlig billede og ved en enorm forstørrelse kan der ikke ses en HDD. og hvad så jeg er fra 43!
https://billedeupload.dk/images/thumbs/aQA0e.png
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2017 - 23:20 #39
Måske har du valgt det forkerte link, efter du  har downloadet billedet?
Jeg bruger den samme billedeuploader. Prøv at se linket.
http://billedeupload.dk/?v=ibpt6.jpg
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2017 - 23:21 #40
Jeg skulle lige have skrevet, at det er linket ved den røde pil man kopierer, og sender herind på Eksperten.
Avatar billede granly Juniormester
13. februar 2017 - 17:37 #41
https://billehttps://billedeupload.dk/images/k371c.png
deupload.dk/images/KQnvy.png
prøver igen
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2017 - 18:29 #42
Du må gøre noget forkert. Når du klikker på linket, i dit eget indlæg, skal det åbne, så du selv kan se billedet. Vi tager lige et sidste forsøgt.
http://billedeupload.dk/?v=LVliu.jpg
Avatar billede Jhja Seniormester
13. februar 2017 - 19:37 #43
Kudos til de hjælpsomme her :)
Her er et billede fra granly's sidste post.
https://billedeupload.dk/images/k371c.png
Avatar billede poko1 Ekspert
13. februar 2017 - 21:31 #44
Mit Aller sidste forsøg Fortæl Hvordan den er tilsluttet både med hensyn til strøm og USB. Den er ikke synlig eller tilsluttet på din Pc!
Hvis du havde kigget i #23 ville du have set at den ikke er der.
https://billedeupload.dk/images/OT8u.png
Og få en til at hjælpe dig med at slå din touchpad fra når du kører med mus
Avatar billede granly Juniormester
13. februar 2017 - 23:18 #45
Avatar billede granly Juniormester
13. februar 2017 - 23:27 #46
nu ser det ud til ar det er rigtigt , har lavet dem om til  jpg filer , men vidste jo ikke at det var nødvendigt , jeg har ikke den nye eksterne harddisk tilsluttet nu , da den jo skal ud af systemet før jeg kan begynde forfra , den skal kun tilsluttes med et medfølgende  usb  stik jeg kører med en stationær compurer med fritstående tastatur , og ingen touch skærm
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2017 - 07:31 #47
har lavet dem om til  jpg filer , men vidste jo ikke at det var nødvendigt???
Prøv at kigge på mine billeder PNG?
og Se #43 PNG
Pga. jeg skrev touchpad  var at du indsætter link oven i link som ofte sker på en bærbar med  "touchpad /Mousepad"

https://billedeupload.dk/?v=1chJs.png
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2017 - 10:38 #48
Det ser ud til vi nu er tilbage til start - du kan ikke se disken i diskhåndteringen, jf. https://billedeupload.dk/images/3Q2Us.jpg

Du har heller ikke nogen ukendte USB-enheder jf. https://billedeupload.dk/images/7GYw.jpg

Det får mig altså til igen at tro, at din harddisk slet ikke er sluttet ordentlig til PC´en.

Er du helt sikker på, at du både har sluttet USB-kabel til, OG den strømforsyning der jf. https://www.elfadistrelec.dk/Web/Downloads/_t/ds/603151x_eng_tds.pdf?mime=application%2Fpdf ser ud til at følge med (power adaptor (12V-1.5A))
OG at du har husket at tænde for kontakten bag på disken?

Siger den overhovedet nogle lyde?
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2017 - 11:22 #49
Er det overhovedet  sådan en det drejer sig om? jeg har i hele denne og den første tråd ikke set sådan en beskrivelse eller henvisning!
Ellers ville det nok have været en god ide hvis du havde!!! :-(
https://www.elfadistrelec.dk/Web/Downloads/_t/ds/603151x_eng_tds.pdf?mime=application%2Fpdf
Avatar billede granly Juniormester
14. februar 2017 - 20:03 #50
https://billedeuhttps://billedeupload.dk/images/j9YgP.pngpload.dk/?v=je5c.png

har nu igen tilsluttet disken med strøm og usb , installeret den med drevbogstav , og kan se at den virker , men stadig kun med 16,13 gb og stadig med gpt ved højreklik    nedtonet
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2017 - 20:12 #51
Højreklik på der hvor der står 16,13 GB og vælg Slet diskenhed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2017 - 20:53 #52
Prøv lige en gang at tjekke F: drevet - som jeg ser det, har du en fin 4TB disk, FAT32 formatteret, som ser ud som om den ikke fejler noget som helst.

Jeg tror ikke du skal begynde at reformattere - som regel er eksterne diske formatteret med specielle værktøjer fra fabrikkens side af, så de netop er i stand til at blive håndteret.

Men pas på med ikke at forveksle med E: drevet, som du har fået navngivet "Stor intenso" - den er kun på de famøse 16,13GB, og er  i virkeligheden en del af din systemdisk - den bør du fjerne drevbogstavet fra, og slet ikke bruge længere, så du ikke bliver forvirret.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2017 - 20:55 #53
og PS til andre - seneste billedelink i #50 er dobbeltkonfekt. Det skal bare være https://billedeupload.dk/images/j9YgP.png
Avatar billede poko1 Ekspert
14. februar 2017 - 20:58 #54
Det er Intensoen du skal Højreklikke og slette
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. februar 2017 - 21:08 #55
Men der er jo ingen grund til at slette den, hvis den ellers virker... - så start med at tjekke det.
Avatar billede granly Juniormester
14. februar 2017 - 22:36 #56
og tak alle sammen , da jeg slettede den i E drevet ,gik den selv over i F drevet med fuld styrke , nu ligger den gamle 250 gb intenso så i E drevet , men det kan vel ikke gøre noget , den virker også , som den altid har gjort , er der noget jeg skal gøre her , som tak for hjælpen ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. februar 2017 - 00:19 #57
Hvis ellers diskene nu er fordelt, som du ønsker de skal være, er alt jo perfekt (jeg havde ikke lige luret der var endnu en "intenso 250GB" med i puslespillet).

Og nej, du behøver ikke at gøre mere. Du kan evt. markere flere af ovenstående svar som medhjælp til løsningen - men du behøver ikke.